“Men da blir det urettferdig for dem som ikke får!” Bildebøker som utgangspunkt for kritisk tenkning på barnetrinnet
Peer reviewed, Journal article
Published version
Date
2022-09-06Metadata
Show full item recordCollections
Abstract
Kritisk tenkning er en av de sentrale ferdighetene for det 21. århundret og framheves i den norske læreplanen (Kunnskapsdepartementet, 2017). Det er imidlertid ikke entydig hvordan denne ferdigheten kan fremmes i klasserom (Vincent-Lancrin et al., 2019). I denne artikkelen ser vi på hvordan litterære samtaler om en bildebok kan fremme kritisk tenkning og på den måten oppøve elevenes kritiske literacy. Problemstillingen er: Hvordan kommer elevenes kritiske tenkning til syne i arbeid med en skjønnlitterær bildebok? Litterære samtaler ble planlagt og gjennomført med to klasser på fjerde trinn. Samtalene var strukturert med utgangspunkt i Langers (2011) rammeverk om visualiseringer i leserposisjoner. Forut for samtalene organiserte lærerne en førlesingsaktivitet basert i bokas tematikk. Samtalene ble videofilmet og analysert med utgangspunkt i Lims (2015) seks ulike premisser for elevers kritiske tenkning. Disse er sammenhengsforståelse, kontekstualisering, maktstrukturer, perspektivmangfold, mangfold av løsninger og kompromisser gjennom allianser. Funnene viser at elevene får fram kritiske perspektiver rundt bildebokas tematikk og innhold. Videre ser vi at førlesingsaktiviteten bidro sterkt til å gi elevene en kritisk inngang til tematikken. Enkelte av Lims (2015) premisser, slik som sammenhengsforståelse, er mer framtredende i datamaterialet enn andre, som for eksempel det å se kompromisser. Det er færre spor av elevers kritiske utforsking av samspillet mellom bilde og tekst, hvilket er sentralt innenfor bildebokteori (Nikolajeva, 2010; Nikolajeva & Scott, 2006). Studien bidrar til et lite utforsket felt: elevers kritiske tenkning i arbeid med skjønnlitteratur, og da særlig bildebøker, for å utvikle deres kritiske literacy. Critical thinking is one of the 21 century skills emphasized in the Norwegian curriculum (Kunnkapsdepartementet, 2017), but it is somewhat unclear how this skill may be embedded in teaching (Vincent-Lancrin et al., 2019). This article investigates how literary conversations regarding a picturebook may foster critical thinking, hence develop learners’ critical literacy. Our research question is: How is students’ critical thinking visible when reading a fictional picturebook? A lesson plan targeting literary conversations was designed and carried out in two fourth grade classrooms. The conversations were structured according to Langer’s (2011) framework of readers’ envisionment. Preceding the literary conversation, a pre-reading activity targeting the picturebook’s theme was conducted. The filmed lessons were analyzed using Lim’s (2015) six premises for students’ critical thinking: connectedness, contextualization, power relations, multiperspectivity, a variety of solutions, and compromises through alliances. The findings suggest that students voice critical perspectives related to the picturebook’s theme and content. Moreover, the pre-reading activity is seen to support the students’ comprehension of the core theme. Some of Lim’s (2015) premises, e.g. connectedness, are more dominant in the data material than some of the other premises like finding compromise through alliances. Furthermore, the analysis indicates that students’ critical approach regarding the multimodal affordances in the picturebook, is less present in the literary conversations (Nikolajeva, 2010; Nikolajeva & Scott, 2006). This study contributes to expanding our knowledge about students’ critical thinking and fiction, in this case a picturebook, and how literary conversations may develop critical literacy.