• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hva kan Talentsenteret i Oslo bidra med? – En evaluering av undervisningen og det sosiale miljøet

Kværnum, Hilde
Master thesis
Published version
Thumbnail
View/Open
Kvaernum.pdf (51.76Mb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/6309
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap [316]
Abstract
Høsten 2016 ble det opprettet Talentsentre i fire byer i Norge. Talentsentrene skulle tilby

undervisning til elever som allerede presterte, eller hadde potensial til å prestere på høyt nivå i

realfag. Problemstillingen som ble undersøkt var: Hvordan vurderer elevene på

Talentsenteret i Oslo sitt faglige utbytte, sin sosiale trivsel og tilfredsheten med

undervisningsmetodene på Talentsenteret sammenlignet med skolen?

I løpet av skoleåret 2017/2018 ble det avholdt totalt ni samlinger som hver gikk over to dager.

Samlingene hadde en hyppighet på én gang i måneden og ble avholdt ved Vitensenteret i

Oslo. Undervisningen inneholdt en stor andel praktiske aktiviteter og holdt et høyere faglig

nivå enn elevene var vant til fra skolen. Elevene som ønsket å delta på tilbudet sendte inn

søknad direkte til Vitensenteret i Oslo, og totalt ble 25 elever fra 7.–9. klasse tilbudt plass.

For å besvare problemstillingen ble det samlet inn data på samlingene gjennom

evalueringsverktøyet "Læringsskala" og evaluering med post-it-lapper; dette var

evalueringsmetoder som ble benyttet av lederen på Talentsenteret i Oslo. I tillegg ble det

gjennomført observasjon av undervisningen og en etter-evaluering mot skoleårets slutt. Det

ble også gjennomført to semistrukturerte intervjuer med henholdsvis lederen av Talentsenteret

i Oslo og hennes medhjelper.

Funnene viser at elevene som deltok på Talentsenteret skoleåret 2017/2018 opplevde å lære

mer på Talentsenteret sammenlignet med på skolen. Elevene trivdes også bedre med

undervisningsmetodene som ble benyttet på Talentsenteret, og forskjellen mellom de to

institusjonene var markante på disse to områdene. Forskjellen var imidlertid ikke like markant

på området "sosial trivsel". Det var likevel en statistisk signifikant forskjell som viser at

elevene trivdes bedre sosialt på Talentsenteret sammenlignet med skolen.
Description
Master i skolerettet utdanningsvitenskap
Publisher
OsloMet - storbyuniversitetet

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit