Forskning om profesjonsutvikling i skolen - med kollegial veiledning i fokus: ”Som man roper i skogen, får man svar”
Working paper
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/20.500.12199/3088Utgivelsesdato
2005Metadata
Vis full innførselSamlinger
- SPS - Documents [429]
Sammendrag
I de fleste europeiske land er det igangsatt mer og mindre systematiske forsøks- og utviklingsprosjekt for nyutdannete lærere, med tanke på å lette deres overgang fra utdanning til profesjonell yrkesutøvelse. I Norge har det over flere år vært en omfattende forsøksvirksomhet i regi av Utdanningsdirektoratet, knyttet til kollegial veiledning av erfarne overfor nyutdannete lærere. Resultatene fra denne forsøksvirksomheten er i ferd med å bli evaluert. Det er ikke overraskende et mangfoldig bilde som trer fram av forsøksvirksomheten, og til dels et forvirrende bilde av hva som bevirker profesjonsutvikling i skolen. Hvilke holdepunkter har man så for å sortere og gruppere dataene?