Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Arntzen, Erik"
Now showing items 21-40 of 120
-
Distraktorer i tester for emergente relasjoner
Vie, Aleksander; Arntzen, Erik (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse (NTA);Årgang 48, Nummer 2 (Vinter 2021), Peer reviewed; Journal article, 2021)Formålet med dette eksperimentet var å gjøre en systematisk replikasjon av Eksperiment 4 i studien til Arntzen (2006) ved å undersøke om respondering i henhold til stimulusekvivalens forekom i en delayed matching-to-sample ... -
The effect of pre-training of abstract stimuli to exert control over tact and mand responses on stimulus equivalence class formation.
Antunes de Oliveira, Marileide; Arntzen, Erik (International Journal of Psychology and Psychological Therapy;Volume 20 Num. 3, Journal article; Peer reviewed, 2020-10)Recent studies show that the formation of stimulus equivalence classes can be enhanced by meaningful stimuli. The purpose of this study was to investigate whether acquired meaningfulness, through pretraining of meaningless ... -
Effects of a meaningful, a discriminative, and a meaningless stimulus on equivalence class formation
Fields, Lanny; Arntzen, Erik; Nartey, Richard K.; Eilifsen, Christoffer (Journal of the experimental analysis of behavior;97(2), Journal article; Peer reviewed, 2012)Thirty college students attempted to form three 3-node 5-member equivalence classes under the simultaneous protocol. After concurrent training of AB, BC, CD, and DE relations, all probes used to assess the emergence of ... -
Effects of Equivalence-Based Instruction in Teaching Health Related Norwegian Concepts to Adults with a Foreign Background
Pintilie, Oana; Lian, Torunn; Arntzen, Erik (Peer reviewed; Journal article, 2021)This study examined the effectiveness of Equivalence-Based Instruction (EBI) in teaching Norwegian health concepts to adults with a foreign background. In this stimulus control arrangement, we also wanted to see if using ... -
Effects of meaningful stimuli contained in different numbers of classes on equivalence class formation
Mensah, Justice; Arntzen, Erik (Journal article; Peer reviewed, 2016)Previous experiments have investigated the function of using pictures or meaningful stimuli on equiv- alence class formation. For example, when attempting to form three 5-member classes (A → B → C → D → E), ... -
Effekten av å etablere kunnskap om næringsinnhold ved bruk av ekvivalensbasert prosedyre
Spilling, Ina Charlotte (Master thesis, 2023)Formålet med studien var å trene kunnskap om næringsinnhold (karbohydrater) i forskjellige matvarer, og undersøke effekten over tre uker. 27 deltakere ble fordelt til tre betingelser. Det ble gjennomført en presortering ... -
Effekten av intraverbal bidireksjonal naming på danning av ekvivalente stimulusklasser
Sundnes, Martine (Master thesis, 2023)Denne studien hadde som formål å undersøke om effektene av tact- og intraverbaltrening kan, gjennom intraverbal bidireksjonal naming, lede til danning av ekvivalensklasser, og er en utvidelse av Ma et al. (2016). Åtte unge ... -
Effekter av fortrening på danning av stimulusekvivalens: En litteraturgjennomgang og en empirisk studie
Evensen, Christian (Master thesis, 2023)Artikkel 1 er en litteraturgjennomgang som omhandler stimulusekvivalens og fortrening. Fortrening kan påvirke dannelse av stimulusekvivalens. Studier ble identifisert gjennom søk i databaser og referanselister. Artikler ... -
Eksperimentelle studier av hukommelse innen kognitiv psykologi og atferdsanalyse
Eilifsen, Christoffer; Vie, Aleksander; Arntzen, Erik (Norsk tidsskrift for atferdsanalyse;38(2), Journal article; Peer reviewed, 2011)Kognitiv psykologi har i større grad enn atferdsanalyse interessert seg for fenomener slik de inngår i dagligdagse språkkategorier. Hukommelse1 er et slikt begrep. I kognitiv hukommelsesforskning benyttes det ofte en ... -
Emergens av bidireksjonal naming og stimulusekvivalens som resultat av lytte- og intraverbal trening
Gundrosen, Mia Chantell (Master thesis, 2023)Denne studien er en replikasjon og utvidelse av Ma et al. (2016) og har som formål å undersøke om nye utrente intraverbaler oppstår som et resultat av å ha trent baseline relasjoner, samt å se om intraverbal naming vil ... -
Emergente relasjoner og mulige konsekvenser for begrepet stimulusklasser
