Øvelse gjør mester: Hvordan øke elevenes arbeidstempo?
Abstract
Syr du sakte, kan du ikke leve av arbeidet ditt fordi plaggene du syr blir for dyre.
• Syr du sakte, stryker du på svenneprøven fordi arbeidet ikke blir ferdig i tide.
• Syr du sakte, får du færre erfaringer og da lærer du mindre.
Dette var bakgrunnen for at jeg ønsket å benytte mitt masterarbeid til finne ut hvordan undervisning kan tilrettelegges slik at elevene øker sitt arbeidstempo.
Jeg underviser i kjole- og draktsøm for elever ved alternativt Vg3 i skole. Dette masterarbeidet er et aksjonsforskningsprosjekt som fant sted i egen klasse skoleåret 2017-18. Gjennom ulike aksjoner har vi prøvd ut forskjellige undervisningsopplegg for å øke arbeidstempoet. Vi har sett på hvordan øvingen har påvirket arbeidstempoet, og diskutert hvordan undervisningen oppleves av elevene.
Teori som har vært benyttet i dette arbeidet, spenner fra Crossmans Power Law of Practice som finner lovmessighet i tempoøkning, til Sennett som fokuserer på hånden og innlæring av håndverksfag.
Vi har utført aksjoner der øvelsene har dreid seg om å sy enkeltsømmer, detaljer og vi har sydd hele plagg. Erfaringene fra dette er at det ikke er ett bestemt undervisningsopplegg som er spesielt egnet for å øke arbeidstempo, men at etterhvert som oppgavene mestres, øker også arbeidstempoet. Selv om elevene kunne oppleve tidtaking og telling som konkurranse og negativt stress, var de positive til å øve og opplevelsen av mestring virket motiverende for å gjøre de samme tingene mange ganger.
Jeg fant ingen snarvei for å få elevene til å sy fortere. Det som ble tydelig i denne forskningen var at før vi kan ha fokus på å øke arbeidstempoet, må elevene mestre arbeidsoppgavene. Undervisningsoppleggene vi har benyttet i aksjonene har bidratt til mestring og arbeidstempo har også blitt noe bedre, vi kan derfor støtte uttalelsen øvelse gjør mester.
Description
Master i yrkespedagogikk