Økt mestringstro og motivasjon hos masterstudenter
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3054358Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Det finnes i dag mange studier for oppfølging og veiledning av ph.d.-studenter, men tilsvarende få for master-gradsstudenter, til tross for at den store majoriteten av studenter avslutter utdanningen med nettopp mastergraden.Kartlegging viste at mange studenter er usikre på sin egen rolle i arbeidet med masteroppgaven. I tillegg har mangelav motivasjon og mestringstro. Vi har sett på hvordan veiledning og rammer kan gjøres bedre med små og enkle grep,blant annet ved å oppmuntre studentene til å jobbe med laboratoriearbeid, teori og skriving parallelt. De viktigstetiltakene som ble gjennomført, er aktiv bruk av læringsplattformen, bedre opplæring innen litteratursøk og merøvelse i muntlig og skriftlig formidling. Resultatene viser at studentene ble mer drevet av indre motivasjon, følermer eierskap og har økt mestringstro etter at tiltakene ble innført. There are numerous studies on the follow-up and supervision of PhD students, but correspondingly few on master students, even though most students end their education with a master’s degree. Our surveys revealed that many students are unsure of their own role in the work on the master’s thesis and have low self-esteem and self-efficacy. We have investigated how guidance and frameworks can be improved with small and simple measures. For instance, by encouraging students to work with laboratory problems, theory and writing in parallel. Some of the most important measures include the use of LMS, better training in literature searches, and more practice in oral and written communication of key elements in one’s own master’s thesis throughout the work period. The results show that the students are more motivated, feel a greater sense of ownership and have increased self-efficacy after the introduced measures.