Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på tidsskrift "Norsklæreren"
Viser treff 1-4 av 4
-
"Ein start som seier voff voff!" En studie av 11 videreutdanningsstudenters fagnotater.
(Norsklæreren;Nr. 1 - 2022, Peer reviewed; Journal article, 2022)Hvordan tenker lærere som tar videreutdanning i norsk omkring arbeid med litterære klassikere i grunnskolen og hva sier dette om deres syn på litterær kompetanse? En undersøkelse av fagnotatene til lærere som tar ... -
Læringsfremmende vurdering i to norskkollegier
(Norskkæraren;3-2018, 42. årgang, Journal article; Peer reviewed, 2018)I mer enn ti år har norske myndigheter satset på utvikling av en læringsfremmende vurderingspraksis i skolen. Kjernepunkter i denne satsingen er å fremme bruk av vurderingskriterier og læringsfremmende tilbakemeldinger, ... -
«Noen er humoristiske og rørende, mens andre er irrelevante og kleine». Ungdom sine vurderingar av fire diktsamlingar skrivne for ungdom
(Norsklæreren;, Peer reviewed; Journal article, 2021-03-04)Det finst i dag ei rekke prisar som synleggjer litteratur skriven for ungdom. Kåringar som Brageprisen, Kritikerprisen og prisane hjå Nordisk råd og Kulturdepartementet er med på å auke status og bidrar til å anerkjenne ... -
Å gjøre det implisitte eksplisitt: bruk av modellering som støtte for elevers arbeid med tekstrevisjon
(Norsklæreren;, Peer reviewed; Journal article, 2023)I studien deltok tre norsklærere fra to ulike skoler med sine respektive norskklasser på vg2. To av klassene gjennomførte tre prosessorienterte skriveforløp, og én av klassene fire. I alle forløpene skrev elevene førsteutkast ...