• Forlater de rike riket? Sammenhengen mellom nettoformue og utvandring fra Norge 

      Tønnessen, Marianne (NIBR-kortnotat;2022:2, Working paper, 2022-09)
      Bare en liten andel av befolkningen utvandrer fra Norge, selv blant de rikeste. Sannsynligheten for å utvandre er høyere blant personer som har en liten nettoformue (opptil 100 000 kroner) enn blant dem som har en stor (50 ...
    • Forskning om profesjonsutvikling i skolen - med kollegial veiledning i fokus: ”Som man roper i skogen, får man svar” 

      Raaen, Finn Daniel (;nr. 13, Working paper, 2005)
      I de fleste europeiske land er det igangsatt mer og mindre systematiske forsøks- og utviklingsprosjekt for nyutdannete lærere, med tanke på å lette deres overgang fra utdanning til profesjonell yrkesutøvelse. I Norge har ...
    • Frafallsundersøkelse : StudData panel 2 

      Storøy, Siri (SPS arbeidsnotat;nr. 3 - 2010, Working paper, 2010)
      Dette notatet er utarbeidet for forskere som jobber med datamaterialet fra StudData undersøkelsen. Temaet er frafallet i StudData undersøkelsen. StudData er en longitudinell spørreskjemaundersøkelse som følger tre kull ...
    • Følgeevaluering av Helse og Omsorg i Plan (HELOMPLAN) - KS' etter- og videreutdanningsprogram for helse og planlegging 

      Hofstad, Hege; Helgesen, Marit (NIBR-rapport 2014:18, Working paper, 2014)
      Dette er andre delrapport i følgeevalueringen av etter- og videreutdanningstilbudet Helse og omsorg i plan. Rapporten viser studentenes forventninger til kurset og hvordan de vurderer kurset i etterkant. På bakgrunn av ...
    • Førskolelærernes utdannings- og yrkesvalg 

      Frøseth, Mari Wigum; Smeby, Jens-Christian (SPS arbeidsnotat;nr. 3, Working paper, 2007)
      Hensikten med dette notatet er å belyse hva førskolelærere gjør etter endt utdanning. Hvor mange jobber som førskolelærere og hvor mange av disse jobber i henholdsvis barnehage og i grunnskolen? Er det mange som fortsetter ...
    • Førskolelærerstudentenes praksis – øvingslærerne og øvingsbarnehagene 

      Løvgren, Mette (SPS arbeidsnotat;nr. 3, Working paper, 2009-10)
      Denne rapporten omhandler øvingslærerne i førskolelærerutdanningen, altså de som arbeider i barnehagene og har som del av jobben sin å følge opp den delen av førskolelærerutdanningen som foregår i barnehagene. Øvingslæring ...
    • Førskolelærerstudentenes yrkesplaner 

      Smeby, Jens-Christian (;nr. 8, Working paper, 2003)
      Hensikten med dette notatet er å belyse i hvilken grad studentene innenfor førskolelærerutdanningen ønsker seg en jobb i barnehage etter endt utdanning og hva som i tilfelle er grunnen til at de ønsker annet arbeid. Analysene ...
    • Government intervention and the problem of knowledge in education policy 

      Young, Michael (;nr. 1, Working paper, 2005)
      This paper seeks to explore possible connections between the range of work in the sociology of education concerned with the role of government in promoting marketisation and choice in education and the issues around ...
    • Grupper med lav kunnskap om økonomi 

      Poppe, Christian (SIFO Notat;2019:05, Working paper, 2019)
      Notatet identifiserer grupper med lave kunnskaper om økonomi. Resultatene er primært basert på egne data om økonomisk trygghet i Norge i 2017 (Kempson and Poppe, 2018), men også på tidligere studier foretatt av andre eller ...
    • Har vi klart å spare oljeinntektene? 

      Wulfsberg, Fredrik (Working Paper;1/2018, Working paper, 2018)
    • Håndbok: Norskopplæring med flerspråklig støtte 

      Vilhjalmsdottir, Sigridur (AFI-notat;2022:03, Working paper, 2023-03-01)
      I håndboken finner du en beskrivelse av tiltaket norskopplæring med flerspråklig støtte samt organisering og pedagogisk tilnærming. Tiltaket som håndboken presenterer bygger på et tiltak som ble utviklet gjennom et prosjekt ...
    • Hermeneutiske og diskursive tilnærminger : ulike veier til kunnskap om sykepleierstudenters motivasjon i dagens samfunn 

      Tveit, Bodil (;nr. 2, Working paper, 2004)
      I dette essayet vil jeg først gi en kort beskrivelse av mitt forskningsprosjekt. Med utgangspunkt i prosjektets tema og forskningsspørsmål vil jeg deretter introdusere to ulike vitenskapsteoretiske tilnærminger og diskutere ...
    • Hjemmekontor: Utbredelse og sentrale kjennetegn våren 2021 

      Holm Ingelsrud, Mari; Hoff Bernstrøm, Vilde (FoU-resultat;2021:04, Working paper, 2021-05-28)
      Dette er en kartlegging av omfang, utvikling og kjennetegn ved hjemmekontor. Arbeidet baserer seg på spørreskjemadata samlet inn fra 5038 arbeidstakere i februar og mars 2021. Andelen med mulighet for hjemmekontor økte ...
    • Husholdningenes gjeld og formue høsten 2012 

      Gulbrandsen, Lars (NOVA Notat;2014:01, Working paper, 2014-01)
      NOVA gjennomførte i 2004, 2006 og 2008 oppdrag for GE Money Bank om norske husholdningers gjeld og bruk av de ulike lånetilbud som fantes på markedet. Resultatene ble rapportert i NOVA Rapport 14/05, NOVA Rapport 11/07 og ...
    • Hva er lokal, sosial bærekraft? Erfaringer fra Fredrikstad 

      Hofstad, Hege; Mouratidis, Konstantinos; Zeiner, Hilde Hatleskog; Følling, Kjersti Eline; Olsen, Bent Olav (NIBR-kortnotat;2023:4, Working paper, 2023)
      SOSLOKAL: SOSIAL BÆREKRAFT SOM DRIVKRAFT I LOKALSAMFUNNSUTVIKLINGEN Innovasjonsprosjektet SOSLOKAL søker å utvikle sosial bærekraft som en kjerneverdi og referansepunkt for lokalsamfunnsutvikling gjennom et tett samarbeid ...
    • Hva er lokal, sosial bærekraft? Erfaringer fra Stavanger 

      Hofstad, Hege; Mouratidis, Konstantinos; Dahl, Christel; Sagen, Stine Busborg; Zeiner, Hilde Hatleskog (NIBR-kortnotat;2022:1, Working paper, 2022-09)
      Innovasjonsprosjektet SOSLOKAL søker å utvikle sosial bærekraft som en kjerneverdi og referansepunkt for lokalsamfunnsutvikling gjennom et tett samarbeid mellom partnerne Kristiansand, Fredrikstad og Stavanger kommuner, ...
    • Hva kjennetegner forskning på norske lærere under Kunnskapsløftet? 

      Mausethagen, Sølvi; Hermansen, Hege; Lorentzen, Marte; Zlatanovic, Tatjana; Dahl, Thomas (SPS arbeidsnotat;nr. 1 – 2016, Working paper, 2016)
      Formålet med denne forskningskartleggingen har vært å beskrive forskningsfeltet på lærerrollen i Norge under Kunnskapsløftet som utdanningsreform og hva dette kan fortelle oss om lærerrollen i dag. Hvilken forskning finnes? ...
    • Hva skal vi med faktaundersøkelser? 

      Nordrik, Bitten; Kuldova, Tereza Østbø (AFI FoU-resultat;2021:02, Working paper, 2021)
      Flere forskere ved Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) ved OsloMet har lenge vært interessert i spørsmål om arbeidsmiljø, kritiske ytringer, konflikt og konflikthåndtering. I 2019 ønsket forskerne å se nærmere på ...
    • Hvem skal kjøre bussen? 

      Legard, Sveinung; Ingelsrud, Mari Holm; Underthun, Anders (AFI-rapport;2023:17, Working paper, 2023-09)
      Studien avdekker omfanget og konsekvensene av deltidsarbeid blant distriktsbussjåfører i Norge. Rapporten viser at omtrent en tredjedel av bussjåførene i Distrikts-Norge jobber deltid, noe som er høyere enn i byene og ...