Browsing LUI - Masteroppgaver by Title
Now showing items 505-524 of 1244
-
Hvordan kan samarbeidet mellom en elektro- og norsklærer bidra til mer yrkesrettet og relevant opplæring ved min skole? Et aksjonsforskningsprosjekt
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Mange elever i yrkesfag opplever at undervisningen på skolen ikke er relevant til det yrket de har valgt å utdanne seg til. Resultatet er at for mange elever ikke fullfører utdanningen, noe som påvirker deres muligheter i ... -
Hvordan kan skolen og arbeidslivet i samarbeid legge til rette og utvikle en helhetlig praksisopplæring?
(MAYP;2013, Master thesis, 2013)I yrkesfagopplæringen kan ofte et godt samarbeid mellom skole og arbeidsliv være vanskelig å få til. Dette prosjektet hadde fokus på relasjonen mellom skolen og arbeidslivet og foregikk med deltakere fra lærerkollegiet, ... -
Hvordan kan Transportbransjens opplæringskontor legge til rette for opplæring slik at det har relevans for yrkessjåførens daglige arbeid?
(MAYP;2013, Master thesis, 2013)This master degree work is an action research project. The chosen way of presenting the problem is: How can the transport agency`s training office provide job training with relevance to the professional drivers` daily ... -
Hvordan kan undervisningen på Design og Håndverk Vg1 organiseres slik at skolene mener at den er i tråd med Kunnskapsløftet?
(Master thesis, 2010)Hensikten med studien var å finne ut hvordan forskjellige skoler som har Design og håndverk Vg1 tolket den nye læreplanen og hvordan de organiserte undervisningen i produksjonsfagene etter at den nye reformen Kunnskapsløftet ... -
Hvordan kan vi forstå dybdelæring i musikkfaget i lys av nyborgpedagogikken?
(Master thesis, 2021)Fagfornyelsen som trådte i kraft høsten 2020 peker på at skolene skal gi rom for dybdelæring (Utdanningsdirektoratet, 2020c). I den forbindelse ønsker jeg å undersøke hvordan dybdelæring i musikkfaget kan forstås i lys av ... -
Hvordan kan vi utvikle, og ivareta fagkunnskapen ved bruk av VR-simulering
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)De siste årene har det blitt produsert mye spennende teknologi som skolene kan benytte seg av som læringsverktøy. Et av disse potensielle læringsverktøyene er en VR-lakksimulator. Her blir virkelig lakk, lakk-kabinett ... -
Hvordan kan vi yrkesrette matematikkopplæringen på Restaurant- og matfag
(MAYP;2015, Master thesis, 2015)Alt for mange elever, spesielt i yrkesfaglig opplæring, avbryter utdannelsen sin fordi de opplever at undervisningen ikke er relevant i forhold til det yrket de ønsker å utdanne seg til. Regjeringen har i den forbindelse ... -
Hvordan kommuniserer et utvalg av miljøorganisasjoner om løsninger på klimakrisen på sosiale medier? - En kvalitativ innholdsanalyse av innlegg på Instagram og Facebook, og bruken av innleggene i bærekraftundervisningen
(Master thesis, 2023)Vi kan forstå viktigheten av kommunikasjon fra miljøorganisasjoner i arbeidet med å spre bevissthet om klimakrisen på sosiale medier. Formidlingen av denne tematikken vil også være fremtredende i skolen gjennom fokuset på ... -
Hvordan lage og bruke video i undervisning rettet mot nettstudenter ved fagskole?
(MAYP;2021, Master thesis, 2021)For å oppnå høy kvalitet i videoproduksjoner er det naturlig å benytte seg av fagfolk som kameraoperatører, lydteknikere og pre- og postproduksjonspersonell. Men, når lærere produserer undervisningsvideoer gjøres dette ... -
Hvordan legger LK20 og de nye lærebøkene i samfunnsfag til rette for kritisk tenkning?
