Show simple item record

dc.contributor.authorLegard, Sveinung
dc.contributor.authorIngelsrud, Mari Holm
dc.contributor.authorUnderthun, Anders
dc.date.accessioned2023-09-05T12:37:03Z
dc.date.available2023-09-05T12:37:03Z
dc.date.issued2023-09
dc.identifier.isbn978-82-7609-469-5
dc.identifier.issn2703-836X
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3087516
dc.description.abstractStudien avdekker omfanget og konsekvensene av deltidsarbeid blant distriktsbussjåfører i Norge. Rapporten viser at omtrent en tredjedel av bussjåførene i Distrikts-Norge jobber deltid, noe som er høyere enn i byene og generelt i yrkesbefolkningen. Dette fenomenet har økt fra 2009 til 2019. Hovedårsaken til deltidsarbeid er knyttet til bussenes tidspunkter for drift, spesielt morgen- og ettermiddagsrutene. Anbudssystemet har også bidratt til dette ved å favorisere laveste pris. Ufrivillig deltidsarbeid er sjeldent, og deltidsansatte er generelt mer tilfredse og økonomisk stabile. Imidlertid forverrer deltidsarbeid rekrutteringsproblemer. Bransjen sliter spesielt med deltidsstillingene og å få inn unge sjåfører på bygda. Løsningsforslag inkluderer justerte skoletider, samordnede anbud og økt finansiering fra fylkene. Problemet krever økt offentlig innsats og påvirker kollektivtransport utenfor byene.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherArbeidsforskningsinstituttet, OsloMet-storbyuniversiteteten_US
dc.relation.ispartofseriesAFI-rapport;2023:17
dc.subjectDeltiden_US
dc.subjectKollektivtransporten_US
dc.subjectDistrikten_US
dc.subjectRekrutteringen_US
dc.titleHvem skal kjøre bussen?en_US
dc.title.alternativeKonsekvenser av økt omfang av deltidsstillinger blant bussjåfører i distrikteneen_US
dc.typeWorking paperen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber70en_US
dc.relation.projectVy Bussen_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record