Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på tittel
Viser treff 865-884 av 2366
-
Hva har formet norske læreplaners verdigrunnlag? - En analyse av aktører, strukturer, og systemer i norske læreplaner for grunnskolen, 1970-2020
(Master thesis, 2020)Formålet med denne kvalitative dokumentanalysen er å undersøke hvilke verdier norske læreplaner har vært opptatt av å fremme de siste 50 årene og hvilke aktører som har vært med på å forme disse verdigrunnlagene. Analysen ... -
Hva jenter må vite: Kristiane Skjerve, Sundhetslæren og jenters seksualitet
(Tidsskrift for kjønnsforskning;Årgang 42, nr. 4-2018, Journal article; Journal article; Peer reviewed, 2018-11-16)This article will attempt to answer how Norwegian educator Kristiane Skjerve’s book on sexual education Sundhetslære for unge kvinder (1916) [Health studies for young women] can be considered a break with the traditions ... -
Hva kan Talentsenteret i Oslo bidra med? – En evaluering av undervisningen og det sosiale miljøet
(Master thesis, 2018)Høsten 2016 ble det opprettet Talentsentre i fire byer i Norge. Talentsentrene skulle tilby undervisning til elever som allerede presterte, eller hadde potensial til å prestere på høyt nivå i realfag. Problemstillingen ... -
Hva kjennetegner ungdommens kroppsideal, og hvilken betydning mener ungdom at sosiale medier, venner og kroppsøvingsfaget har i for synet på kroppsideal?
(Master thesis, 2018)Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hva som kjennetegner ungdommers kroppsideal og hvilken betydning ungdom mener at sosiale medier, venner og kroppsøving har for synet på kroppsideal. Idealkropper blir i dag ... -
Hva kjennetegner yrkeskompetansen til helsefagarbeideren i Norge?
(MAYP;2015, Master thesis, 2015)Tema for denne masteroppgaven er helsearbeiderfaget som har erstattet både hjelpepleier og omsorgsarbeiderfaget. Helsearbeiderfaget ble lansert i 2006, med både skolereformen Kunnskapsløftet (KL06) og Kompetanseløftet 2015. ... -
Hva leser vi? : en vurdering av litteraturens rolle i fem sentrale læreverk for ungdomsskolen
(Master thesis, 2012)Oppgaven drøfter litteraturens rolle i norskfaget, med utgangspunkt i en dokumentanalyse av fem læreverk for ungdomstrinnet, skrevet etter Kunnskapsløftet 2006. Med hovedforankring i litteraturdidaktisk resepsjonsteori, ... -
Hva ligger til grunn for kroppsøvingslæreres undervisningspraksis og deres syn på faget? En kvalitativ undersøkelse av fem kroppsøvingslærere på én videregående skole
(Master thesis, 2021)Dette forskningsprosjektet tar utgangspunkt i fem kroppsøvingslærere på én videregående skole. Studien sikter på å belyse hvilke faktorer som har betydning for deltakernes undervisningspraksis og syn på kroppsøvingsfaget. ... -
Hva ser jeg når jeg ser? Og hva sier jeg at jeg ser? Oppmerksomhet, observasjon, tilbakemelding
(HiOA Tema;2(2013), Report, 2013) -
Hva sier litteraturen om hvordan lærere arbeider med læringsbrett i den første lese- og skriveopplæringen?
