Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på tittel
Viser treff 127-146 av 2363
-
Baseskoledebatten i media - hvem mener hva og hvorfor?
(FORMakademisk;4 (1), Academic article, 2011)Denne artikkelen gir en diskursanalyse av et strategisk utvalg av 50 ytringer fra nett-mediatekster, som alle er knyttet til diskursen rundt utformingen av skoleanlegg - den såkalte ”baseskoledebatten”. Denne analysen viser ... -
Baseskoler : en kritisk diskursanalyse av teksten Baser fra Rådgivningstjenesten for skoleanlegg
(FORMakademisk;3 (2), Journal article; Peer reviewed, 2010)Denne artikkelen gir innledningsvis en beskrivelse av utviklingen av begrepsbruken knyttet til skoleanlegg med åpne løsninger. Disse skoleanleggene gikk på 1970-tallet under betegnelsen åpen skole her i landet, men blir i ... -
Baseskoler og viktige lærerkompetanser: hva mener lærerne?
(FORMakademisk;4 (2), Journal article; Peer reviewed, 2011)Denne artikkelen presenterer resultatene fra en spørreundersøkelse som ble gjennomført blant lærere i Oslo-skolen høsten 2010. Undersøkelsen tok sikte på å finne lærernes preferanser knyttet til skolearkitektur, samt ... -
Be Present - Når en kunstinstallasjon utvikler seg i møter med barn
(OsloMet Avhandling 2022;Nr 17, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2022)Kunstprosjektet Be Extended, som er et pågående samarbeidsprosjekt med Anneke von der Fehr, er sentralt i denne studien. Avhandlingens tittel, Be Present, viser til nærværet i møte med kunst, i produksjon av kunst og i ... -
Becoming clowns: How do digital technologies contribute to young children’s play?
(Contemporary Issues in Early Childhood;, Journal article; Peer reviewed, 2019-07-18)Research concerning play and technology is largely aimed at expanding the knowledge of what technological play may be and, to a lesser extent, examines what happens to children's play when it encounters digital tools. ... -
Bedre sammen: En kvalitativt orientert undersøkelse om læringskultur blant kundebehandlere og deres ledere i en organisasjon.
(MAYP;2021, Master thesis, 2021) -
Bedriftenes perspektiver og behov når elevene er i yrkesfaglig praksis
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;Vol. 9, No. 1, Journal article; Peer reviewed, 2019-04-09)Vocational education (VET) requires collaboration between schools and workplaces in order to get a coherent education of good quality. The Norwegian vocational education has a model of four years where students complete ... -
Begreper i naturfag: en studie i hvordan lærere arbeider med begreper i naturfag
(Master thesis, 2020)Denne oppgaven er en undersøkelse som søker å belyse arbeidet som gjøres med begreper i naturfagsundervising i videregående skole. For å undersøke dette har det blitt gjort en kvalitativ undersøkelse som har benyttet seg ... -
Begrepslæring i naturfag
(Bachelor thesis, 2018-04)Temaet for denne bacheloroppgaven er elevers begrepslæring i naturfag. Problemstilling er «Hvordan arbeider lærere med lærestoffet og legges til rette slik at læring og begrepsforståelse finner sted i naturfag? Bakgrunnen ... -
Begynneropplæring i KRLE: Et innblikk i forholdet mellom formelt og oppfattet læreplan
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar for seg hvordan samspillet er mellom KRLE og begynneropplæring er i skolen. Studiens hensikt er å bidra til den manglende forskningen på feltet, samt rette søkelyset mot viktigheten av KRLE som ett ... -
The belief in outdoor play and learning
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Norwegian kindergartens traditionally use outdoor environments for play and learning also for the youngest children regardless of the season. This research examines the assumptions and priorities underlying teachers’ work ... -
Benchlearning - an action research program for transforming leadership and school practices
(Educational Action Research;Published online 22 Jan 2019, Journal article; Peer reviewed, 2018-12-28)In this paper, we investigate how a Benchlearning program for principals in Norway and Sweden supports changes in Norwegian principals’ leadership practices. The program design builds on principles for practical action ... -
The best way to conduct intervention research: methodological considerations
(Quality and quantity;, Journal article; Peer reviewed, 2012-01-13)This article is a theoretical contribution to the debate about which qualitative interventionmethodology is best suited to building stronger partnerships between researchers and practitioners in educational research. In ... -
«Bestefar er også kanin». Engasjement og deltakelse i litterære samtaler på 7.trinn
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke på hvilken måte den litterære samtalens organiseringsform kan påvirke deltakelse og engasjement hos elever på 7. trinn. Oppgaven tar for seg en lærerstyrt litterær ... -
Bestyrkende faktorer som fremmer en positiv overgang fraskole til varig arbeidslivstilknytning for elever ilærekandidat-ordningen.
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Abstract Introduction: This study deals with young people receiving special needs education in schools and their transition to lasting employment in private or public sector. Through a qualitative approach, the article ... -
Betraktninger om omsorg gjennom cafédialoger og tekster
(Master thesis, 2010)After many years of experience from the field of preschool education and of being concerned with several issues related to children and families, we've come across many questions related to the term care. And, in particular, ... -
Betydningen av arbeidserfaring for skoleprestasjon
(MAYP;2021, Master thesis, 2021)Bakgrunnen for denne masteroppgaven er min undring over noen få elevers sterke motivasjon for å prestere på skolen. Jeg ønsket å identifisere faktorer som påvirket denne gode prestasjonen for å se om noe kunne være overførbare ... -
Betydningen av utvidet oppmerksomhet på samarbeid i plantiden for å muliggjøre utvikling av profesjonelt skjønn hos barnehagelærere - En kvantitativ studie av samarbeid i plantiden
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har jeg sett på hvordan barnehagelærere benytter den tariffestede plantiden til samarbeid for å utvikle sitt profesjonelle skjønn. I forbindelse med innføring av styrket pedagognorm i 2018, økte ... -
Betydningsfulle forhold for yrkesfaglærerens kompetanseutvikling i profesjonsfelleskapene. Psykologisk trygghet gir økt kompetanse?
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven representerer et ønske om å få kunnskap om kompetanseutvikling hos yrkesfaglæreren gjennom deres praksis – og profesjonsfelleskapene. Yrkesopplæringen i norsk skole har ved reformer erfart strukturelle ... -
Bildung and critical thinking in the LK20 and educational policy documents by OECD
(Master thesis, 2022)This thesis explores the concepts Bildung and critical thinking through a document analysis of educational policy documents. The foundation for the analysis consists of a brief historical background of Bildung, its use ...