Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på dokumenttype "Journal article"
Viser treff 61-80 av 880
-
Boakjølsnegl kan begrense forekomster av brunskogsnegl på grunn av sin atferd og munnanatomi
(Fauna;Vol. 67 (3–4), Journal article; Peer reviewed, 2014)Brunskogsnegl Arion vulgaris er regnet som en av de verste invaderende artene på det europeiske kontinentet, og vil trolig være i stand til å spre seg til langt nord i Norge (Rabitsch 2006, Hatteland mfl. 2013). Arten ... -
Bodily Play in the After-School Program: Fulfillment of Intentionality in Interaction between Body and Place
(American Journal of Play;3 (3), Journal article; Peer reviewed, 2011)This article investigates the relationship between children in an after-school program (ASP) and the places where they play. It focuses on the kind of bodily play the children themselves choose and control. The author ... -
Both novice and expert? How apprentices develop vocational competence in workplaces where technology is continuously changing: Examples from the Norwegian media graphics programme
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;Vol. 10, No. 1, Journal article; Peer reviewed, 2020-02-12)This article explores how young apprentices develop vocational competence through apprenticeship in workplaces where technology is continuously changing. The article draws on results from a longitudinal study that followed ... -
Bridging the Gap between Work and Education in Vocational Education and Training. A study of Norwegian Apprenticeship Training Offices and E-Portfolio Systems
(International Journal for Research in Vocational Education and Training;1(1), Journal article; Peer reviewed, 2014-08-31)This article explores the effect that the use of e-portfolios initiated and organized by apprenticeship training offices has had on the learning processes and assessment practices of apprentices in Norwegian vocational ... -
Bridging the research–practice gap on Facebook: a study of online communication between RE teachers and researchers
(British Journal of Religious Education;Volume 44, 2022 - Issue 2: Research in and for Religious Education, Peer reviewed; Journal article, 2021-05-05)In this article I explore the research–practice gap in RE with a unique dataset: The communication by teachers, and between teachers and researchers in a Norwegian Facebook group for RE teachers. Posts and comments in the ... -
Brill–Noether loci on moduli spaces of symplectic bundles over curves
(Collectanea Mathematica;, Journal article; Peer reviewed, 2020-11-20)The symplectic Brill–Noether locus Sk 2n,K associated to a curve C parametrises stable rank 2n bundles over C with at least k sections and which carry a nondegenerate skewsymmetric bilinear form with values in the canonical ... -
Bringing deep learning to the Surface: A systematic mapping review of 48 years of research in primary and secondary education
(Nordic Journal of Comparative and International Education;Vol. 4 No. 2 (2020): General issue - Comparative and international education in a changing world, Peer reviewed; Journal article, 2020-07-01)Deep learning is a key term in current educational discourses worldwide and used by researchers, policymakers, stakeholders, politicians, organisations and the media with different definitions and, consequently, much ... -
Brobygging og litteraturdidaktikk. Fra kulturelle ulikheter til meningsskapende likheter
(Texter om svenska med didaktisk inriktning;, Journal article; Peer reviewed, 2010) -
Bruk av blogg til å dele erfaringer i prosjekt til fordypning
(Journal article, 2009)Sandvika vgs er med i et Lærende nettverk under Program for digital kompetanse. Et hovedmål for lærende nettverk er bevisstgjøring og kvalifisering slik at IKT i større grad tas i bruk i læringsarbeidet der det gir faglig ... -
Bruken av sosiokulturelle og sosiomaterielle teorier i studier av barnehageansattes rolle i småbarns matematiske læringsprosesser
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Formålet med artikkelen er å beskrive hvordan Lev Vygotskijs og Karen Barads teorier i tidligere forsk- ning har blitt brukt til å analysere barnehageansattes rolle i småbarns (opp til 3 år) matematiske lærings- prosesser. ... -
Brøkundervisning på barnetrinnet : aspekter av en lærers matematikkunnskap
(Acta Didactica Norge;4 (1), Journal article; Peer reviewed, 2010)Dette er en kasusstudie av en matematikktime som omhandlet brøk med en lærer, her kalt Berit. Formålet med studien var å undersøke hvordan lærere drar veksler på sine kunnskaper i matematikk og matematikkdidaktikk i ... -
Building leadership capacity in school leadership groups: an action research project
(Educational Action Research;, Peer reviewed; Journal article, 2021-07-08)This research study focuses on school leadership groups taking part in an action research project (AR project) within schools in a Norwegian municipality. The study aims to show and discuss how action research (AR) adopted ... -
Burde Greta heller vært på skolen? Om vilkårene for systemkritisk tenkning i skolen, med elevenes klimaopprør som utgangspunkt
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Å fremme kritisk tenkning er en viktig del av skolens mandat. Det aksentueres i læreplanverket Kunnskapsløftet 2020 (Kunnskapsdepartementet, 2019), den såkalte fagfornyelsen. Men hvis kritisk tenkning også innebærer ... -
Bærekraftig utvikling i naturfaglige og samfunnsfaglige skriveoppgaver fra grunnskolen
(Acta Didactica Norden (ADNO);Vol. 16, Nr. 2, Art. 2 (2022): Kritisk literacy på fagenes premisser, Peer reviewed; Journal article, 2022-09-06)Gjennom læreplanverket Kunnskapsløftet 2020 er bærekraftig utvikling innført som ett av tre tverrfaglige temaer i norsk grunnskole og videregående opplæring. Temaet er krevende for skolen, blant annet fordi bærekraftspørsmål ... -
Bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i grunnskolens naturfag og samfunnsfag – en læreplananalyse
(Norsk pedagogisk tidsskrift;årgang 104, nummer 3, Peer reviewed; Journal article, 2020-10-26)I denne artikkelen analyserer vi læreplaner etter Kunnskaps-løftet 2020 (LK20) med utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan er bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema fremstilt i grunnskolens læreplaner i naturfag ... -
Can library use enhance intercultural education?
(Journal article; Peer reviewed, 2012-02-27)This article explores the questions to what extent educational research addresses library use in education and how the library can contribute to intercultural education. The focus is primarily on elementary education in ... -
Casebasert dialogseminar - Studentkultur, læring og danning i grunnskolelærerutdanninga
(Journal article; Peer reviewed, 2016-03)Studien undersøker hvordan lærerstudenter erfarer betydningen av casebaserte dialogseminar for egen læring. Data er kvalitative forskningsintervjuer med studenter i lys av videoopptak fra seminarene. Resultatene viser ... -
The challenge of raising the quality of the textbook and its companion website - just when is less more?
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Companion websites of today typically contain multiple-choice questions on topics already covered by other tasks in the corresponding textbook. Such redundancy does not help to increase usage of digital learning resources ... -
The challenge of sustaining change: contradictions within the development of teacher and librarian collaboration
(Educational Action Research;, Journal article; Peer reviewed, 2016-02-26)Teacher and librarian collaboration has relatively low priority in schools and in educational research. This is a paradox, as teachers and librarians share a common social and educational mandate of literacy education. The ... -
Challenges and barriers to optimal maternity care for recently migrated women - a mixed-method study in Norway
(BMC Pregnancy and Childbirth;21, Article number: 686 (2021), Peer reviewed; Journal article, 2021-10-07)Background: Migrant women are at increased risk for complications related to pregnancy and childbirth, possibly due to inadequate access and utilisation of healthcare. Recently migrated women are considered a vulnerable ...