Description
Bachelor i Yrkespedagogikk
Hovedtema for denne artikkelen er at organiseringen av fag- og yrkesopplæringen i dag står
foran et veiskille. Endringer i læreplaner og styringsstruktur kan føre til at opplæringen mister
sitt særpreg og organisatoriske forankring i arbeidslivet. Kompetansebevisene og utdanningspoeng
kan få forrang for selve læringen. Samtidig er Kunnskapsløftet basert på en
organisasjon og et system av åpne rammer. Den forutsetter allmenn deltakelse. Hva slags fagog
yrkesopplæring vi vil få, er blant annet avhengig av hvordan brukere og arbeidslivets
organisasjoner gjør bruk av de verktøy og rammer som opplæringssystemet er bygget opp av.
Men det er også avhengig av det rom som til enhver tid er gitt for fornyelse og medvirkning
nedenfra. En gjennomgående spenning i den nye reformen er en avbalansering mellom
teknokratisk styring og dialogbasert læring.
Master i Yrkespedagogikk