Browsing Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) by Title
Now showing items 2123-2142 of 2367
-
Understanding social and cultural aspects of teachers’ digital competencies
(Comunicar;n. 61, v. XXVII, Journal article; Peer reviewed, 2019-05-10)Many European governments, including Norway, have ambitious educational policies regarding digitalisation. Many businesses and policymakers pay great attention to the use of digital technologies in education in order to ... -
Understanding teachers' uncertainty in encounters with pupils with experiences of domestic violence
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
Understanding The Ambiguity And Uncertainty In Creative Processes When Using Arts-Based Methods In Education And Working Life
(Organizational Aesthetics;4(1), Journal article; Peer reviewed, 2015-07-31)This article is based on the understanding that every human being has a creative potential and that a deliberate use of longitudinal artistic work and creative processes in everyday life can enhance individual and group ... -
Understanding the Role of Gamification in Fostering Literacy Development and Student Motivation: A Literature Review
(Master thesis, 2023)In recent years, the concept of gamification has gained popularity in education due to its ability to promote student engagement and motivation towards learning activities. This thesis investigates the effectiveness of ... -
Understanding the role of local communities in forest concessions management: a participatory forest management initiative in South Sudan
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)This research project is a Participatory Forest Management initiative aiming at understanding the role of local communities with emphasis on their participation in the management of forest concession projects. Its long-term ... -
Underveis i Google Drive: Læreres opplevelse av en LMS som vurderingsverktøy
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven har som mål å gi innsikt i læreres opplevelse av bruken av et digitalt vurderingsverktøy. Problemstillingen lyder: Hvordan opplever lærere å bruke Google Drive som vurderingsverktøy? Gjennom belysning ... -
Undervisning i digitale ferdigheter på yrkesfag: Et kvasieksperimentelt forskningsprosjekt med undervisning i nettsøk, navigasjon og kildekritikk
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i antakelsen om at noen elever på Vgs har svake digitale ferdigheter, noe som vil gjøre det vanskelig å møte de endringer som kan komme i fremtidens yrker. Den regjeringsoppnevnte ... -
Undervisning i møte med det følelsestriggende: En kartlegging av affektiv påvirkning i undervisning om 22. juli
(Master thesis, 2022)De aller fleste voksne nordmenn husker hvor de befant seg, og hva de gjorde 22. juli 2011. Terrorangrepet rammet Arbeiderpartiet, og hardest deres ungdomsparti AUF. Anders Behring Breivik valgte å detonere en bombe i ... -
Undervisning i møte med det traumatiske: En kartlegging av affektiv påvirkning i undervisning om 22. juli
(Master thesis, 2022)De aller fleste voksne nordmenn husker hvor de befant seg, og hva de gjorde 22. juli 2011. Terrorangrepet rammet Arbeiderpartiet, og hardest deres ungdomsparti AUF. Anders Behring Breivik valgte å detonere en bombe i ... -
Undervisning om kjønn og seksualitet i KRLE. En kvalitativ studie av KRLE-læreres erfaringer, utfordringer og tilnærminger til undervisning om ulike syn på kjønn og seksualitet i KRLE-faget
(Master thesis, 2023)Med ambisjonen om at helhetlig seksualitetsundervisning også kommer til uttrykk i KRLE-fagets læreplan for 8-10 trinn, er målet med denne oppgaven å undersøke hvordan et utvalg lærere beskriver sine erfaringer med å undervise ... -
Undervisningskunnskap i programmering
(Master thesis, 2022)Programmering har blitt en del av læreplanen i grunnskolen, der matematikk har fått hovedansvaret. I denne oppgaven undersøkes det hvilke undervisningskunnskaper lærerne har tilegnet seg innen dette fagområdet. Problemstillingen ... -
Undervisningsmetoder og utfordringer i utdanning for bærekraftig utvikling: En kvalitativ studie av ungdomsskolelæreres undervisningspraksis, samt utfordringer lærere opplever i utdanning for bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2021)Fokuset på å oppnå en bærekraftig utvikling har økt betraktelig de siste tiårene og bærekraftig utvikling har nå blitt innført som et tverrfaglig tema i den nye læreplanen. Dermed er det interessant å undersøke hvordan ... -
Ungdom og HIV: En studie av skoleungdom i Tsumeb, Namibia
(Student paper, others, 2017)Namibia er et av landene i Afrika som har hatt svært høy utbredelse av HIV over lengre tid (WHO-AFRO, 2011). Epidemien er utfordrende for landets sosiale og økonomiske utvikling og har vært et faktum siden det første ... -
Ungdom og kritisk refleksjon relatert til kroppsidealer som fremstilles på Instagram: Et tverrfaglig gruppearbeid i tiende klasse.
(Master thesis, 2018)”Et samfunn i endring krever også en skole som fornyer seg” (Regjeringen.no, 2016). Ungdom bruker flere timer på sosiale medier hver eneste dag (Bakken, 2017). På sosiale nettverkssider som Instagram blir ungdommer ... -
Ungdomsbedrift, fikse biler, tjene lægs: En mixed methods studie av ungdomsbedrift på Vg2 Kjøretøy
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Frafall på yrkesfag er en stor utfordring i Norge, og dette gjelder også skolen jeg jobber på. Bakgrunnen for dette prosjektet var at for få elever fullfører og består videregående opplæring i egen klasse på Vg2 Kjøretøy. ... -
Unge medborgere og elevrådsarbeid i skolen - En casebasert forskningsstudie om elevråd og medborgerskap
(Master thesis, 2020)Skolens demokratimandat er nedskrevet i politiske styringsdokumenter. I korte trekk er dette et samfunnsmandat som går ut på å videreføre demokratiet til neste generasjon og gjøre elevene rustet til å bli aktive medborgere ... -
Unge voksne - utdanning, gjennomføring og karriere
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Rapporten ”Unge voksne – utdanning, gjennomføring og karriere” er bygget på undersøkelser gjort på elever som startet ved en videregående samme år som innføringen av Kunnskapsløftet. Undersøkelsen er gjort i juni 2011, fem ... -
– Unicorns are pure and innocent: Insights from a case study on nine teenagers' response to reading Harry Potter and the Philosopher's Stone
(Master thesis, 2020)This case study is an in-depth look into nine students' responses to reading Harry Potter and the Philosopher's Stone. The study aimed to analyze and discuss what those responses might reveal about the book. Readers' ... -
Universitetsfaget begynneropplæring slik videreutdanningsstudenter framstiller det
(Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis;Vol. 15, No. 3, 2021, Peer reviewed; Journal article, 2021-12-15)Begynneropplæring er et nytt fag på universitetsnivå, og det er ikke etablert en felles forståelse for hva begynneropplæringsfaget innebærer. Vi har derfor undersøkt hva som virker samlende i studentbesvarelser i ... -
Upper secondary education for youth at risk: A comparative analysis of education and training programmes in Austria, Norway, Sweden and Switzerland
(International Journal for Research in Vocational Education and Training;Vol. 7 No. 1, Journal article; Peer reviewed, 2020-11-20)Context: Vocational education and training (VET) plays a key role in reducing early leaving from education and training, and integrating youth at risk in upper secondary education. To ensure that more young people complete ...