Undervisningskunnskap i programmering
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3032227Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Programmering har blitt en del av læreplanen i grunnskolen, der matematikk har fått hovedansvaret. I denne oppgaven undersøkes det hvilke undervisningskunnskaper lærerne har tilegnet seg innen dette fagområdet. Problemstillingen er; Hvilke undervisningskunnskaper har matematikklærere på ungdomskolen om programmering, og hvilke undervisningskunnskaper føler de seg mer utrygge på? Undervisningskunnskap i matematikk har tidligere blitt forsket på, og teori basert på forskningsresultater benyttes i denne oppgaven. Spesielt tas det utgangspunkt i en modell for undervisningskunnskap i matematikk, som bygger på det Shulmann kaller for innholdskunnskap. Kategoriene fra Balls modell for undervisningskunnskap i matematikk blir brukt for å analysere funnene i denne studien. Det er gjort kvalitative intervju av fire matematikklærere på ungdomstrinnet. Intervjudataene bygger på lærernes opplevelser av hvordan det har vært å undervise i programmering, og deres oppfatning av egen kompetanse. Lærerne viser å ha svært ulike forutsetninger for å undervise i programmering. De viser generelt sett god evne til å overføre erfaringer og undervisningskunnskaper fra «vanlig» matematikkundervisning. En av lærerne, som har gått et årsstudium i programmering, viser spesielt god kompetanse innen de fleste områder, der andre forteller at de kunne ønsket seg mer opplæring. Det kommer fram at lærerne kan ha behov for mer kunnskaper innen undervisningsmetoder og kategorien «knowledge of students and teaching», men også grunnleggende fagkunnskaper i programmering, «common content knowledge», som igjen påvirker flere av de andre kategoriene. Det viktigste funnet er nok at noen lærere ligger på et ganske lavt faglig nivå i programmering. Det kommer fram at noen lærere lener seg noe på elevene som er gode i programmering, gjennom elevsamarbeid. Lærerne ville nok dratt nytte av å ligge på et høyere faglig nivå enn elevene.
Programming has become part of the primary school curriculum, where mathematics has the main responsibility. This study investigates what kind of teaching knowledge the mathematics teachers have acquired in the programming field. The research question is therefore; Which teaching knowledge does the mathematic teachers at the lower secondary level have, and which teaching knowledges are they more unsure of? Teaching knowledge in mathematics has previously been researched and is being used in this study. Ball´s “domains of Mathematical knowledge for teaching”, which builds on what Shulmann defines as content knowledge, is being used for analyzing the findings in this study. Qualitative interviews have been conducted with four mathematics teachers at the lower secondary level. The data from the interviews is based on the teachers' experiences of what it has been like to teach programming, and their perception of their own competence. The teachers show that they have very different prerequisites for teaching programming. They generally show a good ability for transferring experiences and teaching knowledges from "ordinary" mathematics teaching to teaching programming. One of the teachers, who has completed a one-year program in programming, shows particularly good competence in most areas, where others say that they could have wished for more training. It appears that teachers may need more knowledge within teaching methods, and the category «knowledge of students and teaching», but also basic content knowledge in programming, «common content knowledge», which in turn affects several of the other domains of knowledge for teaching. The main finding in this study must be that some of the teachers has a relatively low level of programming competence. The study shows that some of the teachers lean on the pupils that are already good at programming, by student collaboration. The teachers would probably benefit from being at a higher academic level than the students.