«Kan jeg få fritak fra nynorsk?» En kvalitativ studie av flerspråklige elevers holdninger og utfordringer knyttet til nynorskopplæring ved utvalgte skoler i Oslo og Akershus
Abstract
Denne oppgaven handler om flerspråklige elever på tiende trinn på to
ungdomsskoler, som har opplæring og vurdering i nynorsk. Den ene skolen har en
høy andel flerspråklige elever og den andre skolen har færre flerspråklige.
Flerspråklige elever omfatter en større gruppe elever som hovedsakelig har et annet
morsmål enn norsk. Deres foreldre har gjerne en annen etnisk bakgrunn. Antall
flerspråklige elever har økt betraktelig de siste tiårene, og det fortsetter å øke. Etter
flere år i Norge har de fleste blitt en del av det norske samfunnet og den norske
språkkulturen. Det har lenge vært en mulighet for elever med en annen språklig
bakgrunn å få fritak fra sidemålsopplæring i norskfaget, men etter en endring av
opplæringsloven §2-8 må samtlige av de elevene som har ordinær undervisning og
opplæring, også ha vurdering i nynorsk.
I denne oppgaven studerer jeg hvilke utfordringer flerspråklige elever og deres
norsklærere møter i forbindelse med nynorskopplæringen, og hvilke holdninger de
har til nynorskopplæring og vurdering i faget. Hovedfunnene i dette studiet er at det
stort sett er de samme utfordringene og holdningene blant de flerspråklige elevene
på de to skolene. Utfordringene med nynorskopplæring fra en flerspråklig
innfallsvinkel er knyttet til elevenes flerspråklige bakgrunn, og kan med referanse til
tidligere forskning også vise at det ikke er store forskjeller mellom de utfordringer de
flerspråklige og enspråklige i Norge har. Holdningene deres er heller ikke ulike
enspråkliges, og viser at flerspråklige elever er ytre motiverte for å ha
nynorskopplæring. Dette kan skyldes det høye ambisjonsnivået de har og ønsket om
å få høy måloppnåelse i alle fag, slik at nynorskkarakteren ikke ødelegger
karaktersnittet. De negative holdningene og praktiske utfordringene de flerspråklige
elevene har får noen didaktiske implikasjoner. Nynorskopplæringen blir til noe
elevene føler de tvinges igjennom, uten at de forstår nytteperspektivet og rammene
rundt opplæringen. Alt i alt henger utfordringene, holdningene og de didaktiske
implikasjonene sammen med ønsket om å få fritak fra vurdering i nynorsk.
Målet med oppgaven min er å få vite mer om hvilke tanker flerspråklige elever har til
nynorskopplæring og vurdering. Datamaterialet er basert på kvalitative intervjuer
med flerspråklige elever på tiende trinn og deres norsklærere, og på ikkedeltakende
observasjon som ble gjennomført i norskfaget i timer avsatt til nynorsk.
Studien fant sted på en skole i Oslo og en skole i Akershus i skoleåret 2017- 2018.
Description
Master i skolerettet utdanningsvitenskap