Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på tittel
Viser treff 428-447 av 2367
-
“Do you see what we see?” – Perspective-taking across realities
(ISLS Annual Meeting;Proceedings of the 15th International Conference on Computer - Supported Collaborative Learning - CSCL 2022, Conference object, 2022)Immersive virtual reality (IVR) is slowly emerging as a collaborative technology in CSCL. This form of technology mediation challenges the typical distribution of available resources known from face-to-face interactions. ... -
Does childcare make children more stressed? : a meta-analysis of the effects of childcare on children’s cortisol levels
(Master thesis, 2012)Prior research has indicated that being in childcare causes children to be stressed. However, research on the effect of childcare on children’s stress levels, as measured by the hormone cortisol, has yielded inconsistent ... -
Does education make a difference? : an exploration of education and gender in a South African context
(Master thesis, 2010)This thesis examines the role of education in the process of transforming gender norms in marginalized societies, based on a study in a South African township. Education is understood as a crucial tool when societies ... -
Does International Student Exchange Contribute to Educating Teachers We Need in a Multicultural Society?
(Journal article; Peer reviewed, 2016)The purpose of this article is to present a study of some student teachers’ outcome of their international exchange, focusing on multiculturalism and the students’ intercultural education. The article is based on a ... -
Does this work [of art] invite me into [intersubjective] dialogue? Discussing relational aesthetics in music education
(The European Journal of Philosophy in Arts Education;3(1), Journal article; Peer reviewed, 2018)Some artistic and educational practices in music have yet to be defined within the dichotomy of referential and autonomy aesthetics. However, there has been an ongoing shift towards more interactive, social and relationally ... -
Doing and Talking: People with Intellectual Disabilities’ Handling of Challenges of Remote Communication
(International Journal of Disability, Development and Education;Volume 69, 2022 - Issue 1, Peer reviewed; Journal article, 2021-08-09)This article is about the challenge of communication via smartphones and tablets by people with intellectual disabilities (ID). We will give special attention to persons that struggle with verbal communication. One of our ... -
Dokumentanalyse av diskursen om innføring av programmering i skolen
(MAIKT-MASTER;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven har som mål å foreta en dokumentanalyse rundt diskursen som har ført til, eller er i ferd med å føre til innføringen av programmering som en obligatorisk del av grunnskolen. Bakgrunnen eller ... -
Dokumentasjon av egen arbeidsprosess.
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Tema for denne masteroppgaven er hvordan utvikles og synliggjøres elevers og lærlingers helhetlige kompetanse gjennom systematisk dokumentasjon av egen arbeidsprosess i blomsterdekoratørfaget. Det er et pedagogisk ... -
The Double Meaning Making of the Term Cultural Diversity in Teacher Educator Discourses
(Nordic Journal of Comparative and International Education;Vol. 2 (1), Journal article; Peer reviewed, 2018)Cultural diversity is assumed to be a central component of Western education and even though it has been extensively investigated in international research on teacher education, little knowledge exists about its usage and ... -
Driften i literacy-begrepet - en utfordring for lærerutdanningers fagdidaktikk?
(Peer reviewed; Chapter, 2014) -
«Du må være en tiger-mamma!» En kvalitativ studie om flerspråklige foreldres erfaringer med skolens inkluderingsarbeid for barn med utviklingshemming
(Master thesis, 2021)Dette forskningsprosjektet er en masteroppgave knyttet til masterstudiet i Skolerettet utdanningsvitenskap med fagfordypning i spesialpedagogikk ved OsloMet Storbyuniversitetet. I dette studiet er hensikten å sette søkelys ... -
Dual læringsmodell i trafikklærerutdanningen
(Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Årg 3 (2018), Journal article; Peer reviewed, 2018-12-02)Trafikklærerstudentene følger en læringsmodell der de er to dager ute i praksis og tre dager på universitetet gjennom hele studiet. I denne artikkelen retter jeg oppmerksomheten mot trafikklærerstudentenes læringsutbytte ... -
Dybdelæring i et yrkesfaglig perspektiv
(Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Vol 6, No.1 2022, Peer reviewed; Journal article, 2022-05-24)Dybdelæring er et sentralt begrep i fagfornyelsen og ny overordnet del av læreplanverket i Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Denne artikkelen har til hensikt å synliggjøre hva dybdelæring kan være i yrkesfaglig videregående ... -
Dybdelæring i kroppsøving
(Master thesis, 2023)Dette prosjektet har som formål å belyse hvordan kroppsøvingslærere konseptualiserer og praktiserer dybdelæring i kroppsøving. Bakgrunnen for studien er dybdelæringsbegrepets sentrale posisjon i styringsdokument og den nye ... -
Dybdelæring i kunst og håndverk - Fire lærere i kunst og håndverk sin forståelse av dybdelæring
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven utforskes lærere i kunst og håndverk sin forståelse av dybdelæring. I det nye læreplanverket, LK20, har dybdelæring fått en sentral plass for synet på elevenes læring. Ludvigsen-utvalget tok inn ... -
Dybdelæring i matematikk -I dybden på elevers løsningsstrategier i multiplikasjon og divisjon
(Master thesis, 2022)I Ludvigsen-utvalgets utredninger som la grunnlaget for revideringen av Kunnskapsløftet, har begrepet dybdelæring en sentral rolle. Utredningene resulterte i fagfornyelsen LK20, og nye læreplaner i alle fag ble tatt i bruk ... -
Dybdelæring i yrkesopplæringen
(MAYP;2021, Master thesis, 2021)Denne master oppgaven er et kvalitativt og kvantitativt prosjekt. Studieoppgaven er om hvordan yrkesfaglæreren kan legge til rette for elevers dybdelæring ved bruk av den didaktiske metoden problembasert læring i ... -
Dybdelæring og progresjon for frisørelever En kvalitativ undersøkelse om skolens tilrettelegging på Vg1FBIE
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Elever skal få mulighet til å lære seg yrkesrelevante arbeidsprosesser i tråd med samfunnet og arbeidslivets behov. Det skal legges til rette for tidlig yrkesspesialisering, praksisnære og yrkesrelevante arbeidsprosesser. ... -
Dybdelæring og videobruk - En casestudie om hvordan videoer kombinert med læringsaktiviteter kan fremme ungdomsskoleelevers dybdelæring i naturfag
(Master thesis, 2021)Videoer har for lengst inntatt hverdagen vår. Selv om videoer kanskje er mest beryktet som underholdningsmateriale, har videoer etter hvert fått en vesentlig rolle i opplæringssammenheng. Denne masteroppgaven dreier seg ... -
Dyslexia and english as a foreign language in norwegian elementary education: A mixed methodsiIntervention study
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)The current study is situated in the field of English didactics. It is also a special educational study, because it investigates the effect of specific ways of teaching learners with dyslexia, a literacy-related neurod ...