Den multikulturelle skolens møte med nasjonal ikonhistorie: Det norske oljeeventyret i et flerkulturelt klasserom
Original version
https://vbn.aau.dk/da/publications/historie-didaktik-dannelse-og-bevidsthed-rapporter-til-det-29-norAbstract
Denne studien søker å undersøke det identitetsdannende potensialet i historiebøkenes formidling av norsk oljehistorie. Lærebokanalyse er valgt fordi vi vet lærebøkene er den viktigste kilden i historieundervisning i norsk skole i dag, og lærebøkene ser ut til å ha styrket sin posisjon de siste årene. Norsk oljehistorie er et interessant analyseobjekt. I mange sammenhenger er den omtalt som «det norske oljeeventyret», noe som vitner om en slags ikonisk nasjonal narrativ. Hvilket rom åpner slike nasjonale narrativer for idenitetsdanning for elevgrupper både med og uten norsk historisk tilhørighet? Målet med analysen er å etablere et bilde av faglige og didaktiske perspektiver i undervisning om norsk oljehistorie som trolig lever i det norske skolen i dag. Analysen kan videre kaste lys over perspektiver på møter mellom slike nasjonale ikonfortellinger og fagets identitetsdannende oppdrag i den multikulturelle skolen. Tanken er å bidra med innsikt som kan være nyttig nå når eksisterende læreplaner for norsk grunnskole skal endres og nye bøker skrives. Fortellingen om den angolesiske studenten viser at danningsprosjektet i skolen er i endring og kan gi nye faglige og didaktiske muligheter. Før vi endrer faget, bør vi vite hva situasjonen er i dag og reflektere om hva vi ønsker med historiefaget i tiden som kommer.