Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLindstrøm, Christine
dc.contributor.advisorRamton, Aase Marit Sørum
dc.contributor.authorKværnum, Hilde
dc.date.accessioned2018-11-07T10:13:52Z
dc.date.available2018-11-07T10:13:52Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/6309
dc.descriptionMaster i skolerettet utdanningsvitenskapen
dc.description.abstractHøsten 2016 ble det opprettet Talentsentre i fire byer i Norge. Talentsentrene skulle tilby undervisning til elever som allerede presterte, eller hadde potensial til å prestere på høyt nivå i realfag. Problemstillingen som ble undersøkt var: Hvordan vurderer elevene på Talentsenteret i Oslo sitt faglige utbytte, sin sosiale trivsel og tilfredsheten med undervisningsmetodene på Talentsenteret sammenlignet med skolen? I løpet av skoleåret 2017/2018 ble det avholdt totalt ni samlinger som hver gikk over to dager. Samlingene hadde en hyppighet på én gang i måneden og ble avholdt ved Vitensenteret i Oslo. Undervisningen inneholdt en stor andel praktiske aktiviteter og holdt et høyere faglig nivå enn elevene var vant til fra skolen. Elevene som ønsket å delta på tilbudet sendte inn søknad direkte til Vitensenteret i Oslo, og totalt ble 25 elever fra 7.–9. klasse tilbudt plass. For å besvare problemstillingen ble det samlet inn data på samlingene gjennom evalueringsverktøyet "Læringsskala" og evaluering med post-it-lapper; dette var evalueringsmetoder som ble benyttet av lederen på Talentsenteret i Oslo. I tillegg ble det gjennomført observasjon av undervisningen og en etter-evaluering mot skoleårets slutt. Det ble også gjennomført to semistrukturerte intervjuer med henholdsvis lederen av Talentsenteret i Oslo og hennes medhjelper. Funnene viser at elevene som deltok på Talentsenteret skoleåret 2017/2018 opplevde å lære mer på Talentsenteret sammenlignet med på skolen. Elevene trivdes også bedre med undervisningsmetodene som ble benyttet på Talentsenteret, og forskjellen mellom de to institusjonene var markante på disse to områdene. Forskjellen var imidlertid ikke like markant på området "sosial trivsel". Det var likevel en statistisk signifikant forskjell som viser at elevene trivdes bedre sosialt på Talentsenteret sammenlignet med skolen.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten
dc.subjectTalesentreen
dc.subjectRealfagen
dc.subjectEvalueringsverktøyen
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289en
dc.titleHva kan Talentsenteret i Oslo bidra med? – En evaluering av undervisningen og det sosiale miljøeten
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel