Browsing Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) by Author "Øgreid, Anne Kristine"
Now showing items 1-19 of 19
-
Arbeid med muntlighet i klasserommet - En systematisk oversikt over forskning på feltet.
Ingebrigtsen, Astrid (Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven rettes det fokus mot muntlighet i klasserommet gjennom følgende problemstilling: Hvordan arbeides det med muntlighet i klasserommet i perioden etter innføringen av LK06? For å svare på problemstillingen ... -
«Det føltes som det var skikkelig gøy å bare sitte rolig, slippe å gjøre så mye, bare lese»- Skolebibliotekets rolle i arbeidet med å fremme leselyst hos gutter som ikke liker å lese
Edvardsen, Karoline Enger (Master thesis, 2024)Studier viser at barn og unge leser mindre enn tidligere, og guttene oppgir lavere leselyst enn jentene. I dette prosjektet har jeg derfor ønsket å undersøke hvordan man kan fremme leselyst hos gutter på mellomtrinnet. ... -
«Det jeg ofte ser er at elevene ikke har noe struktur på argumentene sine» En kvalitativ studie av tre norsklæreres arbeid i førskrivingsfasen for å støtte elevene i å argumentere i en konkret skrivesituasjon
Andersen, Hanna Karoline (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven plasserer seg innenfor skrivedidaktikk i norskfaget og omhandler argumenterende skriving knyttet til førskrivingsfasen. Problemstillingen for oppgaven er: Hvordan underviser tre lærere på mellomtrinnet ... -
Digital læringsressurs som inngang i arbeid med kritisk tenkning - En kvalitativ studie om hvordan to lærere tar i bruk den samme digitale læringsressursen i undervisning på ungdomstrinnet
Mejlænder Larsen, Phillip; Mogen, Knut Kristiansen (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om hvordan to lærere på ungdomstrinnet anvender undervisningsopplegget “Ikke alt på TikTok er sant” fra nettsiden tenk.faktisk.no i arbeidet med kritisk tenkning. Først og fremst baserer denne ... -
Elevtekster som empirisk materiale i studenters analyser. En kartlegging av norskfaglige og norskdidaktiske masteroppgaver fra 2006 til 2022
Marti, Kristin Torjesen; Øgreid, Anne Kristine (Peer reviewed; Journal article, 2024)Elevers skriving og tekster har fått økt oppmerksomhet både i grunnskolen og videregå- ende opplæring de siste tiårene, og norskfaget har et særskilt ansvar for elevenes skri- vekompetanse. Vi vet en del om fokusområder ... -
Hvordan skriver barnetrinnselever om og fra hjemmeskolen sin?
Bjørkvold, Tuva; Øgreid, Anne Kristine; Svanes, Ingvill Krogstad (Nordic Journal of Literacy Research;Vol. 8 | Nr. 1 | 2022, Peer reviewed; Journal article, 2022-03-16)Våren 2020 hadde norske elever hjemmeskole som et resultat av covid-19-pandemien. Denne artikkelen bygger på 203 tekster om hjemmeskolen skrevet av elever på barnetrinnet i denne perioden. I artikkelen undersøker vi hva ... -
«Jeg er ikke så glad i å rekke opp hånda, fordi jeg er litt redd for å si feil eller drite meg ut» - om å støtte elever til muntlig deltagelse på 8.trinn.
Utnes, Astrid (Master thesis, 2024)I denne masteroppgava har jeg undersøkt hvordan en lærer kan støtte elever til muntlig deltagelse på 8.trinn. Forskningsdesignet er kvalitativt, og det baserer seg på en spørreundersøkelse og en utprøving av et ... -
«Jeg vet ikke hva jeg skal skrive om!» - Læreres stillasbygging i oppstarten av skrivesituasjoner på barnetrinnet
Svanes, Ingvill Krogstad; Øgreid, Anne Kristine (Acta Didactica Norden;Vol 14 Nr 1 (2020), Journal article; Peer reviewed, 2020-02-10)Muntlig veiledning i skriving kan være krevende for lærere siden skrivesituasjoner er komplekse, og læreren har liten mulighet til å reflektere rundt og omformulere det som blir sagt. Denne studien undersøker to læreres ... -
Jeg vet ikke hva jeg skal skrive om: Læreres stillasbygging i oppstarten av skrivesituasjoner på barnetrinnet
Svanes, Ingvill Krogstad; Øgreid, Anne Kristine (Peer reviewed; Journal article, 2020)Muntlig veiledning i skriving kan være krevende for lærere siden skrivesituasjoner er komplekse, og læreren har liten mulighet til å reflektere rundt og omformulere det som blir sagt. Denne studien undersøker to læreres ... -
KI-verktøy eller lærebok? En kvalitativ innholdsanalyse av et undervisningsopplegg fra ChatGPT, Curipod og en lærebok i norsk
Mosengen, Karoline Melbostad (Master thesis, 2024)Temaet for denne masteroppgaven er kunstig intelligens i klasserommet, hvor problemstillingen lyder som følgende: Hva kjennetegner undervisningsopplegg om skriving fra språkmodellen ChatGPT og fra undervisningsappen Curipod ... -
«Konklusjonen er at vindmøller kan være både bra og dårlig» – En analyse av 9.-klassingers skriftlige argumenterende tekster om et kontroversielt tema
Skorpen, Ragnar (Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven undersøker jeg hva som kjennetegner elevers skriftlige argumentasjon knyttet til et undervisningsopplegg på 9. trinn om et kontroversielt tema, nærmere bestemt vindkraft på land. I den sammenheng, ... -
Kritisk skriving på barnetrinnet
Gedde-Dahl, Trine; Stavem, Gro Marie; Øgreid, Anne Kristine (Acta Didactica Norden (ADNO);, Peer reviewed; Journal article, 2022)De siste tiårene har flere empiriske studier undersøkt kritisk literacy i en didaktisk kontekst. De fleste av disse studiene er gjort i ungdomsskolen og den videregående skolen der kritisk literacy er undersøkt som lesing, ... -
Lærerens refleksjoner og bruk av kritisk literacy i grunnskolen – en kvalitativ studie av et utvalg norsklærere i grunnskolen, og hvordan de reflekterer rundt kritisk literacy og egen undervisningspraksis i det.
Lesteberg, Karine; Øygarden, Andrea Stormo (Master thesis, 2022)I forbindelse med LK20, har kritisk tilnærming til tekst fått et økt fokus i skolen på alle nivåer gjennom kjerneelementer som representerer det viktigste elevene skal lære i norskfaget (Kunnskapsdepartementet, 2019). ... -
"Man får liksom dobbel hjerne". En kvalitativ studie av hvordan fire læringspar benytter samskriving som et verktøy i arbeidet med en argumenterende tekst.
Johansen, Ida-Kristin Kåsa (Master thesis, 2020)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt om samskriving er et formålstjenlig verktøy å bruke for å jobbe med argumenterende skriving på grunnskolens mellomtrinn, ved å utforske problemstillingen: «Forskning viser at elever ... -
Skriveramme som støtte i arbeidet med fagskriving? : studie av 8. klasse elevers tekstskaping i samfunnsfag
Øgreid, Anne Kristine (Journal article; Journal article; Peer reviewed, 2016)Bruk av formmønster blir jevnlig diskutert som støtte i skriveopplæringen. Hensikten med denne studien er å undersøke sammenhengen mellom lærerens undervisning der bruk av skriveramme inngår, og elevtekster i et skriveprosjekt ... -
Skriving i samfunnsfag. - Ein analyse av empati og historiemedvit i oppgåvetekstar og elevtekstar på 7. trinn
Tjeldflåt, Sigrid (Master thesis, 2018)Skriving som grunnleggjande ferdigheit er eit klart satsingsområde i skulen i dag. Medan dei fleste studiar kring skriveoppgåver i skulen i stor grad dreier seg om testar og eksamensoppgåver, er det i følgje Otnes (2015)i ... -
Språkreisen - en reise i det norske dialektlandskapet: Utviklingen av brettspill for norskfaget på ungdomstrinnet
Jansen, Camilla Flesaker (Master thesis, 2021)I forbindelse med masteroppgaven har jeg utviklet brettspillet Språkreisen – en reise i det norske dialektlandskapet. Brettspillet er laget for ungdomsskolen, og er ment som et supplement eller alternativ til mer tradisjonell ... -
Transspråking som en ressurs i arbeid med tekst - Eventyrskriving i en mottaksklasse
Andersen, Monica (Master thesis, 2023)Denne studien tar for seg bruk transspråking gjennom eventyrskriving i en mottaksklasse. Transspråking er en pedagogisk ressurs hvor man benytter seg av hele sitt språklige og kulturelle repertoar, og frigjør seg fra en ... -
Veien mot kritisk tekstforståelse: En undersøkelse av lærebokmateriell i norskundervisningen på ungdomstrinnet
Bye, Merethe (Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som undersøker lærebøkers bidrag i utviklingen av elevers evne til å kritisk tilnærme seg tekst. Studien begrenser seg til- og fokuserer på utvalgte kapitler samt ...