• Praksisopplæring i profesjonsstudier 

      Hougaard, Peter Forde (SPS arbeidsnotat;nr. 1 – 2015, Working paper, 2015)
      En kvalitativ studie av organisering av praksisopplæringen ved sykepleier-, fysioterapeut-, førskolelærer-, grunnskolelærer-, sosionom- og barnevernspedagogutdanningene ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
    • Praksisrelevans og kompetansebehov : Vurderinger av BSV-utdanningene 

      Terum, Lars Inge; Nesje, Kjersti (Småskrift 2014;nr. 5, Research report, 2014)
      Dette notatet er del av prosjektet «Praksisnærhet og utdanningserfaringer» som Senter for profesjonsstudier har utført på oppdrag fra Universitets- og høgskolerådet(UHR). Prosjektet er del av UFR-prosjektet «Sosialfaglig ...
    • Principals’ positioning of teacher specialists: between sensitivity, coaching, and dedication 

      Lorentzen, Marte (International Journal of Leadership in Education;, Peer reviewed; Journal article, 2020-03-17)
      This study investigates how principals position specialized teachers (i.e., teachers with expertise in a specific area who are assigned to build the capacity of teachers through professional development) and how these ...
    • Producing Legalists or Dirty Harrys? Police Education and Field Training 

      Fekjær, Silje Bringsrud; Petersson, Otto (Policing and Society: An International Journal of Research and Policy;, Journal article; Peer reviewed, 2018-04-26)
      This paper explores Nordic police students’ attitudes towards non-legalistic police work, based on a cross-national longitudinal survey (N = 1,438). We ask where police recruits in four different Nordic countries are placed ...
    • PROFESJON OG PROFESJONSMORAL 

      Grimen, Harald (;nr. 4, Working paper, 2006)
      Denne artikkelen skal handle om kva profesjonsmoral er, kva som er profesjonsmoralar sine røter og kva som er profesjonsmoralar sine primære rollar. Artikkelen si sentrale tese er at ein profesjonsmoral er eit sett av ...
    • Profesjonalitet under press? Ein studie av førskulelærarar si meistring av rolla i lys av kvalifiseringa til yrket og arbeidsdelinga med assistentane 

      Steinnes, Gerd Sylvi (Skriftserien avhandling;(2), Peer reviewed; Doctoral thesis, 2014)
      Denne avhandlinga handlar om førskulelærarar si meistring av rolla i lys av kvalifiseringa til yrket og samarbeidet med assistentane. Førskulelærarane arbeider i eit felt som er statleg regulert, men der mange av ...
    • Profesjonsetikken sitt grunnlag 

      Grimen, Harald (;nr. 6, Working paper, 2005)
      Av og til må etikk bygge på politikk, og ikkje omvendt. Profesjonsetikk er eit døme på dette. Profesjonsetikkar har eit politisk grunnlag. Ein del av dei - truleg kontroversielle - standpunkta som føl av dette, og som eg ...
    • Profesjonsetikkens grunnlag 

      Nortvedt, Per (;nr. 7, Working paper, 2005)
      Innspill til Harald Grimens arbeidsnotat Profesjonsetikken sitt grunnlag
    • Profesjonsfag, fagdisipliner og tverrfaglige felt 

      Smeby, Jens-Christian (;nr. 5, Working paper, 2003)
      Dagens inndeling i fag og fagdisipliner tas ofte som en selvfølge og betraktes gjerne som en egenskap ved selve kunnskapen. Fag er imidlertid historisk gitte former for kunnskapsorganisering som kontinuerlig er i endring. ...
    • Profesjonsidentitet i arbeidsmarkedet – en skisse for studie av forpliktelse, lojalitet og motivasjon overfor arbeidsorganisasjon og profesjon 

      Wiborg, Øyvind (;nr. 16, Working paper, 2005)
      Hvert år utdannes det et stort antall profesjonelle yrkesutøvere fra høyskoler og universiteter. Dette prosjektet legger opp til en longitudinell studie av hvorfor profesjonelle yrkesutøvere identifiserer seg med profesjonen ...
    • Profesjonskvalifisering : Innlegg og kommentarer ved presentasjon av boka Kvalifisering for profesjonsutøving 

