Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på forfatter "Øgreid, Anne Kristine"
-
Arbeid med muntlighet i klasserommet - En systematisk oversikt over forskning på feltet.
Ingebrigtsen, Astrid (Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven rettes det fokus mot muntlighet i klasserommet gjennom følgende problemstilling: Hvordan arbeides det med muntlighet i klasserommet i perioden etter innføringen av LK06? For å svare på problemstillingen ... -
«Det jeg ofte ser er at elevene ikke har noe struktur på argumentene sine» En kvalitativ studie av tre norsklæreres arbeid i førskrivingsfasen for å støtte elevene i å argumentere i en konkret skrivesituasjon
Andersen, Hanna Karoline (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven plasserer seg innenfor skrivedidaktikk i norskfaget og omhandler argumenterende skriving knyttet til førskrivingsfasen. Problemstillingen for oppgaven er: Hvordan underviser tre lærere på mellomtrinnet ... -
Digital læringsressurs som inngang i arbeid med kritisk tenkning - En kvalitativ studie om hvordan to lærere tar i bruk den samme digitale læringsressursen i undervisning på ungdomstrinnet
Mejlænder Larsen, Phillip; Mogen, Knut Kristiansen (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om hvordan to lærere på ungdomstrinnet anvender undervisningsopplegget “Ikke alt på TikTok er sant” fra nettsiden tenk.faktisk.no i arbeidet med kritisk tenkning. Først og fremst baserer denne ... -
Hvordan skriver barnetrinnselever om og fra hjemmeskolen sin?
Bjørkvold, Tuva; Øgreid, Anne Kristine; Svanes, Ingvill Krogstad (Nordic Journal of Literacy Research;Vol. 8 | Nr. 1 | 2022, Peer reviewed; Journal article, 2022-03-16)Våren 2020 hadde norske elever hjemmeskole som et resultat av covid-19-pandemien. Denne artikkelen bygger på 203 tekster om hjemmeskolen skrevet av elever på barnetrinnet i denne perioden. I artikkelen undersøker vi hva ... -
«Jeg vet ikke hva jeg skal skrive om!» - Læreres stillasbygging i oppstarten av skrivesituasjoner på barnetrinnet
Svanes, Ingvill Krogstad; Øgreid, Anne Kristine (Acta Didactica Norden;Vol 14 Nr 1 (2020), Journal article; Peer reviewed, 2020-02-10)Muntlig veiledning i skriving kan være krevende for lærere siden skrivesituasjoner er komplekse, og læreren har liten mulighet til å reflektere rundt og omformulere det som blir sagt. Denne studien undersøker to læreres ... -
Jeg vet ikke hva jeg skal skrive om: Læreres stillasbygging i oppstarten av skrivesituasjoner på barnetrinnet
Svanes, Ingvill Krogstad; Øgreid, Anne Kristine (Peer reviewed; Journal article, 2020)Muntlig veiledning i skriving kan være krevende for lærere siden skrivesituasjoner er komplekse, og læreren har liten mulighet til å reflektere rundt og omformulere det som blir sagt. Denne studien undersøker to læreres ... -
Kritisk skriving på barnetrinnet
Gedde-Dahl, Trine; Stavem, Gro Marie; Øgreid, Anne Kristine (Acta Didactica Norden (ADNO);, Peer reviewed; Journal article, 2022)De siste tiårene har flere empiriske studier undersøkt kritisk literacy i en didaktisk kontekst. De fleste av disse studiene er gjort i ungdomsskolen og den videregående skolen der kritisk literacy er undersøkt som lesing, ... -
Lærerens refleksjoner og bruk av kritisk literacy i grunnskolen – en kvalitativ studie av et utvalg norsklærere i grunnskolen, og hvordan de reflekterer rundt kritisk literacy og egen undervisningspraksis i det.
Lesteberg, Karine; Øygarden, Andrea Stormo (Master thesis, 2022)I forbindelse med LK20, har kritisk tilnærming til tekst fått et økt fokus i skolen på alle nivåer gjennom kjerneelementer som representerer det viktigste elevene skal lære i norskfaget (Kunnskapsdepartementet, 2019). ... -
"Man får liksom dobbel hjerne". En kvalitativ studie av hvordan fire læringspar benytter samskriving som et verktøy i arbeidet med en argumenterende tekst.
Johansen, Ida-Kristin Kåsa (Master thesis, 2020)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt om samskriving er et formålstjenlig verktøy å bruke for å jobbe med argumenterende skriving på grunnskolens mellomtrinn, ved å utforske problemstillingen: «Forskning viser at elever ... -
Skriveramme som støtte i arbeidet med fagskriving? : studie av 8. klasse elevers tekstskaping i samfunnsfag
Øgreid, Anne Kristine (Journal article; Journal article; Peer reviewed, 2016)Bruk av formmønster blir jevnlig diskutert som støtte i skriveopplæringen. Hensikten med denne studien er å undersøke sammenhengen mellom lærerens undervisning der bruk av skriveramme inngår, og elevtekster i et skriveprosjekt ... -
Skriving i samfunnsfag. - Ein analyse av empati og historiemedvit i oppgåvetekstar og elevtekstar på 7. trinn
Tjeldflåt, Sigrid (Master thesis, 2018)Skriving som grunnleggjande ferdigheit er eit klart satsingsområde i skulen i dag. Medan dei fleste studiar kring skriveoppgåver i skulen i stor grad dreier seg om testar og eksamensoppgåver, er det i følgje Otnes (2015)i ... -
Språkreisen - en reise i det norske dialektlandskapet: Utviklingen av brettspill for norskfaget på ungdomstrinnet
Jansen, Camilla Flesaker (Master thesis, 2021)I forbindelse med masteroppgaven har jeg utviklet brettspillet Språkreisen – en reise i det norske dialektlandskapet. Brettspillet er laget for ungdomsskolen, og er ment som et supplement eller alternativ til mer tradisjonell ... -
Transspråking som en ressurs i arbeid med tekst - Eventyrskriving i en mottaksklasse
Andersen, Monica (Master thesis, 2023)Denne studien tar for seg bruk transspråking gjennom eventyrskriving i en mottaksklasse. Transspråking er en pedagogisk ressurs hvor man benytter seg av hele sitt språklige og kulturelle repertoar, og frigjør seg fra en ...