Underveis i Google Drive: Læreres opplevelse av en LMS som vurderingsverktøy
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/2866Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven har som mål å gi innsikt i læreres opplevelse av bruken av et digitalt
vurderingsverktøy. Problemstillingen lyder: Hvordan opplever lærere å bruke Google Drive som
vurderingsverktøy? Gjennom belysning av fire temaer/analyseområder har vi undersøkt hvordan
lærere erfarer at Google Drive i pedagogisk sammenheng kan være med på å forme deres måte å
gjennomføre vurdering på. Temaene er som følger:
a. Læreres urderingspraksis
b. Teknologiens rolle
c. Vurdering med skolens LMS
d. Vurdering med Google Drive
Informantene brukte Google Drive som lagringssystem, samt en rekke av de andre tilhørende
verktøyene. Lærernes bruk av Google dannet bakteppet for vår studie. Tatt i betraktning at
mange lærere i dag velger å benytte seg av alternative verktøy i deres hverdag, hadde vi et ønske
om å undersøke rollen til ett av disse.
Den teoretiske rammen for studien er Aktørnettverksteorien
(ANT). Her beskrives
menneskelige og ikkemenneskelige
aktører med de samme begrepene. Det legges stor vekt på
prosesser som skaper, modererer og i mange tilfeller destruerer nettverk. Teorien er velegnet,
fordi den fanger opp kompleksiteten som utgjør en lærers vurderingspraksis.
For å studere dette, valgte vi kvalitativ forskningsmetode, gjennom intervjuundersøkelse med
preg av casestudie. Vi gjennomførte åtte intervjuer med lærere og skoleledere. Disse var høyt
motiverte personer, noe som gjenspeilet seg i positive uttalelser om verktøyet. De tradisjonelle
LMSene opprettholdt infrastrukturen og sluttvurderingene, og fungerte for de fleste som et
overbygg. Utover dette var det lite de brukte skolens LMS til.Funn fra den empiriske delen av masteravhandlingen vår, viser at Google Drive fungerte som en
fasilitator for lærernes mål om å benytte formativ vurdering. De opplevde i større grad å være
tettere på prosessen med elevene, og dette førte til økt symmetri i vurderingssituasjonen.
Men ikke minst, skapte Google Drive for flere av aktørene konflikter i nettverkene . Mange
uttrykte misnøye med skolens primære LMS, og den var i beste fall et sted de kunne lagre
sluttvurderingene, gjennom porteføljefunksjonen, men i ytterste konsekvens, stod det tilbake som
en tom struktur. Google Drive på sin side, førte til motivasjon og iver, men reiste samtidig noen
interessante spørsmål som omhandler forventninger til lærerrollen: Skal læreren gi
tilbakemelding til alle døgnets tider? Hva med den muntlige tilbakemeldingen, forsvinner den
når vi bruker et slikt verktøy? For noen var dette klare bekymringer.
Studien retter et nødvendig søkelys på læreres refleksjoner ved bruk av ulike verktøy i
vurderingsøyemed, og avdekker det som omtales i ANT som blackboxing . Her identifiseres
verktøyets egen agens og styrke på inskripsjon, og gir bevissthet rundt hvilke effekter dette gir i
nettverket.
Vi foreslår videre at man undersøker elevenes opplevelse av verktøyet, samt læringseffekt
gjennom bruken. This master thesis aims to illuminate teacher’s experiences with and perceptions regarding a
digital assessment tool. The research question, “How do teachers perceive using Google Drive
as an assessment tool? ” Four research questions motivate our search for teacher’s reflections
around Google Drive,
a. Assessment practice
b. Classroom technology
c. Primary LMS assessment use
d. Google Drive for assessment
Our informants were facilitating Google Drive. This storage system, accompanied by several
applications.Their modus operandi was the base line of this study. Considering that alot of
teachers today use alternative tools, we felt the need to examine the use of one of these.
The theoretical framework is Actornetwork
theory (ANT), which emphasizes processes of
creation, modification and destruction of networks of human and nonhuman
actors. The theory
embraces the complexity within the realm of assessment.
We conducted an indepth
case study of eight teachers in six schools, employing semistructured
interviews. The informants were highly motivated, which reflected their statements. Generally,
they conveyed positive experiences using the tool. Google Drive facilitated their goal of using
formative assessment, while the traditional VLEs provided the infrastructure and elements of
summative assessement. However, the teacher’s use of the school’s primary VLE was very
limited. Findings underline the notion of Google Drive as mediator for the teacher’s ideal of formative
assessment. They reported larger transparency of work in process, which lead to a larger degree
of symmetry in the assessment situation.
The most promiment discovery, however, was the network conflicts that using Google Drive led
to. Most of the teachers were dissatisfied with the school’s primary LMS. The use was mainly
for summative assessment purposes, including the portfolio function. But in most cases, it
remained an empty structure.
Using Google Drive was highly motivating to the teachers. It did nonetheless raise some
interesting dilemmas regarding student expectations: Are the teachers supposed to give feedback
at any time of the day? What about the informal talk, face to face – will this become redundant
using a tool such as Google Drive? To some, there was alarming consequenses.
The study may advance understanding of teacher’s reflections around using digital tools in
general, but also specifically around Google Drive. We explore the phenomenon known in ANT
as blackboxing . The tool’s agency and inscription strength are identified, and this allows us to
see network effects.
We suggest, amongst other things, that a new generation of research addresses the issue of
student perceptions, and learning effects through these tools.
Beskrivelse
Master i IKT-støttet læring