Casebasert dialogseminar - Studentkultur, læring og danning i grunnskolelærerutdanninga
Journal article, Peer reviewed
Accepted version

View/ Open
Date
2016-03Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Norsk pedagogisk tidsskrift 2016, 3(100):161-179 http://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2016-03-02Abstract
Studien undersøker hvordan lærerstudenter erfarer betydningen av casebaserte dialogseminar for egen læring. Data er kvalitative forskningsintervjuer med studenter i lys av videoopptak fra seminarene. Resultatene viser betydningen av at seminaret kjennetegnes av kunnskapsformer som kombinerer teori og praksis, og videre av en dialog som støtter likeverdig samhandling ut fra en konkret, men åpen case. Mer konkrete forutsetninger for seminaret er en støttende og læringsfokusert studentkultur, en tydelig, men tilbakeholden seminarledelse, og forpliktende deltakelse uten obligatorisk frammøte. Ut fra disse resultatene diskuteres hvordan casebaserte dialogseminar kan bidra til at lærerstudenter utvikler relevant profesjonskunnskap gjennom å integrere teoretisk og praktisk kunnskap.