dc.contributor.author | Legard, Sveinung | |
dc.contributor.author | Ingelsrud, Mari Holm | |
dc.contributor.author | Underthun, Anders | |
dc.date.accessioned | 2023-09-05T12:37:03Z | |
dc.date.available | 2023-09-05T12:37:03Z | |
dc.date.issued | 2023-09 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7609-469-5 | |
dc.identifier.issn | 2703-836X | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3087516 | |
dc.description.abstract | Studien avdekker omfanget og konsekvensene av deltidsarbeid blant distriktsbussjåfører i Norge. Rapporten viser at omtrent en tredjedel av bussjåførene i Distrikts-Norge jobber deltid, noe som er høyere enn i byene og generelt i yrkesbefolkningen. Dette fenomenet har økt fra 2009 til 2019. Hovedårsaken til deltidsarbeid er knyttet til bussenes tidspunkter for drift, spesielt morgen- og ettermiddagsrutene. Anbudssystemet har også bidratt til dette ved å favorisere laveste pris. Ufrivillig deltidsarbeid er sjeldent, og deltidsansatte er generelt mer tilfredse og økonomisk stabile. Imidlertid forverrer deltidsarbeid rekrutteringsproblemer. Bransjen sliter spesielt med deltidsstillingene og å få inn unge sjåfører på bygda. Løsningsforslag inkluderer justerte skoletider, samordnede anbud og økt finansiering fra fylkene. Problemet krever økt offentlig innsats og påvirker kollektivtransport utenfor
byene. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Arbeidsforskningsinstituttet, OsloMet-storbyuniversitetet | en_US |
dc.relation.ispartofseries | AFI-rapport;2023:17 | |
dc.subject | Deltid | en_US |
dc.subject | Kollektivtransport | en_US |
dc.subject | Distrikt | en_US |
dc.subject | Rekruttering | en_US |
dc.title | Hvem skal kjøre bussen? | en_US |
dc.title.alternative | Konsekvenser av økt omfang av deltidsstillinger blant bussjåfører i distriktene | en_US |
dc.type | Working paper | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 70 | en_US |
dc.relation.project | Vy Buss | en_US |