Rollespill som metodisk verktøy i samfunnsfag - En studie om abstrakte og komplekse samfunnsfaglige begreper og sammenhenger i rollespill
Abstract
Denne masteroppgaven har undersøkt bruk av rollespill i samfunnsfag, med fokus på en tilnærming til det
abstrakte og komplekse. Samfunnsfag er et fag som tar for seg begreper og strukturer både på lokalt og globalt
nivå. Samfunnet blir stadig mer internasjonalisert, og dette påvirker også skolehverdagen. Globale og
internasjonale temaer i skolen kan være langt fra den nære og kjente hverdagen til elever. Oppgavens hensikt
er å se om bruk av rollespill i undervisningen kan skape nærhet og erfaringer til temaer som ikke er en del av
elevers hverdag. Problemstillingen for oppgaven er derfor: Hvorfor og hvordan er rollespill en metode som kan
brukes i samfunnsfag for at elever skal forstå abstrakte og komplekse samfunnsfaglige begreper og
sammenhenger? Teorigrunnlaget for denne oppgaven baserer seg på læringsteori, rollespillteori og forståelse
av sammenhenger og begreper. Oppgaven ser også på forskning om hvordan dagens lærere i samfunnsfag
underviser. Oppgavens problemstilling og forskningsspørsmål er besvart med bruk av kvalitativ
metodetriangulering. Oppgavens data bygger på besøk og gjennomføring av et rollespill som heter
Handelsspillet. Totalt 5 klasser deltok i prosjektet. Det er gjennomført kvalitativt forskningsintervju med 4
samfunnsfagslærere. Det er foretatt 5 observasjoner gjennomføring av Handelsspillet, og 112 deltakende
elever har besvart et skriftlig refleksjonsnotat. Oppgavens hovedfunn er at rollespill, i dette tilfellet
Handelsspillet, gir elevene erfaringer og opplevelser til temaet. Handelsspillet skaper forståelse for abstrakte
og komplekse samfunnsfaglige begreper og sammenhenger. Funnene viser at Handelsspillet er et metodisk
verktøy for å fremme undervisning på et hvorfor og hvordan nivå. Funnene viser likevel at rollespill isolert sett
ikke er tilstrekkelig for å forstå sammenhenger og trekke linjer. Refleksjons- og etterarbeid er sentralt for at
rollespill skal ha en verdi. Elever og lærer opplever bruk av rollespill som noe positivt, og funnene viser at
elevene er motiverte, engasjerte og interesserte.
Description
Master i skolerettet utdanningsvitenskap