• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Master i Digital læringsdesign
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Master i Digital læringsdesign
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Underveis i Google Drive: Læreres opplevelse av en LMS som vurderingsverktøy

Nordberg, Nils Håkon; Sæbøe, Ingebjørg
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Saboe_Nordberg.pdf (5.630Mb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/2866
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Master i Digital læringsdesign [71]
Abstract
Denne masteroppgaven har som mål å gi innsikt i læreres opplevelse av bruken av et digitalt

vurderingsverktøy. Problemstillingen lyder: Hvordan opplever lærere å bruke Google Drive som

vurderingsverktøy? Gjennom belysning av fire temaer/analyseområder har vi undersøkt hvordan

lærere erfarer at Google Drive i pedagogisk sammenheng kan være med på å forme deres måte å

gjennomføre vurdering på. Temaene er som følger:

a. Læreres urderingspraksis

b. Teknologiens rolle

c. Vurdering med skolens LMS

d. Vurdering med Google Drive

Informantene brukte Google Drive som lagringssystem, samt en rekke av de andre tilhørende

verktøyene. Lærernes bruk av Google dannet bakteppet for vår studie. Tatt i betraktning at

mange lærere i dag velger å benytte seg av alternative verktøy i deres hverdag, hadde vi et ønske

om å undersøke rollen til ett av disse.

Den teoretiske rammen for studien er Aktørnettverksteorien

(ANT). Her beskrives

menneskelige og ikkemenneskelige

aktører med de samme begrepene. Det legges stor vekt på

prosesser som skaper, modererer og i mange tilfeller destruerer nettverk. Teorien er velegnet,

fordi den fanger opp kompleksiteten som utgjør en lærers vurderingspraksis.

For å studere dette, valgte vi kvalitativ forskningsmetode, gjennom intervjuundersøkelse med

preg av casestudie. Vi gjennomførte åtte intervjuer med lærere og skoleledere. Disse var høyt

motiverte personer, noe som gjenspeilet seg i positive uttalelser om verktøyet. De tradisjonelle

LMSene opprettholdt infrastrukturen og sluttvurderingene, og fungerte for de fleste som et

overbygg. Utover dette var det lite de brukte skolens LMS til.Funn fra den empiriske delen av masteravhandlingen vår, viser at Google Drive fungerte som en

fasilitator for lærernes mål om å benytte formativ vurdering. De opplevde i større grad å være

tettere på prosessen med elevene, og dette førte til økt symmetri i vurderingssituasjonen.

Men ikke minst, skapte Google Drive for flere av aktørene konflikter i nettverkene . Mange

uttrykte misnøye med skolens primære LMS, og den var i beste fall et sted de kunne lagre

sluttvurderingene, gjennom porteføljefunksjonen, men i ytterste konsekvens, stod det tilbake som

en tom struktur. Google Drive på sin side, førte til motivasjon og iver, men reiste samtidig noen

interessante spørsmål som omhandler forventninger til lærerrollen: Skal læreren gi

tilbakemelding til alle døgnets tider? Hva med den muntlige tilbakemeldingen, forsvinner den

når vi bruker et slikt verktøy? For noen var dette klare bekymringer.

Studien retter et nødvendig søkelys på læreres refleksjoner ved bruk av ulike verktøy i

vurderingsøyemed, og avdekker det som omtales i ANT som blackboxing . Her identifiseres

verktøyets egen agens og styrke på inskripsjon, og gir bevissthet rundt hvilke effekter dette gir i

nettverket.

Vi foreslår videre at man undersøker elevenes opplevelse av verktøyet, samt læringseffekt

gjennom bruken.
 
This master thesis aims to illuminate teacher’s experiences with and perceptions regarding a

digital assessment tool. The research question, “How do teachers perceive using Google Drive

as an assessment tool? ” Four research questions motivate our search for teacher’s reflections

around Google Drive,

a. Assessment practice

b. Classroom technology

c. Primary LMS assessment use

d. Google Drive for assessment

Our informants were facilitating Google Drive. This storage system, accompanied by several

applications.Their modus operandi was the base line of this study. Considering that alot of

teachers today use alternative tools, we felt the need to examine the use of one of these.

The theoretical framework is Actornetwork

theory (ANT), which emphasizes processes of

creation, modification and destruction of networks of human and nonhuman

actors. The theory

embraces the complexity within the realm of assessment.

We conducted an indepth

case study of eight teachers in six schools, employing semistructured

interviews. The informants were highly motivated, which reflected their statements. Generally,

they conveyed positive experiences using the tool. Google Drive facilitated their goal of using

formative assessment, while the traditional VLEs provided the infrastructure and elements of

summative assessement. However, the teacher’s use of the school’s primary VLE was very

limited. Findings underline the notion of Google Drive as mediator for the teacher’s ideal of formative

assessment. They reported larger transparency of work in process, which lead to a larger degree

of symmetry in the assessment situation.

The most promiment discovery, however, was the network conflicts that using Google Drive led

to. Most of the teachers were dissatisfied with the school’s primary LMS. The use was mainly

for summative assessment purposes, including the portfolio function. But in most cases, it

remained an empty structure.

Using Google Drive was highly motivating to the teachers. It did nonetheless raise some

interesting dilemmas regarding student expectations: Are the teachers supposed to give feedback

at any time of the day? What about the informal talk, face to face – will this become redundant

using a tool such as Google Drive? To some, there was alarming consequenses.

The study may advance understanding of teacher’s reflections around using digital tools in

general, but also specifically around Google Drive. We explore the phenomenon known in ANT

as blackboxing . The tool’s agency and inscription strength are identified, and this allows us to

see network effects.

We suggest, amongst other things, that a new generation of research addresses the issue of

student perceptions, and learning effects through these tools.
 
Description
Master i IKT-støttet læring
Publisher
Høgskolen i Oslo og Akershus

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit