Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på tittel
Viser treff 299-318 av 2363
-
Democracy and Schools in Southern Sudan : A Study of the Role of Primary Schools in Promoting Democracy
(Master thesis, 2011)Most democratic societies expect their schools to play an important role in helping citizens to develop a set of attitudes, values, beliefs and knowledge that are conducive to the maintenance of democratic institutions. ... -
Demokrati og medborgerskap - En kvalitativ innholdsanalyse av demokrati- og medborgerskapssynet i norsk og svensk læreplan
(Master thesis, 2021)Utdanning for demokratisk medborgerskap blir stadig viktigere i en globalisert verden, og skolen har et særskilt oppdrag i å utdanne elever til å bli demokratiske medborgere som samfunnet har behov for. Denne oppgaven ... -
Demokrati og medborgerskap i norsk og dansk læreplan - En kvalitativ innholdsanalyse av demokratisyn og medborgeridealer
(Master thesis, 2021)Utdanning til demokratisk medborgerskap er en viktig oppgave for skolen både i Danmark og Norge. Spesielt har samfunnsfaget en sentral rolle i å forberede elevene for deltakelse i utviklingen av samfunnet. Men hva slags ... -
Demokratisk danning og sosial ulikhet – en kvalitativ studie om demokratisk danning i skolen
(Master thesis, 2020)Skolens demokratiske oppdrag innebærer å utvikle handlekraftige aktører som både kan og vil ta del i demokratiet. På tross av at den ikke står alene i oppgaven om å danne demokratiske medborgere, så har skolen en viktig ... -
Demokratiske verdier i barnehagen : pedagogiske idéer i en tekst- og dokumentanalyse
(Master thesis, 2011)I denne masteroppgaven søkes den pedagogiske tenknings relevans for å fremme barns demokratiske verdier i den norske barnehagen. De aktuelle demokratiske verdiene er medvirkning, omsorg, respekt og ansvar. Dette problemfokus ... -
Den digitale generasjonen og fremtidens kompetansebehov - Elevstemmer om ungdomsskolens digitale opplæring og hvordan den ruster dem for fremtiden
(Master thesis, 2022)Innledning: I Kunnskapsløftet 2020 presiseres det at digitale ferdigheter er en forutsetning for aktiv deltakelse i fremtidens samfunn. Likevel eksisterer det lite forskning på hvordan elever opplever den digitale opplæringen ... -
«Den første lese- og skriveopplæringen – en kvalitativ studie om læreres erfaringer med rask bokstavprogresjon»
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven er skrevet i forbindelse med min masterutdanning i begynneropplæring ved OsloMet – storbyuniversitetet. Tema for oppgaven er den første lese- og skriveopplæringen, der fokus er på bokstavinnlæring. Barna som ... -
Den multikulturelle skolens møte med nasjonal ikonhistorie: Det norske oljeeventyret i et flerkulturelt klasserom
(Conference object, 2017)Denne studien søker å undersøke det identitetsdannende potensialet i historiebøkenes formidling av norsk oljehistorie. Lærebokanalyse er valgt fordi vi vet lærebøkene er den viktigste kilden i historieundervisning i norsk ... -
Den nasjonale minneseremonien etter 22. juli 2011
(Skriftserie for senter for musikk og helse;7, Journal article; Peer reviewed, 2014)Terrorangrepene i Regjeringskvartalet i Oslo og på Utøya ble etterfulgt av en lang rekke offentlige arrangementer, de fleste med musikalsk opptreden som en vesentlig uttrykksform. 21. august 2011 ble den offisielle statlige ... -
Den norske oljen i lærebøkene
(Bachelor thesis, 2014-04-24)Denne oppgaven er en kvalitativ innholdsanalyse av fem ulike læreverk i samfunnsfag for ungdomstrinnet. Bøkene som analyseres er skrevet fra 1976-2008. Oppgaven undersøker hvordan den norske oljen blir presentert gjennom ... -
Den tvetydige morskroppen. Om morskap, transcendens og etikk hos Beauvoir og Levinas
(Teologisk Tidsskrift;Årgang 8, nr. 1-2019, Journal article; Peer reviewed, 2019-03-22)Artikkelen undersøker forholdet mellom mors kropp, transcendens og etikk hos Simone de Beauvoir og Emmanuel Levinas. Mens Beauvoir beskriver erfaringen av kroppslig transcendens i graviditet og morskap på en måte som får ... -
Departementet vil... : diskursanalyse av et utsnitt av språkkartleggingsdebatten, med kritiske blikk mot et mulig spenningsfelt mellom førskolelærere og Kunnskapsdepartementet
(Master thesis, 2012)In 2009 the government message 41 (KD, 2008-2009) came out with the title: Quality in the Kindergarten. The government message proposed new conditions for the kindergarten, as to: give offer to map children`s language ... -
Deputy heads—leadership and power in change?
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Much current research emphasizes the importance of leadership as an interactive activity in leading school change and improvement. In the Norwegian context, there is growing interest in redesigning the historical ... -
Design av en ressursbank som bidrar til delingskultur
(Master thesis, 2022)Denne studien ser på hvordan man kan designe en digital ressursbank som skal bidra til deling av undervisningsmateriale blant lærere som underviser i kunst- og håndverk. Masteroppgaven er todelt, der den ene delen består ... -
Design av en undervisningsmodell for kildekritikk på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien har vært å designe en forbedret modell for kildekritikk på mellomtrinnet, for å gi elevene styrket kildekritisk forståelse. Dette ga oss problemstillingen: På hvilken måte kan et undervisningsopplegg ... -
Design av et studentresponssystem for formativ vurdering
(Master thesis, 2023)I læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (forkortet til LK20) har vurdering og dens betydning for elevenes læring blitt understreket i enda sterkere grad enn i læreplaner tidligere. Særlig underveisvurdering og formativ ... -
Design av lærerveiledning til bruk av VR i undervisning
(Master thesis, 2023)VR (Virtual Reality) i skolesammenheng kan ha et stort potensial for både å variere undervisningen, men også for å trene på scenarioer det kan være vanskelig å gjenskape, og samtidig gjøre det i trygge omgivelser. Teknologien ... -
Design av nettbasert ressurs for undervisning i samisk som andrespråk
(Master thesis, 2019)Samiske elever i Norge som ikke har mulighet til å få opplæring i samisk på egen skole, skal få alternative opplæringstilbud. I samisk som andrespråk er disse oftest organisert som fjernundervisning med en “klasse” som ... -
Design research with history in mathematics education
(Chapter; Peer reviewed, 2017)This paper describes a research project analysing design research projects with history of mathematics. As a background, the theory of design research is invoked. For the purpose of this paper, preliminary analyses of ... -
"Det andre blikket" Kontaktlæreres opplevelser av tverrfaglig støtte i 1.klasse - En kvalitativ studie av arbeidsmodellen "God skolestart"
(Master thesis, 2023)Alle små skolestartere skal oppleve å lære, leke, utvikle seg og mestre i trygge rammer. Skolen og læreren i 1.klasse er sentral i dette arbeidet. Arbeidsmodellen «God skolestart» er et tverrfaglig samarbeid i alle kommunens ...