Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBellika, Anna
dc.contributor.advisorJohannesen, Monica
dc.contributor.authorAlbjerk, Helge
dc.date.accessioned2022-08-16T09:09:10Z
dc.date.available2022-08-16T09:09:10Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3012042
dc.description.abstractDenne studien ser på hvordan man kan designe en digital ressursbank som skal bidra til deling av undervisningsmateriale blant lærere som underviser i kunst- og håndverk. Masteroppgaven er todelt, der den ene delen består av en testbar prototype, og den andre delen består av en skriftlig begrunnelse og evaluering av prototypen. Masteroppgavens problemstilling er: Hvordan kan man designe en digital ressursbank med åpne læringsressurser, som skal bidra til en delingskultur blant lærere i kunst og håndverk? Problemstillingen belyses ved hjelp av en designstudie, hvor det designes en digital ressursbank for kunst- og håndverkslærere. Dette gjøres ved hjelp forskningstilnærmingen deltakende design, hvor et utvalg av brukerne av ressursbanken aktivt deltar i designprosessen. Gjennom aksjonsforskning gjennomføres 4 iterasjoner for å evaluere og forbedre designet kontinuerlig gjennom forskningsprosessen. Det ferdige designet av ressursbanken knyttes opp til teorier rundt open educational resources (OER), som handler om å gi mulighet til å dele eget og andres undervisningsmateriale med lærere og studenter over hele verden (Kimmons, 2015, p. 40). Dette gjøres ved å se på muligheter og utfordringer som OER gir, og drøfte hvordan det ferdige designet av ressursbanken håndterer disse mulighetene og utfordringene. Den ferdige prototypen av ressursbanken finner man på www.handverkskassen.no.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectDigitale læringsdesignen_US
dc.subjectRessursbanken_US
dc.subjectOpen educatinal resourcesen_US
dc.subjectDeltakende designen_US
dc.subjectAksjonsforskningen_US
dc.titleDesign av en ressursbank som bidrar til delingskulturen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber43en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subject.nsiVDP::Teknologi: 500::Informasjons- og kommunikasjonsteknologi: 550::Datateknologi: 551en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel