"Ein start som seier voff voff!" En studie av 11 videreutdanningsstudenters fagnotater.
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3055879Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Norsklæreren. 2022, 1 (1), 58-71. https://www.norskundervisning.no/nyheter-og-artikler/norsklreren-1-22Sammendrag
Hvordan tenker lærere som tar videreutdanning i norsk omkring arbeid med litterære klassikere i grunnskolen og hva sier dette om deres syn på litterær kompetanse?
En undersøkelse av fagnotatene til lærere som tar videreutdanning i norsk, viser at de i stor grad vektlegger arbeidsmåter som får elevene til å identifisere seg med de fiktive karakterene i tekstene. Danningsperspektivet vektlegges også sterkt. De ser derfor nødvendigheten av å jobbe grundig med elevens leseprosess og å tenke kreativt didaktisk.