• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elevers meningsskaping i møte med litteratur i norskfaget - En diskursanalytisk tilnærming til elevers resepsjon av en ungdomsroman

Henjum, Line
Master thesis
Published version
Thumbnail
Åpne
Henjum.pdf (1.413Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/6397
Utgivelsesdato
2018
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap [322]
Sammendrag
«Elevers meningsskaping i møte med litteratur i norskfaget» tar for seg et utvalg elevers

meningskonstituerende språk i møte med en episk fiksjonsfortelling i norskfaget.

Undersøkelsen har en kvalitativ tilnærming, der 11 elever på 10. trinn er intervjuet om en

ungdomsroman de har lest og arbeidet med. Samtidig er det gjennomført observasjon av

norskundervisningen, som en supplerende del av datainnsamlingen. Oppgaven har et

diskursivt perspektiv på læring, og i behandlingen av datamaterialet er det utført en

diskursanalyse med vekt på begrepene primærdiskurs/sekundærdiskurs og

syntagmatisk/paradigmatisk tenkemåte. Det er to mønstre som trer frem i elevenes tilnærming

til den litterære teksten; majoriteten av informantene med sine mønstre for meningsdannelse,

sett i forhold til eleven Jens, med sitt mønster for meningsdannelse. Majoriteten av elevenes

resepsjon av teksten er ganske lik, der de viser ulike aspekter ved primærdiskursen og den

syntagmatiske tenkemåten. Deres meningsskaping kjennetegnes av et emosjonelt språk, bruk

av antiteser og subjektive tilnærminger. De forblir i hverdagsspråket i møte med teksten og tar

ikke i bruk andre kontekster enn sitt eget her og nå-språk for å tilføre teksten mening.

Samtidig som de forblir i hverdagsspråket, går de heller ikke inn i rollen som lærende elev.

Eleven Jens orienterer seg diskursivt annerledes. Han trer inn i elevrollen, en rolle som krever

et annet språk enn primærdiskursen. Han skaper i større grad mening i sekundærdiskursen,

gjennom den hermeneutiske tolkningsdiskursen. Han argumenterer, viser til eksempler og

forsøker å se deler sammen med helheter. På denne måten ser vi at elevenes språk og identitet

henger sammen. Ved at majoriteten av informantene skaper mening i primærdiskursen i møte

med romanen blir ikke teksttolkingen «dyp», samtidig som tekstens potensial for mening på

mange måter blir redusert. Jens, som i større grad møter teksten med retorisk bevissthet, evner

å supplere følelsene sine, empatien og nærheten med en mer analytisk og kritisk distanse.

Dette kommer diskursivt til syne gjennom hans bruk av forklaringer, begrunnelser og

argumenter. Idet Jens er klar over tekstens retoriske virkning er han samtidig klar over «seg

selv». Jens nærmer seg det paradigmatiske/sekundærdiskursive når han konstruerer verden,

skolen og fag gjennom narrative og metaforiske rammer for forståelse. I teksttolkningen evner

han på denne måten å innta fortellingen med det vi definerer som et dobbelt blikk. Analysen

viser på denne måten at teksttolkningen blir en konsekvens av elevenes diskurs. Oppgaven

avsluttes med en drøftelse av hvorfor majoriteten av elevene ikke skifter fra den hverdagslige

primærdiskursen til den norskfaglige tolkningsdiskursen i møte med romanen. Drøftelsen tar

opp den aktuelle tekstens populærkulturelle preg, undervisningsmetodene og tilgang til

sekundærdiskursen, elevrollen samt skolen, sett i et institusjonelt og kulturelt perspektiv.
Beskrivelse
Master i skolerettet utdanningsvitenskap
Utgiver
Høgskolen i Oslo og Akershus

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit