• «Han er jo snill, men han spiste ei mus» - en kvalitativ studie av elevers respons på ei utfordrende bildebok i klasserommet 

      Kleivli, Maiken Hoem (Master thesis, 2023)
      I denne studien har jeg undersøkt hvilken respons elever viser i arbeidet med bildeboka Gorm er en snill orm av Camilla Kuhn (2013). Oppgavens problemstilling er som følger: Hva slags respons viser elever under shared ...
    • «Han har lært å ikke være en lort». En kvalitativ undersøkelse av 8-klassingers selvstyrte litterære samtaler om Astrid Lindgren´s «Brødrene Løvehjerte» 

      Skaug, Torkel (Master thesis, 2023)
      Formålet med denne avhandlingen er undersøke hva som kjennetegner et utvalg av litterære samtaler på 8. trinn der læreren har en tilbaketrukket rolle. De litterære samtalene har tatt utgangspunkt i boka Brødrene Løvehjerte ...
    • Handlende stemmer i skapende møter 

      Ilje-Lien, Johanne (Master thesis, 2015)
      The Framework Plan for the Tasks and Content for Kindergartens (Kunnskapsdepartementet, 2011) emphasizes kindergartens’ responsibility to facilitate all children’s participation in the classroom community. Despite ...
    • Handlingsrom for tegning i LK20 

      Skilbrei, Erin Hjelvik (Master thesis, 2022)
      Temaet for denne mastergradsoppgaven er lærerens handlingsrom for tegning i kunst- og håndverksundervisningen i møte med den nye læreplanen LK20. I 2022 har læreren stor autonomi, og har selv ansvar for å tolke store ...
    • `Hands on`: A design project for a substainable future 

      Dybvik, Jeanette Helleberg; Berg, Lise-Kari (Chapter; Peer reviewed, 2017)
      This paper is a contribution to design education for the general public. Primary school teaching students at Oslo and Akershus University College of Applied Sciences (HIOA) have executed design tasks ...
    • Har «øyeblikkets pedagogikk» fortsatt en plass i barnehagen? 

      Lafton, Tove; Hauge, Heidi (Nordisk Barnehageforskning;, Peer reviewed; Journal article, 2022)
      I denne artikkelen undersøker vi hvordan barnehagelærerens rom til å lytte, og kraft til å fokusere på de barna som er til stede her og nå, kan aktiveres, og om et begrep som «øyeblikkets pedagogikk» har en plass i barnehagen. ...
    • Harpespill, fantasiskalaer og syngende fingre - om barnehagebarns møter med tre musikkrelaterte apper 

      Engesnes, Nina; Danbolt, Ingrid Anette; Hagen, Liv Anna (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Artikkelen tar for seg barnehagebarns møter med tre musikkrelaterte applikasjoner på nettbrett: Air Harp, Bloom og Singing Fingers. Seks grupper med 4-6 barn i alderen 5-6 år har deltatt i studien, og teksten bygger på ...
    • Hate and identity : a social philosophical attempt to understand extremism 

      Gule, Lars (FLEKS;Vol 6 No. 1 (2019): Forskjeller: forventninger, forbløffelse og ubehag, Journal article; Peer reviewed, 2019)
      In the analyses of extremism, the focus has mostly been on ideology and sociological – or so-called vulnerability – factors. While these factors are important the relevance and weight of emotions in the extremisation ...
    • Hate speech in Intercultural Encounters. Introduction 

      Nilsen, Anne Birgitta; Pirtskhalava, Ekaterine; Ekaterine, Basialaia (FLEKS - Scandinavian Journal of Intercultural Theory and practice;Vol. 7 No. 1 (2020): Hate speech in intercultural encounters, Peer reviewed; Journal article, 2021-09-15)
      The issue of hate speech has been a topic of international debate—most frequently in the domains of law, philosophy and language. Different issues linked to changes in society, ranging from the proliferation of social ...
    • Hatretorikk: den intolerante språkbruken 

      Nilsen, Anne B Sølvberg (FLEKS-Scandinavian Journal of Intercultural Theory and Practice;1(01), Journal article; Peer reviewed, 2014)
      The manifesto of the Norwegian terrorist Anders Behring Breivik is based on the “Eurabia” conspiracy theory. This theory is a key starting point for hate speech amongst many right-wing extremists in Europe, but also has ...
    • Hats off to critical thinking: An excursion into Jon Klassenʼs hat trilogy 

      Tørnby, Hilde; Heggernes, Sissil Lea; Andersson-Bakken, Emilia; Svanes, Ingvill Krogstad (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      In this article, we explore power and perspectives as lenses for critical thinking embedded in Jon Klassen’s fictional picturebook trilogy I want my hat back (2011), This is not my hat (2012), and We found a hat (2016). ...
    • “He is not crying for real”: severe, multiple disabilities and embodied constraint in two special-needs education units 

      Evensen, Kristin Vindhol; Ytterhus, Borgunn; Standal, Øyvind Førland (Society, Health & Vulnerability;Volume 8, Issue 1, Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Students with severe and multiple disabilities are, according to official Norwegian policies, to be included in ordinary school settings. Yet usually their schooldays are organized differently from those of their ...
    • Hegemoni og motstand i den sudanske grunnskolen : sør-sudanske læreres erfaringer fra Khartoum 

      Eri, Thomas (Master thesis, 2003)
      General Omar Hassan Ahmad al-Bashir, president i Sudan og leder for det styrende partiet National Congress (NC), innførte i 1990 omfattende utdanningsreformer i Sudan. Utdanning på alle nivåer skulle nå være dominert av ...
    • Helhetlig førerkortopplæring 

      Midtsveen, Rune (MAYP;2017, Master thesis, 2017)
      Denne masteroppgaven i yrkespedagogikk har tatt utgangspunkt i to rapporter som er kommet en den senere tiden, disse rapportene er bestilt av Statens vegvesen for å se på implementeringen av læreplan som kom i 2005. Disse ...
    • Helhetlig og praksisnær opplæring: hvordan kan det tilrettelegges for en helhetlig og praksisnær opplæring i hudpleiefaget, som utvikler grunnleggende yrkeskunnskap? 

      Grønli, Kari (Master thesis, 2011)
      Helhetlig og praksisnær opplæring er oppgavens tema. Oppgaven har som mål å få en bedre forståelse for hvordan kompetansemålene i læreplanen kan sees i en sammenheng og der dette kan resultere i en helhetlig og praksisnær ...
    • Helhetlig opplærings- og vurderingsstrategi 

      Eide, Anne Jorun (MAYP 2011;, Master thesis, 2011)
      Denne masteroppgaven er et aksjonsforskningsprosjekt som ble gjennomført i to klasser design og håndverk Vg1 frisørfag på Strømmen videregående skole skoleåret 2009/2010. prosjektets problemstilling: Hvordan utvikle en ...
    • Helhetlig rådgivning i videregående skole 

      Røen, Lin Egaas (MAYP;2017, Master thesis, 2017)
      Formålet med prosjektet har vært å belyse hvordan rådgivere praktiserer helhetlig rådgivning. Jeg ønsker å få innsikt i hvordan rådgiverne samhandler med elever, kartlegge hvem som er de viktigste samarbeidsaktørene til ...
    • Helhetslesing som metodikk i skolen 

      Malerbakken, Vilde (Master thesis, 2022)
      Bakgrunn: Gode lese- og skriveferdigheter er essensielt for å kunne opptre i dagens samfunn. Elevenes leseferdigheter er av betydning i alle fag i skolen. Svake leseferdigheter i form av lesevansker kan påvirke læringsutbyttet ...
    • Helse i kroppsøving. En kvalitativ studie av læreres forståelse av helse som en del av kroppsøvingsfaget 

      Reine, Henrikke Grødem (Master thesis, 2020)
      Masteroppgavens tema er helse i kroppsøvingsfaget. Jeg har undersøkt hvordan kroppsøvingslærere forstår helse som en del av faget. Som teoretisk rammeverk har jeg benyttet meg av et teoretisk perspektiv på helse, teori om ...
    • Helse i kroppsøvingsfaget. «Hvordan forstås helse av kroppsøvingslærere?» 

      Syvertsen, Kim Aandrè (Master thesis, 2014)
      Helse er et tema som stadig får større oppmerksomhet i ulike medier. Eksperter i kosthold og ernæring, samt idrettseksperter og teoretikere uttaler seg om at inaktiviteten øker og at vi sitter mer stille nå enn før. Mange ...