(Master thesis, 2023)I denne narrative litteraturgjennomgangen er det tatt for seg hva forskningslitteraturen sier om hvordan lærere bruker læringsbrett i den første lese- og skriveopplæringen. Dette området er både samfunnsrelevant, på elevenes ... -
Hva sier reven? Mediedanning med utgangspunkt i en multimodal tekst
(Danne og utdanne. Litteratur, språk og samtale;, Chapter; Peer reviewed, 2017)Hva er mediedannelse? Denne artikkelen skal handle om en medietekst, og det er Bård og Vegard Ylvisåkers musikkvideo «The Fox» fra 2013 (Ylvis 2013a). Denne ble lagt ut på Youtube og fikk i løpet av de to første årene ... -
Hva skal jeg med det' a? En studie som belyser eleven Zits' opplevelse av relevans i opplæringen på Vg1 og Vg2
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Singel-casestudien følger eleven Zits som vil bli elektriker gjennom Vg1 og Vg2. Gjennom tre dybdeintervjuer belyses problemstillingen Hvordan er eleven Zits’ opplevelse av relevans i opplæringen i programfag og prosjekt ... -
Hva skal jenter med realfag? - En kvalitativ studie av jenters syn på naturfagets relevans
(Master thesis, 2018)Denne kvalitative studiens hensikt var å undersøke jenter på ungdomsskolen og hvordan de opprettholder motivasjon for å lære naturfag dersom interessen er lav. I gjennomføringen av studien ble det oppdaget at den relevansen ... -
Hva skaper stress for elever på videregående skole?
(MAYP;2014, Master thesis, 2014)Interessen min for elevenes mestring har vært viktig for meg som lærer. På skolen er læring og utvikling det sentrale dersom elever skal kunne oppleve selvrealisering og oppnå personlig utvikling. Selvrealisering innebærer ... -
Hva skjedde med pedagogikken våren 2020? En studie om barnehagelærerens faglighet,barnefellesskapets plass og barns opplevelse av å ha det bra i barnehagen
(Master thesis, 2022)Mål: Denne masteroppgaven har hatt til hensikt å sette søkelys på barnehagelærerens faglighet, barnefellesskapet og lekens plass i barnehagen. Oppgaven retter også et tydelig blikk mot barnas opplevelse av å ha det bra i ... -
Hva skjer med leken i overgangen fra barnehage til skole?
(Master thesis, 2022)Overgangen mellom barnehage og skole er en viktig overgang i barnas liv. For barna er leken den viktigste og mest meningsfulle aktiviteten i livet deres, og barn tilbringer store deler av dagen i barnehage eller skole. ... -
Hva slags arbeid med argumentasjon legger oppgaveformuleringene opp til? En kvalitativ innholdsanalyse av to lærebøker på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan oppgaveformuleringene i to læreverk på ungdomstrinnet legger opp til arbeidet med argumenterende skriving. Med innføringen av Kunnskapsløftet LK20 har med innførelsen ... -
Hva slags barnehage forskning skal vi ha? En kvalitativ studie av hvordan politiske føringer kan påvirke barnehageforskningen og barnehagens innhold
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om barnehageforskning og råderommet i barnehagen. Jeg har sett nærmere på hva politiske dokumenter sier om barnehageforskning og om de kan påvirke barnehagens innhold. Masteroppgaven har to ... -
Hva vil det si å ha tilstrekkeleg dugleik i norsk? En kvalitativ innholdsanalyse av Utdanningsdirektoratets Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk
(Master thesis, 2023)Grunnskoleelever med annet morsmål enn norsk og samisk har med grunnlag i § 2-8 i opplæringslova rett til særskilt norskopplæring «til dei har tilstrekkeleg dugleik i norsk til å følgje den vanlege opplæringa i skolen». ... -
”Hvad gør vi nu – lille du?” Elevmedvirkning i utdanningen – du kan få mye ut av å spørre elevene……hvis du tar deg tid.
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)In this thesis, I want to find out what kind of methods teachers adopt when they want to achieve student participation. Participation in the learning process progresses, by the way I have experienced and learned from my ... -
"-Hvad vil du? -Lege due og falk!" Barns kultur i Peer Gynt
(Ibsen og barndom. Møter mellom profesjonsfag og litteratur;, Chapter; Peer reviewed, 2016)At folketradisjonen er råstoff for Ibsens Peer Gynt-tekst er velkjent. Karlsson påviser elementer fra barns egen tradisjonskultur i Peer Gynt. Når dramaet leses som transformasjoner av denne kulturen, med sine leker, ...