Håndbok: Norskopplæring med flerspråklig støtte
Working paper
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3054796Utgivelsesdato
2023-03-01Metadata
Vis full innførselSamlinger
- AFI Notat [49]
Sammendrag
I håndboken finner du en beskrivelse av tiltaket norskopplæring med flerspråklig støtte samt organisering og pedagogisk tilnærming. Tiltaket som håndboken presenterer bygger på et tiltak som ble utviklet gjennom et prosjekt ved Ålesund voksenopplæringssenter. Her fikk de ansatte i voksenopplæringen veiledning fra Birgitte Fondevik, dosent ved Høgskulen i Volda. Tiltaket bygger på ideer om at språk er sammenvevde systemer som støtter opp om hverandre. Hypotesen er at kompetanse i et eller flere språk, støtter læringen av nye språk. Slike sammenhenger mellom språk gir rom for nye syn på språklæring og hvilke ressurser deltakere i voksenopplæringen trenger når de skal lære et nytt språk.