Dechsling, Anders; Arntzen, Erik (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;Årgang 46, nummer 1, Journal article; Peer reviewed, 2019)Matching-to-sample prosedyrer brukes frekvent for både å trene og teste for stimulusekvivalensklasser, og testen er godt egnet for å avdekke hvorvidt egenskapene i stimulusekvivalens er til stede. For å kunne teste for ... -
En atferdsanalytisk tilnærming til kategorisering
Bevolden, Kristiane Rustad (MALKS;2018, Master thesis, 2018)Article 1 presents an overview of cognitive and behavior analytical approaches to categorization and concept formation. Particular emphasis is placed on how the phenomena can be understood in conjunction with the formation ... -
En oversikt over atferdsanalytisk bidrag som er knyttet til forbedring av livskvalitet hos personer med demens
Steingrimsdottir, Hanna S; Arntzen, Erik (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;Årgang 46, Nummer 2, Journal article; Peer reviewed, 2019)Med økende gjennomsnittsalder i befolkningen blir det flere som får aldersrelaterte sykdommer som demens. Denne gruppe sykdommer kjennetegnes av progredierende begrensninger i individets kognitive fungering. Det vil si at ... -
Endret responsallokering som en funksjon av sannsynlighet for gevinst i en spillsituasjon
Lian, Torunn; Østrem, Camilla; Arntzen, Erik (Norsk tidsskrift for atferdsanalyse;Årgang 46, Nummer 2, Journal article; Peer reviewed, 2019)Tidligere studier på effekter av stimuluskontrollprosedyrer innen spilling og spillavhengighet har vist at valg av spillemaskin kan komme under kontroll av kontekstuelle stimuli gjennom betinget diskriminasjonstrening. ... -
Enhanced Equivalence Projective Simulation: A Framework for Modeling Formation of Stimulus Equivalence Classes
Abolpour Mofrad, Asieh; Yazidi, Anis; Abolpour Mofrad, Samaneh; Hammer, Hugo Lewi; Arntzen, Erik (Neural Computation;Vol. 33, No. 2, Journal article; Peer reviewed, 2021-02-01)Formation of stimulus equivalence classes has been recently modeled through equivalence projective simulation (EPS), a modified version of a projective simulation (PS) learning agent. PS is endowed with an episodic memory ... -
Equivalence Projective Simulation as a Framework for Modeling Formation of Stimulus Equivalence Classes
Abolpour Mofrad, Asieh; Yazidi, Anis; Hammer, Hugo Lewi; Arntzen, Erik (Neural Computation;Volume 32, No. 5, Journal article; Peer reviewed, 2020-04-14)Stimulus equivalence (SE) and projective simulation (PS) study complex behavior, the former in human subjects and the latter in artificial agents. We apply the PS learning framework for modeling the formation of equivalence ... -
Er alle abstraksjoner hypotetiske konstrukter?
Eilifsen, Christoffer; Arntzen, Erik (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;41(2), Journal article; Peer reviewed, 2014)133 I 2011 publiserte Eilifsen, Vie og Arntzen (EVA) en artikkel i Norsk tidsskrift for atferds - analyse (NTA) som beskriver hvordan feno - mener knyttet til hukommelse blir analysert og forsket på innen atferdsanalyse ... -
Er samlæring (interteaching) i store klasser mer effektivt enn tradisjonelle forelesninger? : en effektstudie
Arntzen, Erik; Løkke, Jon Arne; Løkke, Gunn (Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, Journal article; Peer reviewed, 2008)Interteaching, eller samlæring, er kjent fra internasjonal litteratur, men er også benyttet i Norge. Samlæring dreier seg om kunnskapsutvikling ved at studenter arbeider i par. Samlæring har vist seg effektivt i små ... -
Establishing equivalence classes in children using familiar and abstract stimuli and many-to-one and one-to-many training structures
Arntzen, Erik; Nikolaisen, Silje Lunde (European Journal of Behavior Analysis;12(1), Journal article; Peer reviewed, 2011)In the present experiment, the effects of responding in accordance with stimulus equivalence were tested using one-to-many (OTM) and many-to-one (MTO) training structures and familiar and abstract stimuli. Sixteen typically ... -
Etablering av matematiske begreper ved betinget diskriminasjonstrening
Lian, Torunn; Arntzen, Erik (Norsk tidsskrift for atferdsanalyse;Nummer 2 (VINTER 2018), Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne studien undersøkte om sju barneskoleelever i alderen åtte til ti år framviste enkel forståelse av matematiske begreper etter matching-to-sample (MTS) trening og test for stimulusekvivalens. Stimulussettet besto av ...