Hvem skal kjøre bussen?
Working paper
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3087516Utgivelsesdato
2023-09Metadata
Vis full innførselSamlinger
- AFI rapport [365]
Sammendrag
Studien avdekker omfanget og konsekvensene av deltidsarbeid blant distriktsbussjåfører i Norge. Rapporten viser at omtrent en tredjedel av bussjåførene i Distrikts-Norge jobber deltid, noe som er høyere enn i byene og generelt i yrkesbefolkningen. Dette fenomenet har økt fra 2009 til 2019. Hovedårsaken til deltidsarbeid er knyttet til bussenes tidspunkter for drift, spesielt morgen- og ettermiddagsrutene. Anbudssystemet har også bidratt til dette ved å favorisere laveste pris. Ufrivillig deltidsarbeid er sjeldent, og deltidsansatte er generelt mer tilfredse og økonomisk stabile. Imidlertid forverrer deltidsarbeid rekrutteringsproblemer. Bransjen sliter spesielt med deltidsstillingene og å få inn unge sjåfører på bygda. Løsningsforslag inkluderer justerte skoletider, samordnede anbud og økt finansiering fra fylkene. Problemet krever økt offentlig innsats og påvirker kollektivtransport utenfor
byene.