Hva kan Talentsenteret i Oslo bidra med? – En evaluering av undervisningen og det sosiale miljøet
Abstract
Høsten 2016 ble det opprettet Talentsentre i fire byer i Norge. Talentsentrene skulle tilby
undervisning til elever som allerede presterte, eller hadde potensial til å prestere på høyt nivå i
realfag. Problemstillingen som ble undersøkt var: Hvordan vurderer elevene på
Talentsenteret i Oslo sitt faglige utbytte, sin sosiale trivsel og tilfredsheten med
undervisningsmetodene på Talentsenteret sammenlignet med skolen?
I løpet av skoleåret 2017/2018 ble det avholdt totalt ni samlinger som hver gikk over to dager.
Samlingene hadde en hyppighet på én gang i måneden og ble avholdt ved Vitensenteret i
Oslo. Undervisningen inneholdt en stor andel praktiske aktiviteter og holdt et høyere faglig
nivå enn elevene var vant til fra skolen. Elevene som ønsket å delta på tilbudet sendte inn
søknad direkte til Vitensenteret i Oslo, og totalt ble 25 elever fra 7.–9. klasse tilbudt plass.
For å besvare problemstillingen ble det samlet inn data på samlingene gjennom
evalueringsverktøyet "Læringsskala" og evaluering med post-it-lapper; dette var
evalueringsmetoder som ble benyttet av lederen på Talentsenteret i Oslo. I tillegg ble det
gjennomført observasjon av undervisningen og en etter-evaluering mot skoleårets slutt. Det
ble også gjennomført to semistrukturerte intervjuer med henholdsvis lederen av Talentsenteret
i Oslo og hennes medhjelper.
Funnene viser at elevene som deltok på Talentsenteret skoleåret 2017/2018 opplevde å lære
mer på Talentsenteret sammenlignet med på skolen. Elevene trivdes også bedre med
undervisningsmetodene som ble benyttet på Talentsenteret, og forskjellen mellom de to
institusjonene var markante på disse to områdene. Forskjellen var imidlertid ikke like markant
på området "sosial trivsel". Det var likevel en statistisk signifikant forskjell som viser at
elevene trivdes bedre sosialt på Talentsenteret sammenlignet med skolen.
Description
Master i skolerettet utdanningsvitenskap