Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på utgivelsesdato
Viser treff 141-160 av 2367
-
Relevans gjennom yrkesforankring
(Journal article, 2010-10)I siste nummer av YRKE etterlyser Jarl Ove Glein en debatt om hvordan yrkesfaglæreropplæringen kan bli relevant i forhold til yrkesutøvelse og hvilke lærerkompetanse som er relevant for yrkesopplæring? Som yrkesfaglærerutdanner ... -
Children's Lived Experience and their Sense of Coherence: Bodily Play in a Norwegian After-school Programme
(Child Care in Practice;16 (4), Journal article; Peer reviewed, 2010-10)This article is based on materials gathered from qualitative research interviews among eight-year-old and nine-year-old children participating in an after-school programme (ASP) in Oslo, and investigates how bodily play ... -
Research on Children in ECEC Under Three in Norway : Increased Volume, Yet Invisible
(International Journal of Early Childhood;42, Journal article; Peer reviewed, 2010-10-07)The aim of this article is to provide a review of research on the youngest children (0–3) in Norwegian kindergartens. The review deals with research from the last two decades. The article also discusses critical initiatives ... -
Samspill mellom barn og voksne under polyadiske forhold : en videoundersøkelse i en småbarnsgruppe
(Master thesis, 2010-11)Denne undersøkelsens fokus er på samspill mellom barn og voksne under polyadiske forhold, med en spesiell interesse for hvordan voksne imøtekommer barns initiativ. Inspirasjonskilder til å skrive denne undersøkelsen var ... -
Sudanese Images of the Other : Education and Conflict in Sudan
(Comparative Education Review;54 (4), Journal article; Peer reviewed, 2010-11) -
Ny kurs... eller bare et nytt kurs: yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av kunnskapsløftet i videregående skole - med særlig fokus på relevans, mening og medvirkning. FoU-rapport 2006/2007
(Research report, 2010-11-24)Stortingsmelding 30 (2004-2004), Kultur for læring, gir klare føringer for hvordan utvikle og oppnå en mer yrkesrelevant og personlig relevant grunnopplæring i norsk skole. Læreplanverket for Kunnskapsløftet er et ... -
Om å ta folk på alvor - kunnskapsløftet fra ord til handling: yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av kunnskapsløftet i videregående skole med særlig fokus på relevans, mening og medvirkning. FoU-rapport 2006/2008
(Research report, 2010-11-24)Denne rapporten er en videreutvikling av FOU-rapporten som ble levert våren 2007 under navnet: Ny kurs … eller bare et nytt kurs. I samsvar med nye utfordringer og den naturlige utvikling aksjonsforskningsprosjektet har ... -
Medvirkning som didaktisk strategi: fortellinger fra et aksjonsforskningsprosjekt på Øvre Romerike 2006-2009
(Research report, 2010-11-24)Denne artikkelen handler om et aksjonsforskningsprosjekt som pågikk i perioden 2006 til 2009. Prosjektet var et samarbeid mellom lærerne fra tre videregående skoler i Øvre Romerike og lærere fra Høgskolen i Akershus. Vi ... -
Medvirkning - hva, hvordan og hvorfor? Yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av kunnskapsløftet i videregående skole med særlig fokus på medvirkning. FoU-rapport 2008/2009
(Research report, 2010-11-24)Dette er en rapport om å legge til rette for medvirkning i yrkesopplæringen. Stemmene vi låner er fra lærere i videregående skole som er studenter på studiet Yrkespedagogisk utviklingsarbeid. Studiet er tilknyttet avdeling ... -
Hvordan kommer matematisk meningsskaping til syne i barns lek? : en casestudie
(Nordisk Barnehageforskning;3 (3), Journal article; Peer reviewed, 2010-12-10)I analyze an episode from field work in a multilingual day-care centre in Oslo. I examine verbal and non-verbal expressions. The children are 5 years old, and the mathematics is about classification. The children are ... -
En tredimensjonal ledelsesstrategi som støtte for læreres yrkesutøvelse
(MAYP 2011;, Master thesis, 2011)Pedagogisk forankring med referanse til konsekvenspedagogikk, teamorganisering og egenvurdering utgjør tre dimensjoner i en skolelederstrategi ved Strømmen videregående skole. Holdningsstyring og komplementære ledelse ... -
Research on professional practice: internationalization of university campuses and its formative impact on the development of intercultural competences among professionals
(ERMUN;2011, Master thesis, 2011)Recently, internationalization is high on the agendas of national governments, international bodies and institutions of higher education. Huge economic and human resources are involved in internationalization efforts, ... -
Trafikkprosjektet : Implementering av trafikkundervisning i grunnskolen
(MAYP 2011;, Master thesis, 2011)Ungdom er overrepresentert i trafikkulykker, og til tross for sterk nedgang i antall drepte og hardt skadde i Norge, gjelder dette ikke for ungdom. På landsbasis skjer 35 % av alle fotgjengerulykkene i mørket. Av alle ... -
The vulnerability of the girls to HIV/AIDS in conflicts : examining factors that increase girls vulnerability to HIV/AIDS in Darfur conflict - South Darfur
(Master thesis, 2011)Sudan region of Darfur has been experiencing an internal war which has caused hundreds of thousands of deaths and displaced millions of the civilian population. The purpose of this study is to examine factors that increase ... -
"The Multicultural" : constructions in the curriculum of Norwegian primary schoolteacher education
(Master thesis, 2011)This thesis examines how a concept, “the multicultural”, is constructed in discourses in the current Norwegian primary schoolteacher education. The focus of this thesis is directed towards one institution, Oslo University ... -
Hvordan forbedre egen praksis for yrkesfaglærere i det digitale klasserommet?
(MAYP 2011;, Master thesis, 2011)I denne mastergradsoppgaven har vi gjennomført et aksjonsforskningsprosjekt med følgende problemstilling: Hvordan forbedre egen praksis for yrkesfaglærere i det digitale klasserommet? Ved å gjennomføre til sammen syv ulike ... -
Hvordan tar barn i bruk de mulighetene uterommet kan gi i relasjonsleken? : en observasjonsstudie av hvordan noen barn leker sammen i barnehagens uterom
(Master thesis, 2011)In my master thesis I wanted to focus on the outdoor environment of the norweigian kindergarten, and how this room or place can afford play between children. My main research question is: ”How does children make use of ... -
Utviklingen av et skolebibliotek i en flerkulturell kontekst
(Master thesis, 2011)Tema for denne avhandlingen er utvikling av skolebibliotek i en flerkulturell skole. Jeg undersøker hvilke arbeidsoppgaver en pedagog med en funksjon som skolebibliotekar har i en tidlig fase av utvikling av et skolebibliotek ... -
Baseskoler og viktige lærerkompetanser: hva mener lærerne?
(FORMakademisk;4 (2), Journal article; Peer reviewed, 2011)Denne artikkelen presenterer resultatene fra en spørreundersøkelse som ble gjennomført blant lærere i Oslo-skolen høsten 2010. Undersøkelsen tok sikte på å finne lærernes preferanser knyttet til skolearkitektur, samt ... -
Bruk av digitale verktøy som læringsstrategi for å øke mestringsfølelse og tekstproduksjon
(MAYP 2011;, Master thesis, 2011)I den videregående skolen er det i dag stort frafall. Dette gjelder spesielt ved yrkesfaglige linjer. Det store frafallet har store økonomiske konsekvenser for samfunnet og for mange av de som faller fra er de personlige ...