Nivådeling og matematisk selvoppfatning: en analyse av åtte faglig svake elever og deres syn på nivådifferensiering i matematikk En studie om elevers syn på nivådifferensiering
Master thesis
Published version

Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/6188Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
”Nivådeling og matematisk selvoppfatning: en analyse av åtte faglig svake elever og deres syn på
nivådifferensiering i matematikk” er en kvalitativ studie av åtte elever på 6. Trinn og deres syn på
nivådifferensiering. I denne masteroppgaven er fokusområdet å se på elevenes holdninger til faget, deres
selvoppfatning, hvordan de sosialiserer seg i gruppen og hvordan de opplever utfordringer og faginnholdet i
matematikken.
Utgangspunkt for denne oppgavens spørsmålsformulering er:
Hvordan opplever åtte elever på laveste nivå i nivådeling, deres matematikkundervisning?
Ved bruk av metoden grounded theory har jeg fått en innsikt til elevenes tanker og følelser om å være blant de
svakeste elevene i matematikken. Metoden gir en dybdeforståelse av det elevene forteller meg og gitt meg en
mulighet til å dra svarene deres fra hverandre og samlet dem sammen igjen. Grounded theory som
forskningsmetode gjorde at jeg startet denne oppgaven med ”blanke ark”, det vil si at min forforståelse ble satt
til siden under analysearbeidet og datainnsamlingen.
Tidligere forskning på feltet om å fordele elevene etter faglig kompetanse, viser at nivådeling er mindre
vellykket. Jo Boaler kommer frem i sin forskning at elevene opplever at lærerne slutter å se på deres
individuelle kapasitet når de er i gruppen. Dylan Wiliam sammen med Hannah Bartholomew fant ut at elevene
opplever at det blir satt lavere forventinger til dem når de ble fordelt etter nivå. Samtidig kommer Boaler frem til
at mange elever mistet motivasjonen tidlig når de kom i den nivådelte gruppen.
Resultatene fra oppgaven min, motsier noe av det Jo Boaler kommer frem til. Jeg fant ut at elevene som har
vært nivådelt i fire måneder, fortsatt er motivert i faget. Flertallet av elevene i gruppen trives med at læreren
tilpasser undervisningen for dem, ved å ha repetisjonsoppgaver, samtidig som de kan lære nye ting. Dette er
viktige punkter som viser at alle elevene har en form for lyst til å lære seg matematikk enda bedre, de har lyst til
å øke kompetansen sin.
Jeg håper at ved hjelp av denne masteroppgaven, at det blir satt et fokus på elevenes opplevelse av å bli
nivådifferensiert i matematikk og deres undervisning.
Beskrivelse
Master i skolerettet utdanningsvitenskap