Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på tittel
Viser treff 2365-2374 av 2374
-
Å utvikla nettverk mellom skule og bedrift i frisørfag
(Master thesis, 2009) -
Å utvikle yrkeskompetanse gjennom arbeidslivspraksis i helsesekretærutdanningen
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;Volume 11, Issue 1, Journal article; Peer reviewed, 2020-01-26)This article presents findings from a three-year research and development project where a high school and a hospital collaborated on the education of medical secretaries. The aim was to strengthen the medical secretary ... -
Å velge bort læring i skolen til fordel for læring i praksis: En casestudie om veien frem til fagbrev via praksisbrev
(Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE);Vol. 6 No. 3-4 (2022): Special Issue: Inclusion in vocational education and training (VET), Peer reviewed; Journal article, 2022-09-20)This article focuses on the training practice scheme, a two-year apprenticeship scheme that was implemented as a measure to reduce dropout from vocational education and training (VET). After completing a two-year apprenticeship, ... -
Å være eller ikke være deltager i en matematisk diskurs - med fokus på elevers deltagelse i problemløsningsaktiviteter og deres fortellinger om matematikk
(Master thesis, 2011)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan elever på 6.trinn arbeider med problemløsning i matematikk. Arbeidet med problemløsningene foregår i grupper på 3 elever. Fokuset er på hvordan elevenes deltagelse ... -
Å være skeiv på en kristen privatskole - En studie basert på intervjuer med unge skeive kvinner
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven utforsker erfaringene og opplevelsene til unge skeive kvinner som har gått på kristne privatskoler i Norge. Fokuset er rettet mot hvordan skolens kristne verdier og holdninger har påvirket deres ... -
Åpne oppgaver i matematikk på ungdomstrinnet: En kvalitativ studie av elevers tilnærming til åpne oppgaver i matematikk
(Master thesis, 2023)Den tradisjonelle matematikkundervisningen er fortsatt svært lærebokstyrt, og innebærer at elevene arbeider med lukkede oppgaver som i all hovedsak krever instrumentell forståelse. Etter den nye læreplanen tredde i kraft, ... -
Åpne oppgaver i matematikk: En kvalitativ undersøkelse av elevenes arbeid med åpne oppgaver og matematiske kompetanser som kommer til syne.
(Master thesis, 2018)Elevarbeid med oppgaver i matematikk er en kjent del av læring og undervisning i matematikk. Denne studien tar for seg en undersøkelse av åpne oppgaver og matematisk kompetanser i KOM-prosjektet fra Danmark (Niss & Jensen, ... -
Øvelse gjør mester: En kvantitativ studie av trivsel i kroppsøvingsfaget.
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)På bakgrunn av studier som finner en sammenheng mellom deltakelse i organisert idrett og trivsel i kroppsøvingsfaget, er det kommet forslag om å gjøre faget mindre idrettsrettet og heller vektlegge bevegelsesaktiviteter, ... -
Øvelse gjør mester: Hvordan øke elevenes arbeidstempo?
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Syr du sakte, kan du ikke leve av arbeidet ditt fordi plaggene du syr blir for dyre. • Syr du sakte, stryker du på svenneprøven fordi arbeidet ikke blir ferdig i tide. • Syr du sakte, får du færre erfaringer og da lærer ... -
Øyet som ser Vurdering og vektlegging av tverrfaglig praktisk eksamen
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan den praktiske delen av tverrfaglig eksamen på vg2 ambulansefag/helsearbeiderfag blir vurdert og vektlagt. Tverrfaglig praktisk eksamen er en obligatorisk eksamen ...