Design av en ressursbank som bidrar til delingskultur
Abstract
Denne studien ser på hvordan man kan designe en digital ressursbank som skal bidra til deling av undervisningsmateriale blant lærere som underviser i kunst- og håndverk. Masteroppgaven er todelt, der den ene delen består av en testbar prototype, og den andre delen består av en skriftlig begrunnelse og evaluering av prototypen. Masteroppgavens problemstilling er:
Hvordan kan man designe en digital ressursbank med åpne læringsressurser, som skal bidra til en delingskultur blant lærere i kunst og håndverk?
Problemstillingen belyses ved hjelp av en designstudie, hvor det designes en digital ressursbank for kunst- og håndverkslærere. Dette gjøres ved hjelp forskningstilnærmingen deltakende design, hvor et utvalg av brukerne av ressursbanken aktivt deltar i designprosessen. Gjennom aksjonsforskning gjennomføres 4 iterasjoner for å evaluere og forbedre designet kontinuerlig gjennom forskningsprosessen. Det ferdige designet av ressursbanken knyttes opp til teorier rundt open educational resources (OER), som handler om å gi mulighet til å dele eget og andres undervisningsmateriale med lærere og studenter over hele verden (Kimmons, 2015, p. 40). Dette gjøres ved å se på muligheter og utfordringer som OER gir, og drøfte hvordan det ferdige designet av ressursbanken håndterer disse mulighetene og utfordringene. Den ferdige prototypen av ressursbanken finner man på www.handverkskassen.no.