Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på tittel
Viser treff 21-40 av 2367
-
Advocating causal analyses of media and social change by way of social mechanisms
(Journal of African Media Studies;Volume 11, Number 2, Journal article; Peer reviewed, 2019)Studies of (new) media and social change should strive to introduce causality into the analysis. Studies relying on quantitative data tend to provide either too simplistic explanations or just point to correlations while ... -
Aesthetic Explorations with recycled materials. Concepts, ideas and phenomena that matter
(OsloMet Avhandling 2021;Nr 1, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2021)This thesis sets the concept of Aesthetic Exploration in motion in relation to empirical data by exploring young children’s encounters with recycled materials in a Blackbox at a Remida. Through four published articles ... -
Affektive tilstander; bevegelser i kropp og boks
(Pedagogisk forskning i Sverige;19(2-3), Journal article; Peer reviewed, 2014) -
Affordances for 1- to 3-year-olds’ risky play in Early Childhood Education and Care
(Journal of Early Childhood Research;, Journal article; Peer reviewed, 2018)This article focuses on how Early Childhood Education and Care institutions provide for 1- to 3-yearolds’ risky play—a previously little researched topic—utilizing data from an exploratory, small-scale study investigating ... -
Affordances of writing in digital media in and out of school –Comparing Norwegian 5th-graders’ practices in 2005 and 2017
(Nordic Journal of Literacy Research;Vol. 6 | No. 3 | 2020, Journal article; Peer reviewed, 2020-12-09)At present, young Norwegians are spending more time than ever in front of a computer screen (Statistisk sentralbyrå, 2015; Medietilsynet, 2016). How is this use of digital media affecting their writing in and out of school? ... -
African music in music education : an exploration into the teaching of African music in two primary colleges of education in Zambia
(Master thesis, 2014)Western music and African music as a form of indigenous knowledge constitute music education taught in colleges of education in Zambia. Nevertheless, soon after the country’s independence from British rule in 1964, Zambia ... -
African Women in Politics: An Analysis on the Challenges faced by Women in Politics in Zimbabwe
(Master thesis, 2022)The rights of women in politics and women equality in political representation has been a case of struggle in many countries around the world. The study is set in a context in which there are very few women in political ... -
The After-School Programme: An Arena for Interaction with Others through Body Movements in Play
(Phenomenology & Practice;4 (1), Journal article; Peer reviewed, 2010)This article investigates how the body movements in children’s play are related to their interaction with others. Qualitative material was gathered from close observation and qualitative research interviews among eight- ... -
AI som medierande artefakt
(Master thesis, 2023)Datagrunnlaget i denne kvalitative masteroppgåva er eit utval artiklar som seier noko om AI som ein medierande artefakt i ein læringssituasjon. Målet med studien er å bidra til auka innsikt i og kunnskap om kunstig intelligens ... -
Aid and higher education in Ethiopia: Foreign donor‘s influence in the higher education system with emphasis on quality
(Master thesis, 2011)This research examines the relationship between the Ethiopian Government and the foreign donors in connection with the higher education system in Ethiopia. The quality factor is singled out and analysed. As an area lacking ... -
Akademisk karriere som "risikosport". Midlertidighet i et kjønnsperspektiv.
(Søkelys på arbeidslivet;Årgang 36, Nummer 1-2, Journal article; Peer reviewed, 2019)Denne artikkelen undersøker hvorvidt midlertidige kontrakter i akademia har kjønnede konsekvensersom skaper ulikhet. Enakademisk karriere anses som en individuell«risikosport», og midlertidige stillinger er knyttet til ... -
Aksjonsforskning i Norge : teoretisk og empirisk mangfold
(Book; Peer reviewed, 2017)Antologien Aksjonsforskning i Norge. Teoretisk og empirisk mangfold består av tjue vitenskapelige artikler innen utdanning, helse, vitensentre, kunst og arbeidsliv. Antologien gir et innblikk i historisk utvikling, ... -
Aksjonsforskning og barns medvirkning med postmoderne blikk : Foucault og Derrida i barnehagen
(Master thesis, 2008)Gjennom poststrukturelle perspektiver har jeg jobbet med aksjonsforskning sammen med en personalgruppe jeg er daglig leder for. Aksjonsforskningen er bygget opp rundt gruppas refleksjoner og kritiske gransking av egen ... -
Aktiv læring her og nå, men hva aktiveres for fremtiden? Dramaturgiske perspektiver på underviserens rolle i meningsskapende undervisningspraksiser
(UNIPED;Årgang 44, nr. 2-2021,, Peer reviewed; Journal article, 2021-06-16)Artikkelen undersøker om et dramaturgisk perspektiv kan utvide forståelsen av aktiv læring i høyere utdanning. Både dramaturgen og lærerutdanneren har som arbeidsoppgave å aktivere et faglig innhold slik at handlinger, ... -
Aktive arbeidstakere fremfor passive trygdemottakere: Et utviklingsarbeid i forhold til varige tilrettelagte arbeidsplasser
(MAYP;2013, Master thesis, 2013)Mastergradsoppgaven er et utviklingsarbeid i forhold til varige tilrettelagte arbeidsplasser i det ordinære arbeidsliv. Nittedal kommune ønsker å tenke nytt, de vil integrere personer som er psykisk utviklingshemmet inn i ... -
Aktiviteter med lav puls og liten kraft i kroppsøvings- og breddeidrettsfaget. «Hvilke opplevelser og erfaringer peker seg ut som meningsfulle for lærer og elever i aktiviteter med lav puls og liten kraft?»
(Master thesis, 2017)Jeg har som lærer i videregående skole, vært opptatt av å lære bort yoga, qigong, massasje, dans og avspenningsteknikker, men også opplevd at verdien av aktivitetene har vært omdiskutert i praksisfeltet. I kroppsøvingslitteraturen ... -
Aktivitetsteori som tenkeredskap i aksjonsforskning
(Aksjonsforskning i Norge; Volum 2: Grunnlagstenkning, forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster, Chapter; Peer reviewed, 2020-12-23)I dette kapitlet presenterer og diskuterer vi hvordan kulturhistorisk aktivitetsteori kan fungere som tenkeredskap i aksjonsforskningsprosjekter. Nærmere bestemt så undersøker vi hvordan introduksjon av sentrale prinsipper ... -
Aktørers påvirkning på læreres digitale praksis
(Master thesis, 2022)Denne studien ser på hvordan ulike aktører er med på å påvirke lærernes digitale praksis. Lærernes digitale praksis er avgrenset til lærerens arbeid med forberedelser, gjennomføring og evaluering av undervisning, oppfølging ... -
Aldersblanding i matematikkundervisinga. Samanhengen mellom læraren sitt syn på aldersblanding og nyttiggjeringa av fellesskapen
(Bachelor thesis, 2018-04-19)Sjølv om effekten av læring gjennom sosial interaksjon og praktisk læring i elevfellesskapen er godt dokumentert i forskingslitteraturen, er det mindre kjent korleis lærarar i aldersblanda elevgrupper gjer seg nytte av ... -
Aldri uten etikk - diffraktive prosesser om etikk i barnehagen
(Master thesis, 2021)Initially I start by expressing my concerns regarding the potential effects of the implementation and expanding use of pedagogical quality programs in Norwegian Early Childhood Education Institutions. However, throughout ...