Browsing Sentraladministrasjonen by Journals "UNIPED"
Now showing items 1-10 of 10
-
Aktiv læring her og nå, men hva aktiveres for fremtiden? Dramaturgiske perspektiver på underviserens rolle i meningsskapende undervisningspraksiser
(UNIPED;Årgang 44, nr. 2-2021,, Peer reviewed; Journal article, 2021-06-16)Artikkelen undersøker om et dramaturgisk perspektiv kan utvide forståelsen av aktiv læring i høyere utdanning. Både dramaturgen og lærerutdanneren har som arbeidsoppgave å aktivere et faglig innhold slik at handlinger, ... -
Bruk av «concept cartoons» i kombinasjon med digitalt student-respons-system for å støtte læring i Anatomi, fysiologi og biokjemi i sykepleierutdanningen - En undervisningsstrategi for å fremme studentaktiv læring.
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Bakgrunn: Gode kunnskaper i anatomi, fysiologi og biokjemi (AFB) er nødvendig for at sykepleierstudenter skal kunne utvikle et klinisk blikk. Resultater fra nasjonal eksamen i AFB viser at mange sykepleierstudenter strever ... -
Fra helsefagarbeider til sykepleier En kvalitativ studie av studenters og læreres erfaringer med et alternativt bachelorløp
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Bakgrunn: Behovet for sykepleiere og helsefagarbeidere er stort og økende. I motsetning til helsefagarbeiderut- danningen er søkningen til sykepleierutdanningen god. Høgskolen i Oslo og Akershus (nå OsloMet) gjennomførte ... -
Hva kjennetegner digitale seminargrupper som fungerer godt, og hva kjennetegner de som fungerer mindre godt?
(Peer reviewed; Journal article, 2023) -
Introducing Flipped Classroom Supervision: Challenging Physiotherapy Teachers’ Beliefs about Teaching
(UNIPED;Årgang 44, nr. 4-2021,, Peer reviewed; Journal article, 2021-11-12)Despite efforts to increase the implementation of active teaching and learning in higher education, teaching approaches based on information transfer are still dominant. The slow adoption has been attributed to reluctance ... -
Konstruksjoner av «partnerskap» i universiteter og høgskolers samarbeid med skolesektoren
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Universiteter og høgskolers samfunnsoppdrag inkluderer støtte til profesjonsutøveres læring i arbeidslivet. I lærerutdanningen organiseres slikt arbeid i økende grad innenfor rammene av en partnerskapstenkning der høyere ... -
Norske studenters vurdering av utdanning i utlandet
(UNIPED;volume 40, issue 2, Peer reviewed; Journal article, 2021-06-16)Mange norske studenter tar utdanningen i utlandet. Fra utdanningspolitisk hold er kvalitetshensyn det fremste argumentet for å tilrettelegge for internasjonal studentmobilitet. I denne artikkelen undersøker vi hvordan ... -
Samtaler som stimulerer til språkutvikling En studie av språkmakkertilbudet ved OsloMet – storbyuniversitetet
(UNIPED;Årgang 44, nr. 1-2021, Peer reviewed; Journal article, 2021-03-29)I 2018–2020 prøvde OsloMet – storbyuniversitetet ut et språkmakkertilbud for studenter med et annet førstespråk enn norsk. Tilbudet har som mål å fremme andrespråkstudentenes ferdigheter i norsk og dermed stimulere til økt ... -
Studenters møte med en FoU-basert grunnskolelærerutdanning
(UNIPED;Årgang 44, nr. 3-2021, Peer reviewed; Journal article, 2021-09-15)Styringsdokumenter for grunnskolelærerutdanning på masternivå legger vekt på utvikling av studentenes profesjonelle FoU-kompetanse. I denne studien, som inngår i et større prosjekt om profesjonell lærerkompetanse, stiller ... -
Økt mestringstro og motivasjon hos masterstudenter
(UNIPED;Årgang 45, nr. 2-2022, Peer reviewed; Journal article, 2022)Det finnes i dag mange studier for oppfølging og veiledning av ph.d.-studenter, men tilsvarende få for master-gradsstudenter, til tross for at den store majoriteten av studenter avslutter utdanningen med nettopp ...