Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på tittel
Viser treff 1419-1438 av 2363
-
Med litteratur som våpen for å skape bliven i barnehagen
(Master thesis, 2017)In a book, as in all things, there are lines of articulation or segmentarity, strata and territories; but also lines of flight, movements of deterritorialization and destratification. Comparatives rates of flow on these ... -
Mediation, Collaborative Learning and Trust in Norwegian School Governing: Synthesis from a Nordic Research Project
(Nordic Journal of Comparative and International Education;Vol. 1 (1), Journal article; Peer reviewed, 2017)This paper analyses productive patterns through which school superintendents and subordinated principals collaborate at the local levels of implementation in the Nordic countries. The underlying theoretical premise is that ... -
Medie- og informasjonskritisk forståelse i undervisningen
(Master thesis, 2018)Formålet med studien var å utforske følgende problemstilling: Hvordan opplever lærere sine muligheter til å møte utfordringer knyttet til den nye medievirkeligheten og hvilke tiltak kan iverksettes? Oppgavens teoretiske ... -
Medieantropologi
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Mens norsk antropologi stort sett har ignorert medier som forskningstema, har det vokst frem som et sentralt felt i internasjonal antropologi. Denne artikkelen er en oppfordring til det norske fagmiljøet om å ta del i denne ... -
Medstudentrespons : et eksempel på en studentaktiv læringsform i Arbeidsplassbasert førskolelærerutdanning (ABf)
(Chapter; Peer reviewed, 2009)Medstudentrespons er en av flere studentaktive læringsformer som benyttes i en klasse bestående av minoritetsspråklige studenter ved HiOs arbeidsplassbaserte førskolelærerutdanning (ABf)1. Medstudentrespons inngår som en ... -
Medvirkning - hva, hvordan og hvorfor? Yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av kunnskapsløftet i videregående skole med særlig fokus på medvirkning. FoU-rapport 2008/2009
(Research report, 2010-11-24)Dette er en rapport om å legge til rette for medvirkning i yrkesopplæringen. Stemmene vi låner er fra lærere i videregående skole som er studenter på studiet Yrkespedagogisk utviklingsarbeid. Studiet er tilknyttet avdeling ... -
Medvirkning som didaktisk strategi: fortellinger fra et aksjonsforskningsprosjekt på Øvre Romerike 2006-2009
(Research report, 2010-11-24)Denne artikkelen handler om et aksjonsforskningsprosjekt som pågikk i perioden 2006 til 2009. Prosjektet var et samarbeid mellom lærerne fra tre videregående skoler i Øvre Romerike og lærere fra Høgskolen i Akershus. Vi ... -
Mellomtrinnlæreres tilrettelegging av utforskende samtaler mellom elever i utforskende naturfagundervisning
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan to naturfaglærere tilrettelegger for utforskende samtaler mellom elever. For å undersøke dette har jeg utarbeidet to forskningsspørsmål som besvares i oppgaven: 1. Hva ... -
“Men da blir det urettferdig for dem som ikke får!” Bildebøker som utgangspunkt for kritisk tenkning på barnetrinnet
(Acta Didactica Norden (ADNO);Vol. 16, Nr. 2, Art. 11, Peer reviewed; Journal article, 2022-09-06)Kritisk tenkning er en av de sentrale ferdighetene for det 21. århundret og framheves i den norske læreplanen (Kunnskapsdepartementet, 2017). Det er imidlertid ikke entydig hvordan denne ferdigheten kan fremmes i klasserom ... -
«Men det er jeg, og ikke plagget, som står for undervisningen» - en oppgave om muslimske læreres undervisning om kontroversielle temaer i KRLE-faget
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å sette lys på undervisningen av tre muslimske lærere om kontroversielle tema i KRLE-faget. Blant de kontroversielle tema oppgaven tar for seg er karikaturtegningene, brenningen ... -
"Men det handler jo først og fremst om hvordan dette møtes i skolen?": En internettstudie av foresattes syn på skolens håndtering av ufrivillig skolefravær
(Master thesis, 2022)Ufrivillig skolefravær er noe som ser ut til å ramme barn og unge i større grad enn tidligere, og har blitt aktualisert etter hjemmeskole relatert til pandemien. For den som rammes kan konsekvensene bli store for både de ... -
«Men eg vil ikkje vere tjuv» En vitenskapelig studie om hvordan en bildebok kan legge til rette for kritisk tenkning i begynneropplæringen
(Master thesis, 2022)Hensikten med oppgaven er å undersøke på hvilke måter en bildebok kan skape muligheter for kritisk tenkning i begynneropplæringen. Oppgavens problemstilling lyder som følger: På hvilke måter kan en bildebok skape muligheter ... -
'Men han har forskjellig farge på øynene.' Om barns møte med litteratur i skolen sett i lys av teori om mentalisering og Theory of Mind.
(Norsklæreren;(4), Journal article; Peer reviewed, 2014)Utgangspunktet for artikkelen er en resepsjonsstudie av en gruppe seksåringer på barnetrinnet som leser bildeboken Bukkene Bruse på Badeland av Rørvik og Moursund (2009). I samtale om boken begynner barna å undre seg over ... -
"Men til og med en kråke gjør et svalestup iblant". En komparativ studie av elevers faglige utbytte knyttet til tekstkompetanse og motivasjon for skriving ved bruk av skriverammer
(Master thesis, 2022)I den norske læreplanen står skriving sentralt som en måte å kunne tilegne seg kunnskap på. Det har historisk sett vært norskfaget som har ansvaret for å trene opp skrivemusklene til elevene og gjøre dem tekstkyndige, men ... -
Men: a missing factor in SDG 5? A study on gender equality in Kerala with a focus on men`s attitudes towards women
(Master thesis, 2020)Sustainable Development Goal 5 (SDG 5) seeks to empower all women and girls by 2030; however, the goal only indirectly mentions men. Is it possible to achieve a goal followed by 156 countries if there is no specific focus ... -
Meningen med E-sport. En studie om E-sport som toppidrett i skolen
(Master thesis, 2018) -
Meningen med kiting.
(Master thesis, 2011)I dagens samfunn florerer det en rekke begrep som betegner idretter som i mer eller mindre grad er ulike fra det vi kjenner som tradisjonell idrett. Wheaton (2004a) nevner ”extreme”, ”alternative”, ”lifestyle”, ”whiz”, ... -
Menneskeartens evolverte forutsetninger for læring
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Oppgavens problemstilling dreier seg om og på hvilken måte og i hvor stor grad evolusjonen og våre medfødte egenskaper har betydning for menneskenes forutsetninger og evne til læring. Oppvekst, oppdragelse, læring og ... -
Mesterlære i demokratiet - yrkesforankring og rekruttering gjennom motivasjon og mestring
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven handler ikke alene om mesterlære. Den erkjenner at all læring i Norge skjer innenfor demokratiske rammer Her benyttes velkjente begreper som er bygget på anerkjennelse og forståelse innenfor akademia ... -
Mesterlære i profesjonsutdanning
(Småskrift, Working paper, 2010)Mesterlære har tradisjonelt vært knyttet til arbeidslivet og yrkesopplæringen. Det hevdes også at mesterlære som opplæringsform er uegnet for profesjonsutdanninger. I denne artikkelen vil jeg argumentere for at mesterlæreliknende ...