Blar i LUI - Masteroppgaver på tittel
Viser treff 1136-1155 av 1244
-
Utdanning for bærekraftig utvikling – hvordan underviser samfunnsfaglærere på ungdomstrinnet om bærekraftig utvikling, og hvordan tror de fagfornyelsen vil påvirke deres undervisning om tema?
(Master thesis, 2020)Tema for denne masteroppgaven er utdanning for bærekraftig utvikling. Problemstillingen som belyses er: «Hvordan underviser samfunnsfagslærere om bærekraftig utvikling, og hvordan tror de fagfornyelsen vil påvirke deres ... -
Utdannings- og yrkesrådgivere i videregående skole i Oslo sin kjennskap til, og sine erfaringer med, lærekandidatordningen
(Master thesis, 2023)Lærekandidatordningen er tema for denne avhandlingen. Fra utdanningspolitisk hold er frafall i videregående skole en stor bekymring. Studien tar utgangspunkt i utfordringen med frafall på yrkesfaglige utdanningsprogrammer ... -
Utdanningsvalg
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Utdanningsvalg – Educational choices Masterarbeidet er en studie av hvilke faktorer elever anser som betydningsfulle når de velger utdanning, og hva som påvirker dette utdanningsvalget. Problemstillingen for masterarbeidet ... -
Uteskole i naturfag på grunnskole - En kvalitativ studie om et utvalg av læreres meninger angående bruk av uteskole i naturfag på grunnskolen
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker hva et utvalg lærere mener om uteskole i naturfag på grunnskolen. Studien bidrar til å utvikle kunnskap om hvilke muligheter og utfordringer lærerne mener det er ved en slik undervisningsform i ... -
Uteskole og begynnende lese- og skrivopplæring. En observasjonsstudie på 2. trinn
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan lærere arbeider med uteskole og den første lese- og skriveopplæringen. Jeg ønsket å finne ut av hvordan uteskole kunne være en ressurs i opplæringen av lesing og ... -
Uteskole og læring
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven er skrevet ved Høgskolen i Akershus og Oslo og handler om å planlegge, prøve ut og vurdere tverrfaglige opplegg på uteskole. Utgangspunktet for oppgaven var å knytte gode pedagogiske opplegg til ... -
Utfordringer i yrkesopplæringen i helse- og oppvekstfag
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Lærlingordningen er en del av elevenes yrkesutdanning. Elevene som ønsker å fullføre sin yrkesutdanning for å bli fagarbeider, går ut i lære etter Vg2. Her får elevene lære faget og yrket i sin rette kontekst, som hjelper ... -
Utfordringer ved bruk av digitale verktøy i musikkundervisning
(Master thesis, 2023)Bruk av digitale verktøy i musikkundervisning kan føre med seg mange spennende muligheter for læring og utvikling, men også en rekke nye utfordringer. Parallelt med at omfanget av digitale verktøy i skolen øker, vil også ... -
Utforskende arbeid gjennom programmering
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven er en del av forskningsprosjektet Teachers’ Research Literacy for Science teaching (TRELIS), i samarbeid med OsloMet og HVL. I denne masteroppgaven har jeg gjennomført en enkeltcasestudie på 8.trinn hvor jeg ... -
Utforskende arbeid som verktøy for argumentasjon og forståelse i naturfag - En kvalitativ studie av ungdomsskoleelevers forståelse av massebevaring og forbrenningsreaksjoner i et utforskende undervisningsopplegg
(Master thesis, 2023)Utforskende arbeid og evnen til å argumentere viktig for læring av konsepter i naturfag. Med innføring av LK20 har utforskende arbeidsmåter kan det være relevant å stille spørsmål ved hvordan lærere kan planlegge og ... -
Utforskende smågruppesamtaler under praktiske kjemiforsøk på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2023)Dette masterprosjektet undersøker smågruppesamtaler under et praktisk utforskende kjemiforsøk på ungdomstrinnet. Oppgaven fokuserer på samtalenes kjennetegn og på hvor elevene henter begrunnelsene sine fra. Gjennom en ... -
Utforskende undervisning i matematikk. En kvalitativ studie av fem matematikklæreres forståelse av utforskende undervisning
(Master thesis, 2023)Høsten 2020 ble nytt læreplanverk innført som et resultat av regjeringens krav om nye læreplaner gjennom Stortingsmelding 28 (Meld. St. 28 (2015–2016)). Kravet baserte seg på Ludvigsensutvalget (NOU 2015:8, 2015) sin ... -
Utforskende undervisning som metode for kommunikasjon- og samarbeidskompetanse: En kvalitativ studie om matematikklæreres opplevelser
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven fokuserer på hvordan lærere opplever utforskende undervisning som en hensiktsmessig metode for elevenes kompetanseutvikling. Målet med studien er å få innsikt i hvilke erfaringer og opplevelser ... -
Utforsking og problemløsning i matematikklærebøker for ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)The theme of this master's thesis is exploration and problem solving, which is one of six core elements in the curriculum. The purpose of the study is to investigate how new textbooks include the core element of exploration ... -
Utforsking og problemløsning i matematikklærebøker for ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)The theme of this master's thesis is exploration and problem solving, which is one of six core elements in the curriculum. The purpose of the study is to investigate how new textbooks include the core element of exploration ... -
Utilization of Higher Education : A Review of Employment Challenges and Job Practice among Refugees in Norway
(Master thesis, 2011-06)Purpose of the study: If refugees from Africa and Asia are able to use their foreign higher education in the labor market of Norway is the main topic of this study. Thus, the study explores the impact of Norwegian language ... -
Utvidet klasserom i naturfag - en casestudie om bruken av museumsbesøk i naturfagundervisningen
(Master thesis, 2023)Studiens hensikt har vært å undersøke bruken av museer i naturfagundervisningen, og hvordan dette påvirker elevenes læring. Naturfag er et fag som rommer ekstremt mye, fra universets opprinnelse og hvordan menneskekroppen ... -
Utvidet virkelighet som pedagogisk verktøy: Utvikling av geometrisk tenkning, spatial visualisering og indre motivasjon.
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven undersøker hvorvidt et undervisningsopplegg basert på utvidet virkelighet (AR) kan fremme indre motivasjon, samt stimulere til utvikling av geometrisk tenkning og spatial visualisering for elever på 9.trinn. ... -
Utvikling av elevers helhetlige læring og danning: Tverrfaglig undervisning med estetiske arbeidsmåter
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven er knyttet til masterutdanningen i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i pedagogikk, ved Oslo Metropolitan University. Formålet med forskningen er å se nærmere på hvilke erfaringer og ... -
Utvikling av lærende profesjonsfellesskap i barneskolen: Et aksjonsforskningsprosjekt med fokus på dybdelæring i begynneropplæringen
(Master thesis, 2021)Temaet for denne oppgaven er forskning og utviklingsarbeid i skolen. Studien setter søkelys på hvordan aksjonsforskning kan fremme det lærende profesjonsfellesskapet gjennom arbeid med et pedagogisk begrep. Problemstillingen ...