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven undersøkes det hvordan LK20 og de nye lærebøkene i samfunnsfag legger til rette for kritisk tenkning. Studien er en kvalitativ, temabasert og komparativ innholdsanalyse. Med en hermeneutisk forankring ... -
Hvordan læreres rasjonale for valg av den fysiske elevplasseringen i klasserommet kan påvirke et inkluderende læringsmiljø
(Master thesis, 2023)Denne studien undersøker lærernes ubevisste og bevisste valg knyttet til den fysiske elevplasseringen i klasserommet og hvilken betydning det har for et inkluderende læringsmiljø. Hensikten med studien er å bidra til en ... -
Hvordan mener yrkesfaglærerne at læringsarealer og utstyr påvirker undervisningspraksis i programfagene? En kvalitativ undersøkelse på studieretning bygg og anleggsteknikk.
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven har kommet til som et resultat av et utbyggingsprosjekt som var gjennomført ved vår skole. Dette gjorde oss interessert i læringsarealenes og utstyrets betydning for den yrkesfaglige undervisningspraksisen. ... -
Hvordan oppfatter kroppsøvingslærere at konkurranse kan påvirke elevers faglige og sosiale utvikling i kroppsøving? En kvalitativ studie av konkurranse i videregående skole
(Master thesis, 2021)Konkurranse er et komplekst og sammensatt begrep. Hensikten med dette forskningsarbeidet har vært å se på hvordan kroppsøvingslærere oppfatter at konkurranse kan påvirke elevenes faglige og sosiale utvikling. Problemstillingen ... -
Hvordan oppfatter og praktiserer folkehøgskolelærere allmenndannelse?
(Master thesis, 2020)Folkehøgskolen er et skoleslag som er et supplement til det formelle utdanningssystemet vi har i Norge (Utdanningsdirektoratet, 2015). Allmenndannelse og folkeopplysning er det overordnede rammeverket som folkehøgskolelærere ... -
Hvordan opplever elevene i Vg2 elektrofag YFF En kvalitativ studie av hvordan Vg2 elektroelever opplever YFF ute i bedrift
(Master thesis, 2023)I et samfunnsperspektiv er Norge mer avhengig av fagarbeidere enn noen gang. Stadig vekk hører vi det politiske miljøet snakke om hvor viktige yrkesfagene er i det grønne skiftet. Og selv om det har vært økende positivt ... -
Hvordan opplever elevene medvirkning i opplæringen på helse og sosial vg1 etter LK06?
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Dette er et sammendrag av en masteroppgave i yrkespedagogikk om elevmedvirkning i en videregående skole. Denne undersøkelsen er gjort på til sammen 52 elever i en videregående skole på programfaget helse og sosial videregående ... -
Hvordan opplever elevene opplæringen i faget Automatiseringssystemer: En kvalitativ undersøkelse i et yrkespedagogisk arbeid som tar utgangspunkt i praktiske helheter
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Som lærer i over tjue år har jeg sett at det har blitt mer og mer krevende å være både lærer og elev. Kravet om dokumentasjon og vurderinger tar mye av tiden til lærere. Kan dette bety at elevene trenger å bli mer bevisste ... -
Hvordan opplever lærere e-læring som opplæringsressurs? - En deskriptiv studie i motivasjon knyttet til et e-læringskurs for digital kompetanseheving
(Master thesis, 2021)Denne studien ser på læreres motivasjon til å anvende e-læringskurs til opplæring i pedagogiske digitale verktøy. Følgende reiser studien problemstillingen: I hvilken grad opplevde lærerne motivasjon til å benytte e-læringskurs ... -
Hvordan opplever og utnytter lærere omvendt undervisning som støtte for læring i klasserommet?
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven har fokus på omvendt undervisning som metode i klasseromssituasjonen, og hvordan lærere oppfatter denne undervisningspraksisen. Den overordnede problemstillingen og tittel på oppgaven er: Hvordan ... -
Hvordan opplever studenter lærerens egenproduserte video som læringsressurs?
(Master thesis, 2014)Formålet med denne studien er å finne ut hvordan studenter opplever video som læringsressurs. En gjennomgang av tidligere forskning viser at det foreligger få dybdeanalyser på dette området. Denne studien kan ses på som ...