Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på tittel
Viser treff 179-198 av 2367
-
Building leadership capacity in school leadership groups: an action research project
(Educational Action Research;, Peer reviewed; Journal article, 2021-07-08)This research study focuses on school leadership groups taking part in an action research project (AR project) within schools in a Norwegian municipality. The study aims to show and discuss how action research (AR) adopted ... -
Burde Greta heller vært på skolen? Om vilkårene for systemkritisk tenkning i skolen, med elevenes klimaopprør som utgangspunkt
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Å fremme kritisk tenkning er en viktig del av skolens mandat. Det aksentueres i læreplanverket Kunnskapsløftet 2020 (Kunnskapsdepartementet, 2019), den såkalte fagfornyelsen. Men hvis kritisk tenkning også innebærer ... -
Bærekraft i yrkesopplæringen: Rapport fra en spørreundersøkelse om hvordan elever i yrkesopplæringen vektlegger bærekraft i skoleopplæring og yrkesutøvelse
(Report, 2021-06)I 2017 ble en ny overordnede del av læreplanverket for grunnopplæringen i norsk skole vedtatt. Denne delen utdyper verdigrunnlaget i opplæringslovens formålsparagraf og de overordnede prinsippene for grunnopplæringen. Den ... -
Bærekraftig utvikling i frisørfaget
(MAYP;2013, Master thesis, 2013)Frisørfaget er først og fremst et yrke der opplæringen vektlegger praktisk grunnleggende arbeid med hår, bruk av produkter, håndtering av ulike verktøy og materialer. Som frisør jobber du med ulike kjemikalier, gjentakende ... -
Bærekraftig utvikling i naturfaglige og samfunnsfaglige skriveoppgaver fra grunnskolen
(Acta Didactica Norden (ADNO);Vol. 16, Nr. 2, Art. 2 (2022): Kritisk literacy på fagenes premisser, Peer reviewed; Journal article, 2022-09-06)Gjennom læreplanverket Kunnskapsløftet 2020 er bærekraftig utvikling innført som ett av tre tverrfaglige temaer i norsk grunnskole og videregående opplæring. Temaet er krevende for skolen, blant annet fordi bærekraftspørsmål ... -
Bærekraftig utvikling i rammeplan for barnehagen. Kritiske lesninger med Jacques Derrida.
(Master thesis, 2018)Tema for denne masteroppgaven i barnehagepedagogikk er rammeplan (2017) for barnehagens presentasjon av begrepet ’bærekraftig utvikling’. Det teoretiske utgangspunktet er hentet fra den franske filosofen Jacques Derridas ... -
Bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i grunnskolens naturfag og samfunnsfag – en læreplananalyse
(Norsk pedagogisk tidsskrift;årgang 104, nummer 3, Peer reviewed; Journal article, 2020-10-26)I denne artikkelen analyserer vi læreplaner etter Kunnskaps-løftet 2020 (LK20) med utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan er bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema fremstilt i grunnskolens læreplaner i naturfag ... -
Bærekraftig yrkesutøvelse i helse- og oppvekstfag – en realitet eller ønskedrøm? En kvalitativ undersøkelse om hvordan yrkesfaglærere i helse- og oppvekstfag forstår og tilrettelegger for bærekraftig yrkesutøvelse i helse- og oppvekstfagene
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan yrkesfaglærere i helse- og oppvekstfag tilrettelegger opplæring for bærekraftig utvikling og bærekraftig yrkesutøvelse. Bærekraftig utvikling ble med innføringen ... -
Can library use enhance intercultural education?
(Journal article; Peer reviewed, 2012-02-27)This article explores the questions to what extent educational research addresses library use in education and how the library can contribute to intercultural education. The focus is primarily on elementary education in ... -
Cape Town Teachers; Drivers for change? A study of the teachers’ role in addressing gender-based challenges in classrooms, Cape Town, South Africa
(Master thesis, 2020)Despite attempts by the government, non-governmental organizations and various institutions to achieve gender equality in South Africa, major challenges remain. Femicide, rape, abuse, gender-based violence and discrimination ... -
Casebasert dialogseminar - Studentkultur, læring og danning i grunnskolelærerutdanninga
(Journal article; Peer reviewed, 2016-03)Studien undersøker hvordan lærerstudenter erfarer betydningen av casebaserte dialogseminar for egen læring. Data er kvalitative forskningsintervjuer med studenter i lys av videoopptak fra seminarene. Resultatene viser ... -
The challenge of raising the quality of the textbook and its companion website - just when is less more?
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Companion websites of today typically contain multiple-choice questions on topics already covered by other tasks in the corresponding textbook. Such redundancy does not help to increase usage of digital learning resources ... -
The challenge of sustaining change: contradictions within the development of teacher and librarian collaboration
(Educational Action Research;, Journal article; Peer reviewed, 2016-02-26)Teacher and librarian collaboration has relatively low priority in schools and in educational research. This is a paradox, as teachers and librarians share a common social and educational mandate of literacy education. The ... -
Challenges and barriers to optimal maternity care for recently migrated women - a mixed-method study in Norway
(BMC Pregnancy and Childbirth;21, Article number: 686 (2021), Peer reviewed; Journal article, 2021-10-07)Background: Migrant women are at increased risk for complications related to pregnancy and childbirth, possibly due to inadequate access and utilisation of healthcare. Recently migrated women are considered a vulnerable ... -
Challenges and helpful conditions for Vocational teachers in Europe: Findings from the VETteach project
(Chapter, 2023)This study, conducted by the IBP at the University of Rostock and partners with responsibility for VET teacher education in an Erasmus+ project, aimed to identify challenges faced by these teachers and analyze similarities ... -
Challenges facing the implementation of children’s rights in primary schools in Ethiopia
(Journal of the European Teacher Education Network (JETEN);Vol. 14, Journal article; Peer reviewed, 2019)The primary objective of this study is to examine the challenges facing the implementation of children’s rights to protection from physical punishment when schools administer discipline. The study, which was conducted in ... -
Challenges in Enacting Classroom Dialogue
(SMDFs skriftserie;Nr. 14, Chapter; Peer reviewed, 2021)In this article, we report on the challenges of enacting a dialogic approach to teaching mathematics. Using the five principles and three repertoires of dialogic teaching as theoretical framework, we draw on interviews and ... -
Challenges to gender equality and access in education: Perspectives from South Africa and Sudan
(Southern African Review of Education;, Journal article, 2012)The achievement of the target of Education for All (EFA) by 2015 is a global concern. Worldwide many countries have committed themselves to various initiatives and efforts to improve children’s access to education, ... -
Challenges, resources and balance: Educations’ impact on South Sudanese youth girls’ well-being in Rhino Camp refugee settlement, Uganda
(Master thesis, 2018)Since the outbreak of the civil war in South Sudan in 2013, nearly 1.1 million refugees have fled to Uganda. Because of ongoing conflict and violence, many refugees either chose to, or are forced to flee the country. The ... -
Challenging Power: Youth Activism in the Thai Pro-Democracy Movement (2020-2022)
(Master thesis, 2023)This study explores the role of youth in the pro-democracy movement in Thailand (2020-2022) and the ways in which Thai youth are challenging traditional power structures. Through an analysis of the movement’s trajectory ...