Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSchwencke, Eva
dc.contributor.authorAlfsen, Marianne
dc.date.accessioned2019-09-13T07:44:09Z
dc.date.available2019-09-13T07:44:09Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/7524
dc.descriptionMaster i yrkespedagogikken
dc.description.abstractSyr du sakte, kan du ikke leve av arbeidet ditt fordi plaggene du syr blir for dyre. • Syr du sakte, stryker du på svenneprøven fordi arbeidet ikke blir ferdig i tide. • Syr du sakte, får du færre erfaringer og da lærer du mindre. Dette var bakgrunnen for at jeg ønsket å benytte mitt masterarbeid til finne ut hvordan undervisning kan tilrettelegges slik at elevene øker sitt arbeidstempo. Jeg underviser i kjole- og draktsøm for elever ved alternativt Vg3 i skole. Dette masterarbeidet er et aksjonsforskningsprosjekt som fant sted i egen klasse skoleåret 2017-18. Gjennom ulike aksjoner har vi prøvd ut forskjellige undervisningsopplegg for å øke arbeidstempoet. Vi har sett på hvordan øvingen har påvirket arbeidstempoet, og diskutert hvordan undervisningen oppleves av elevene. Teori som har vært benyttet i dette arbeidet, spenner fra Crossmans Power Law of Practice som finner lovmessighet i tempoøkning, til Sennett som fokuserer på hånden og innlæring av håndverksfag. Vi har utført aksjoner der øvelsene har dreid seg om å sy enkeltsømmer, detaljer og vi har sydd hele plagg. Erfaringene fra dette er at det ikke er ett bestemt undervisningsopplegg som er spesielt egnet for å øke arbeidstempo, men at etterhvert som oppgavene mestres, øker også arbeidstempoet. Selv om elevene kunne oppleve tidtaking og telling som konkurranse og negativt stress, var de positive til å øve og opplevelsen av mestring virket motiverende for å gjøre de samme tingene mange ganger. Jeg fant ingen snarvei for å få elevene til å sy fortere. Det som ble tydelig i denne forskningen var at før vi kan ha fokus på å øke arbeidstempoet, må elevene mestre arbeidsoppgavene. Undervisningsoppleggene vi har benyttet i aksjonene har bidratt til mestring og arbeidstempo har også blitt noe bedre, vi kan derfor støtte uttalelsen øvelse gjør mester.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for yrkesfaglærerutdanningen
dc.relation.ispartofseriesMAYP;2019
dc.subjectYrkesfagen
dc.subjectMengdetreningen
dc.subjectArbeidstempoen
dc.subjectHåndverksfagen
dc.subjectKjole- og draktsømen
dc.subjectVg3en
dc.subjectVideregående skoleen
dc.subjectDybdelæringen
dc.subjectØvingen
dc.titleØvelse gjør mester: Hvordan øke elevenes arbeidstempo?en
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel