Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på forfatter "Aalbergsjø, Siv Gundrosen"
-
Begreper i naturfag: en studie i hvordan lærere arbeider med begreper i naturfag
Hornkjøl, Halvor (Master thesis, 2020)Denne oppgaven er en undersøkelse som søker å belyse arbeidet som gjøres med begreper i naturfagsundervising i videregående skole. For å undersøke dette har det blitt gjort en kvalitativ undersøkelse som har benyttet seg ... -
BESt i naturfag: Bruke-Endre-Skape-tilnærmingen til programmeringskompetanse for naturfaglærerstudenter
Pajchel, Katarina; Aalbergsjø, Siv Gundrosen; Karlsen, Niklas; Henriksen, Ellen Karoline; Sollid, Per Øyvind; Swensen, Håkon; Brevik, Birger (Chapter, 2024)I dette kapittelet drøfter vi hvordan programmering og algoritmisk tenkning inngår i skolens naturfag og hva elever kan lære ved å programmere i naturfaget. Deretter presenterer vi et rammeverk – TPACK – som beskriver ... -
Datasimuleringer i naturfag
Jangås, Fredrik Mork (Master thesis, 2024)Skolen har et ansvar for å gi elever kompetanser for fremtiden. Disse kompetansene finner vi igjen i læreplanen i naturfag i kjerneelementet naturfaglige praksiser og tenkemåter som handler om at elevene skal utvikle ... -
Dybdelæring og videobruk - En casestudie om hvordan videoer kombinert med læringsaktiviteter kan fremme ungdomsskoleelevers dybdelæring i naturfag
Ytreland, Marte (Master thesis, 2021)Videoer har for lengst inntatt hverdagen vår. Selv om videoer kanskje er mest beryktet som underholdningsmateriale, har videoer etter hvert fått en vesentlig rolle i opplæringssammenheng. Denne masteroppgaven dreier seg ... -
Learning through modelling in science: Reflections by pre-service teachers
Aalbergsjø, Siv Gundrosen; Sollid, Per Øyvind (Nordic Studies in Science Education;volume 17, issue 2, Peer reviewed; Journal article, 2021-04-28)This study analyses pre-service science teachers’ (PSTs’) experiences of working with models and modelling and their ideas about their usefulness in science education. Although several studies have investigated pre- and ... -
Learning to make and use computer simulations in science education
Aalbergsjø, Siv Gundrosen (Acta Didactica Norden (ADNO);, Peer reviewed; Journal article, 2022)With the inclusion of programming in the school science curriculum, a need to educate teachers in this area has emerged. In this study, pre-service teachers (PSTs) participated in a teaching module about programming of ... -
Programmering, feilsøking og samarbeid i eit undervisningsopplegg i naturfag
Almås, Ingrid Grov (Master thesis, 2024)I denne masteroppgåva har formålet vore å undersøke korleis elevar arbeider med algoritmisk tenking i naturfagsundervisninga. Algoritmisk tenking er ein del av naturfag gjennom programmering. Eg har undersøkt dette gjennom ... -
Review on pedagogical practices for computational thinking in teacher education: Characterizing an emerging field
Sundtjønn, Trude; Aalbergsjø, Siv Gundrosen; Møller, Thilde Emilie; Schrøder, Vibeke (Peer reviewed; Journal article, 2024)As computational thinking (CT) enters school curricula, and research on teaching of CT emerges, the time has come to spotlight CT in teacher education (TE). To this end, we conducted a literature review on CT in TE for ... -
Spørsmål og kritisk tenkning i naturfagundervisningen
Merli, Hanne (Master thesis, 2020)I 2017 kom utdanningsdirektoratet med en ny overordnet del av fagfornyelsen, til den nye lærerplanen som skal gjelde fra 2020. Her definerer de kritisk tenkning som en av de overordnede delene som skal inn i alle fag og ... -
Utvidet klasserom i naturfag - en casestudie om bruken av museumsbesøk i naturfagundervisningen
Iversen, Camilla Herskedal (Master thesis, 2023)Studiens hensikt har vært å undersøke bruken av museer i naturfagundervisningen, og hvordan dette påvirker elevenes læring. Naturfag er et fag som rommer ekstremt mye, fra universets opprinnelse og hvordan menneskekroppen ...