Fra helsefagarbeider til sykepleier En kvalitativ studie av studenters og læreres erfaringer med et alternativt bachelorløp
Peer reviewed, Journal article
Published version
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
Abstract
Bakgrunn: Behovet for sykepleiere og helsefagarbeidere er stort og økende. I motsetning til helsefagarbeiderut- danningen er søkningen til sykepleierutdanningen god. Høgskolen i Oslo og Akershus (nå OsloMet) gjennomførte en spesialtilpasset studieordning for helsefagarbeidere i sykepleierutdanningen kalt tresemesterordning (TRES). Hensikten var å gjøre videregående opplæring i helse- og sosialfag mer attraktiv og øke rekrutteringen og fullførings- graden for helsefagarbeidere ved å tydeliggjøre overgangsordninger og karriereveier til høyere utdanning. TRES i sykepleie er ikke gjennomført tidligere. Denne studien undersøker TRES-studentenes og lærernes erfaringer med ordningen.
Metode: Studien har et kvalitativt, eksplorativt og deskriptivt design med fokusgruppediskusjon som datainnsam- lingsmetode. Analysen er systematisk tekstkondensering og resulterte i tre hovedkategorier: motivasjon, læreforut- setninger og inkludering.
Resultater: TRES-studentene uttrykte motivasjon for studiet, men ifølge studentene og lærerne var studiet utfordrende, med lite individuell oppfølging og tilrettelegging. Organiseringen av TRES innebar mer selvstudier enn for ordinære studenter første studieår, som medførte en opplevelse av utenforskap. Lærerne erfarte at TRES- studentene hadde gode praktiske ferdigheter, men utfordringer med teoretiske studiekrav.
Konklusjon: Dersom alternative utdanningsveier vurderes, er det viktig med individuell oppfølging og tilrette- legging på bakgrunn av kompetanse. Det er betimelig å stille spørsmålet om TRES er bærekraftig når studietilbudet er ressurskrevende og har stort frafall samtidig som det mangler både helsefagarbeidere og sykepleiere.