Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAndersson-Bakken, Emilia
dc.contributor.authorHeggernes, Sissil Lea
dc.contributor.authorSvanes, Ingvill Krogstad
dc.contributor.authorTørnby, Hilde
dc.coverage.spatialNorgeen_US
dc.date.accessioned2022-09-27T11:23:52Z
dc.date.available2022-09-27T11:23:52Z
dc.date.created2022-09-07T12:34:20Z
dc.date.issued2022-09-06
dc.identifier.citationActa Didactica Norden (ADNO). 2022, 16 (2), .en_US
dc.identifier.issn2535-8219
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3021746
dc.description.abstractKritisk tenkning er en av de sentrale ferdighetene for det 21. århundret og framheves i den norske læreplanen (Kunnskapsdepartementet, 2017). Det er imidlertid ikke entydig hvordan denne ferdigheten kan fremmes i klasserom (Vincent-Lancrin et al., 2019). I denne artikkelen ser vi på hvordan litterære samtaler om en bildebok kan fremme kritisk tenkning og på den måten oppøve elevenes kritiske literacy. Problemstillingen er: Hvordan kommer elevenes kritiske tenkning til syne i arbeid med en skjønnlitterær bildebok? Litterære samtaler ble planlagt og gjennomført med to klasser på fjerde trinn. Sam­talene var strukturert med utgangspunkt i Langers (2011) rammeverk om visualiseringer i leserposisjoner. Forut for samtalene organiserte lærerne en førlesingsaktivitet basert i bokas tematikk. Samtalene ble videofilmet og analysert med utgangspunkt i Lims (2015) seks ulike premisser for elevers kritiske tenkning. Disse er sammenhengs­forståelse, kontekstualisering, maktstrukturer, perspektivmangfold, mangfold av løs­ninger og kompromisser gjennom allianser. Funnene viser at elevene får fram kritiske perspektiver rundt bildebokas tematikk og innhold. Videre ser vi at førlesingsaktiviteten bidro sterkt til å gi elevene en kritisk inngang til tematikken. Enkelte av Lims (2015) premisser, slik som sammenhengs­forståelse, er mer framtredende i datamaterialet enn andre, som for eksempel det å se kompromisser. Det er færre spor av elevers kritiske utforsking av samspillet mellom bilde og tekst, hvilket er sentralt innenfor bildebokteori (Nikolajeva, 2010; Nikolajeva & Scott, 2006). Studien bidrar til et lite utforsket felt: elevers kritiske tenkning i arbeid med skjønnlitteratur, og da særlig bildebøker, for å utvikle deres kritiske literacy.en_US
dc.description.abstractCritical thinking is one of the 21 century skills emphasized in the Norwegian curriculum (Kunnkapsdepartementet, 2017), but it is somewhat unclear how this skill may be embedded in teaching (Vincent-Lancrin et al., 2019). This article investigates how literary conversations regarding a picturebook may foster critical thinking, hence develop learners’ critical literacy. Our research question is: How is students’ critical thinking visible when reading a fictional picturebook? A lesson plan targeting literary conversations was designed and carried out in two fourth grade classrooms. The conversations were structured according to Langer’s (2011) framework of readers’ envisionment. Preceding the literary conversation, a pre-reading activity targeting the picturebook’s theme was conducted. The filmed lessons were analyzed using Lim’s (2015) six premises for students’ critical thinking: connectedness, contextualization, power relations, multiperspectivity, a variety of solutions, and compromises through alliances. The findings suggest that students voice critical perspectives related to the picturebook’s theme and content. Moreover, the pre-reading activity is seen to support the students’ comprehension of the core theme. Some of Lim’s (2015) premises, e.g. connectedness, are more dominant in the data material than some of the other premises like finding compromise through alliances. Furthermore, the analysis indicates that students’ critical approach regarding the multimodal affordances in the picturebook, is less present in the literary conversations (Nikolajeva, 2010; Nikolajeva & Scott, 2006). This study contributes to expanding our knowledge about students’ critical thinking and fiction, in this case a picturebook, and how literary conversations may develop critical literacy.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Osloen_US
dc.relation.ispartofseriesActa Didactica Norden (ADNO);Vol. 16, Nr. 2, Art. 11
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectKritisk lesingen_US
dc.subjectBildebøkeren_US
dc.subjectLitterære samtaleren_US
dc.subjectKritisk tenkningen_US
dc.subjectKritisk literacyen_US
dc.subjectCritical readingen_US
dc.subjectPicturebooksen_US
dc.subjectLiterary dialoguesen_US
dc.subjectCritical thinkingen_US
dc.subjectCritical literacyen_US
dc.title“Men da blir det urettferdig for dem som ikke får!” Bildebøker som utgangspunkt for kritisk tenkning på barnetrinneten_US
dc.title.alternative“But then it will be unfair for those who do not get!” Picturebooks as a starting point for critical thinking in primary schoolen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderOpphavsrett 2022 Emilia Andersson-Bakken, Sissil Lea Heggernes , Ingvill Krogstad Svanes, Hilde Tørnbyen_US
dc.source.articlenumber11en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5617/adno.8995
dc.identifier.cristin2049461
dc.source.journalActa Didactica Norden (ADNO)en_US
dc.source.volume16en_US
dc.source.issue2en_US
dc.source.pagenumber1-23en_US
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 309873en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal