Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på tittel
Viser treff 1921-1940 av 2367
-
Social Media and Vocabulary Learning. Teachers and Students in Lower Secondary School’s Beliefs and Experiences
(Master thesis, 2023)Language exposure to the target language is a necessity for vocabulary acquisition and vocabulary learning. Social medias like TikTok and Instagram are popular among teenagers in Norway, and much of the content on these ... -
Social positioning in boys’ and girls’ oral presentations
(Education Inquiry;4(4), Journal article; Peer reviewed, 2013-12-06)This study explores ninth-grade (15-year-old) students’ oral presentations in language arts and art education. The main research question is: In which ways are the students’ social positioning and use of verbal and non-verbal ... -
Societas subjecta. Et essay om menneskelig identitet
(Peer reviewed; Chapter, 2001) -
SoGo Survey, una herramienta online de recogida de datos adecuada para el trabajo de campo
(Conference object, 2018)Las encuestas en papel están quedando obsoletas en investigación doctoral, y se impone el uso de un medio electrónico que permita recoger datos de manera sencilla, precisa, y sobre todo rápida. La aplicación SoGo Survey ... -
"Som hos Blake". Nick Cave og den guddommelige imaginasjonen.
(DIN - Tidsskrift for religion og kultur;Nr 1-2 (2020), Peer reviewed; Journal article, 2020-01-13)Tidligere forskning har etablert en sammenheng mellom William Blake og Nick Cave, men hva denne sammenhengen går ut på er i liten grad utforsket. Både hos Blake og Cave er det en nær forbindelse mellom imaginasjon og poesi. ... -
Songs in English Teaching for Very Young Non-Native English Speakers: Perspectives and Implementation Among Norwegian Teachers
(Master thesis, 2023)The goal of this thesis was to investigate the attitudes, perspectives and uses of songs among teachers of English for very young learners in Norway. The study employed a qualitative research design using semi-structured ... -
"Sore eyes and distracted" or "excited and confident"? – The role of perceived negative consequences of using ICT for perceived usefulness and self-efficacy
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Many adolescents feel confident about using information and communication technology (ICT) and believe that it can help them to learn and achieve. However, recent research also shows that some adolescents are reporting ... -
Sosial kompetanse - Hvordan tilrettelegger og fremmer lærere sosial kompetanse i undervisningen?
(Master thesis, 2022)I denne oppgaven utforsker jeg hvordan lærere fremmer og tilrettelegger for utvikling av elevenes sosiale kompetanse i undervisningen på mellomtrinnet. Gjennom denne studien får du belyst betydningen av sosial kompetanse ... -
Sosial kompetanse gjennom fysisk aktivitet hos elever med autismespekterforstyrrelse i tilrettelagte spesialgrupper. En kvalitativ studie av læreres erfaringer og perspektiver
(Master thesis, 2022)Resultater fra en NOU-rapport (2020:1) og en rapport fra Nordahl-utvalget (2018) peker på at det ofte er manglende kvalitet i innholdet i spesialundervisning. Funn fra rapportene viser også at flere lærere og assistenter ... -
Sosial læring i kroppsøvingsfaget på barneskolen - En kvalitativ studie om kroppsøvingslærernes konseptualisering og realisering av sosial læring
(Master thesis, 2023)Sosial læring ble integrert i LK20 som et nytt prinsipp for læring, utvikling og danning. I tillegg presiserer både styringsdokumenter og forskning viktigheten av sosial læring, og formidler at økt globalisering stiller ... -
Sosial læring på småskoletrinnet
(Master thesis, 2022)Denne masterstudien belyser hvordan lærere ivaretar elevers sosiale læring og utvikling på småskoletrinnet. Sosial læring og utvikling har kommet inn i læreplanen (LK20) som et nytt prinsipp for læring, utvikling og danning. ... -
Sosiale ferdigheter: hvordan kan kontaktlærere og elever arbeide med sosiale ferdigheter i grunnskolen?
(MAYP;2015, Master thesis, 2015)This thesis is based upon our experience as contact teachers in elementary school. We register that an increasing number of pupils experience major challenges concerning the ability of cooperation being a part of a social ... -
Sosiomatematiske normer og betydningen av lærerens spørsmål
(Master thesis, 2018)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke ulike sosiomatematiske normer og om disse er forskjellig fra klasse til klasse med en og samme lærer. Studien tar utgangspunkt i to klasser på videregående skole; teoretisk ... -
South African Science Teachers’ Strategies for Integrating Indigenous and Western Knowledges in Their Classes: Practical Lessons in Decolonisation
(Educational Research for Social Change;Volume: 7 Special Issue June 2018, Journal article; Peer reviewed, 2018-06)Framed within the broader discourse on decolonising African education, this article aims to contribute to the project of integrating indigenous and Western knowledges in southern African education. Following a participatory ... -
Speaking reluctance in the English as a foreign language classroom - Teachers’ experiences and practices regarding speaking reluctance in oral activities in Norwegian primary schools
(Master thesis, 2022)The current thesis addresses the issue of reluctant speakers in the English as Foreign Language classroom. This study aims to answer three main research questions: the first regarding teachers’ perceptions about speaking ... -
Special issue: “Darkness matters”
(Reconceptualizing Educational Research Methodology;8 (2) Special Issue, Journal article; Peer reviewed, 2017-10-17)This special issue is based on an experimental weekend workshop: “Methodologies of Darkness” held around the darkest time of the year, the end of November, in 2015 in Nokia, Finland. For this event scholars from a variety ... -
Spenningsfeltet mellom nytte for bedriften og frirom for studenten: et samarbeidsprosjekt mellom skole og arbeidsliv for gjensidig påvirkning og ønske om forandring
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;1(1), Journal article; Peer reviewed, 2011)Samarbeid mellom høgskole og arbeidsliv, høgskolens tredje oppgave, (Brulin 1998) gir store utfordringer i forhold til hvordan gjennomføre ”løpende dialog” om innhold i studieprogrammer og undervisningsopplegg. Det er ... -
Spesialpedagogers relasjonsarbeid i skolen. En kvalitativ studie om hvordan spesialpedagoger arbeider med å etablere og opprettholde relasjoner til elevene
(Master thesis, 2020)Relasjoner er en svært viktig del av skolehverdagen, og for barn med spesielle behov er relasjonene ofte av enda større betydning (Drugli, 2012, s. 44). Hensikten med dette forskningsarbeidet har derfor vært å se på ... -
Spillet om barnehagepedagogikkens plasseringer i barnehagelærerutdanningen
(MBP-MASM;2019, Master thesis, 2019)Dette masterprosjektet er en aktør-nettverk-studie, som ble til gjennom lesning av et utvalg styringsdokumenter som berører barnehagelærerutdanningen. Studien tar for seg barnehagepedagogikkens sammenbindende aktører i ... -
Spiritualitet : om å ta vare på og gi rom for spiritualitet som kilde til livsmestring
(Master thesis, 2010)I arbeidet med å forske i ulike menneskers tolkninger av spiritualitetsbegrepet har jeg som Scott (2007) følt at det har vært en kamp med ord, teorier og tanker. Jeg klarte ikke la være å gå bredt ut, selv om innsnevring ...