Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJøsok, Evy
dc.contributor.advisorFerrer, Marlen
dc.contributor.authorEvensen, André
dc.date.accessioned2018-09-19T05:45:44Z
dc.date.available2018-09-19T05:45:44Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/6190
dc.descriptionMaster i skolerettet utdanningsvitenskapen
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har undersøkt bruk av rollespill i samfunnsfag, med fokus på en tilnærming til det abstrakte og komplekse. Samfunnsfag er et fag som tar for seg begreper og strukturer både på lokalt og globalt nivå. Samfunnet blir stadig mer internasjonalisert, og dette påvirker også skolehverdagen. Globale og internasjonale temaer i skolen kan være langt fra den nære og kjente hverdagen til elever. Oppgavens hensikt er å se om bruk av rollespill i undervisningen kan skape nærhet og erfaringer til temaer som ikke er en del av elevers hverdag. Problemstillingen for oppgaven er derfor: Hvorfor og hvordan er rollespill en metode som kan brukes i samfunnsfag for at elever skal forstå abstrakte og komplekse samfunnsfaglige begreper og sammenhenger? Teorigrunnlaget for denne oppgaven baserer seg på læringsteori, rollespillteori og forståelse av sammenhenger og begreper. Oppgaven ser også på forskning om hvordan dagens lærere i samfunnsfag underviser. Oppgavens problemstilling og forskningsspørsmål er besvart med bruk av kvalitativ metodetriangulering. Oppgavens data bygger på besøk og gjennomføring av et rollespill som heter Handelsspillet. Totalt 5 klasser deltok i prosjektet. Det er gjennomført kvalitativt forskningsintervju med 4 samfunnsfagslærere. Det er foretatt 5 observasjoner gjennomføring av Handelsspillet, og 112 deltakende elever har besvart et skriftlig refleksjonsnotat. Oppgavens hovedfunn er at rollespill, i dette tilfellet Handelsspillet, gir elevene erfaringer og opplevelser til temaet. Handelsspillet skaper forståelse for abstrakte og komplekse samfunnsfaglige begreper og sammenhenger. Funnene viser at Handelsspillet er et metodisk verktøy for å fremme undervisning på et hvorfor og hvordan nivå. Funnene viser likevel at rollespill isolert sett ikke er tilstrekkelig for å forstå sammenhenger og trekke linjer. Refleksjons- og etterarbeid er sentralt for at rollespill skal ha en verdi. Elever og lærer opplever bruk av rollespill som noe positivt, og funnene viser at elevene er motiverte, engasjerte og interesserte.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten
dc.subjectSamfunnsdidaktikken
dc.subjectRollespillen
dc.subjectErfaringsbasert læringen
dc.subjectSamfunnsfagen
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en
dc.titleRollespill som metodisk verktøy i samfunnsfag - En studie om abstrakte og komplekse samfunnsfaglige begreper og sammenhenger i rollespillen
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel