Design av en ressursbank som bidrar til delingskultur
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3012042Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien ser på hvordan man kan designe en digital ressursbank som skal bidra til deling av undervisningsmateriale blant lærere som underviser i kunst- og håndverk. Masteroppgaven er todelt, der den ene delen består av en testbar prototype, og den andre delen består av en skriftlig begrunnelse og evaluering av prototypen. Masteroppgavens problemstilling er:
Hvordan kan man designe en digital ressursbank med åpne læringsressurser, som skal bidra til en delingskultur blant lærere i kunst og håndverk?
Problemstillingen belyses ved hjelp av en designstudie, hvor det designes en digital ressursbank for kunst- og håndverkslærere. Dette gjøres ved hjelp forskningstilnærmingen deltakende design, hvor et utvalg av brukerne av ressursbanken aktivt deltar i designprosessen. Gjennom aksjonsforskning gjennomføres 4 iterasjoner for å evaluere og forbedre designet kontinuerlig gjennom forskningsprosessen. Det ferdige designet av ressursbanken knyttes opp til teorier rundt open educational resources (OER), som handler om å gi mulighet til å dele eget og andres undervisningsmateriale med lærere og studenter over hele verden (Kimmons, 2015, p. 40). Dette gjøres ved å se på muligheter og utfordringer som OER gir, og drøfte hvordan det ferdige designet av ressursbanken håndterer disse mulighetene og utfordringene. Den ferdige prototypen av ressursbanken finner man på www.handverkskassen.no.