      Heggen, Kåre; Jensen, Kari Toverud; Fauske, Halvor; Conradi, Hallgerd (SPS arbeidsnotat;Nr. 1 - 2010, Working paper, 2010)
      Sentralt i den boka som blir lansert er data m.a. innsamla i StudData-prosjektet ved SPS, som eg har hatt tilgang til frå eg starta i bistilling ved senteret i 2005. Eit viktig siktemål med boka er difor å beskrive ...
    • Profesjonsutdanning og kompetanse – en tabellrapport basert på StudData 

      Wernø, Ida Lyngstad; Smeby, Jens-Christian (SPS arbeidsnotat;nr. 1 – 2018, Research report, 2018)
      Denne tabellrapporten er utarbeidet på oppdrag av Kompetansebehovsutvalget.Hensikten er å gi innspill til vurderingen av en del sentrale yrkesrettede høyere utdanninger. Resultatene som presenteres er basert StudData som ...
    • Professional Autonomy versus Corporate Control 

      Nygaard, Pål (Professions and Professionalism;2(1), Journal article; Peer reviewed, 2012)
      Professionalism and bureaucracy tend to be understood as incompatible systems of work organization, represented by the ideals of collegiality and auton-omy versus control and supervision. I present a historical case study ...
    • Professional Boundaries. The Case of Childcare Workers in Norway PhD 

      Løvgren, Mette (Skriftserien avhandling;(3), Peer reviewed; Doctoral thesis, 2014)
      This thesis explores professionalism among Norwegian daycare workers by two questions: 1) Do the attitudes of daycare workers express boundaries of professionalism? 2) Are there divisions of work among daycare workers ...
    • PROFESSIONAL OCCUPATIONS AND STATUS: A sociological study of professional occupations, status and trust 

      Svensson, Lennart G. (;nr. 5, Working paper, 2006)
      Occupation is the most important dimension behind social classes, closely connected with education and salary as well as status and prestige. The sociology of professions, since its classical period, has been related more ...
    • Professionalism among novice teachers. How they think, act, cope and perceive knowledge. 

      Caspersen, Joakim (HiOA Avhandling;, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2013)
      Lærere er svært viktige for barns oppdragelse og sosialisering inn i samfunnet. De underviser og bedømmer våre fremtidige samfunnsborgere, og lærernes kompetanse, evner og ferdigheter har en klar effekt på barns ...
    • Professionalism in a knowledge society: The academic drift of professional education in the “new” professions 

      Smeby, Jens-Christian (;nr. 7, Working paper, 2006)
      A central argument in this paper is that a greater emphasis on knowledge and epistemological cultures is needed to understand the challenges of professionalism in modern globalized knowledge societies. A knowledge society ...
    • Professionskvalificering och handledning 

      Brusling, Christer (;nr. 1, Working paper, 2006)
      Med hjälp av några nedslag i en norsk longitudinell databas av studenter/professionsutövare i professionsutbildningar/professioner analyseras hur studenter/professionsutövare påverkas av förhållandet mellan högskola och ...
    • Programme coherence and epistemological beliefs 

      Hatlevik, Ida Katrine Riksaasen; Smeby, Jens-Christian (Nordic Psychology;67(2), Journal article; Peer reviewed, 2015-04-23)
      The aim of this study was to investigate epistemological beliefs and programme coherence in nursing, social work and general teacher-training programmes. An abstract theoretical knowledge base is a key characteristic of ...
    • The promise of trust - An inquiry into the legal design of coercive decision-making in Norway 

      Falch-Eriksen, Asgeir (HiOA Avhandling;2012: 5, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2012)
      The thesis investigates if the state coercively remove children from parents according to human rights, i.e. Convention on the Rights of the Child. Through an historical analysis, it becomes established that trustworthy ...