• The Expression of equivalence classes influenced by distractors during DMTS test trials 

      Arntzen, Erik; Vie, Aleksander (European Journal of Behavior Analysis;14(1), Journal article; Peer reviewed, 2013)
      When training and testing are conducted with trials presented in a delayed matching to sample (DMTS) format, mediating behaviors may occur during the delay that separates sample offset and comparison onset. In some cases, ...
    • Eye-tracking: Et historisk innblikk og hva som måles 

      Sadeghi, Pedram; Arntzen, Erik (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse (NTA);Nummer 2 (Vinter 2021), Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Historisk sett har forskning på det okulære systemet vært av stor interesse. Teknologiske nyvinninger har gitt muligheter for å kunne forstå det okulære systemet bedre, noe som har resultert i spesifikke enheter for ...
    • A family study of symbolic learning and synaptic plasticity in autism spectrum disorder 

      Granerud, Guro; Elvsåshagen, Torbjørn; Arntzen, Erik; Juhasz, Katalin; Emilsen, Nina Merete; Sønderby, Ida Elken; Nærland, Terje; Malt, Eva Albertsen (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      The current study presents a male with autism spectrum disorder (ASD) and a 3q29 deletion, and three healthy first-degree relatives. Our magnetic resonance imaging (MRI) dataset included a healthy control subset. We describe ...
    • Fixating, attending, and observing: a behavior analytic eye-movement analysis 

      Hansen, Steffen; Arntzen, Erik (European Journal of Behavior Analysis;16(2), Journal article; Peer reviewed, 2015-10-01)
      The use of eye-tracking technology to study eye-movements has increased substantially over the last decade. For instance, areas that relate to image scanning, matching-to-sample learning, driving, and reading exhibit this ...
    • Formasjon av stimulusklasser ved observasjon 

      Sagstad, Unni (MALKS;2018, Master thesis, 2018)
      Forskere er enig om at læring gjennom modellering eller observasjon er viktig område i et utviklings- og læringsperspektiv. Observasjonslæringsferdigheter omtales ofte som en sentral del av etablering av sosial kompetanse ...
    • Funksjonelle analyser: status, utfordringer og veien videre 

      Arntzen, Erik (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;41(1), Journal article; Peer reviewed, 2014)
      This article provides an overview of the status and ongoing discussions within the area referred to as functional analyses. In addition, some important future directions are pointed out. Functional analysis has been an ...
    • Human versus computer responding - Simulating stimulus equivalence experiments using Enhanced Equivalence Projective Simulation 

      Fjeld Oueslati, Sarah (Master thesis, 2023)
      The purpose of this study was to explore if it is possible to simulate participant responding in a stimulus equivalence experiment, using the enhanced equivalence projective simulation model from Mofrad et al. (2021). Five ...
    • Hvor robust er samsvaret mellom respondering på matching-to-sample tester og sorteringstester? 

      Bevolden, Kristiane Rustad; Arntzen, Erik (Norsk tidsskrift for atferdsanalyse;Nummer 2 (VINTER 2018), Journal article; Peer reviewed, 2018)
      Formålet med dette eksperimentet var å undersøke om samsvaret mellom resultatene på en matching-to-sample (MTS) test og sorteringstester også er gjeldende ved bruk en Many-to-One (MTO) treningsstruktur. Vi ønsket å gjøre ...
    • Identity matching in a person with Alzheimer's disease 

      Brogård-Antonsen, Anette; Arntzen, Erik (European Journal of Behavior Analysis (EJOBA);, Journal article; Peer reviewed, 2020-04-02)
      In the present study, a 91-year-old woman with Alzheimer’s disease participated. The purpose of the experiment was to study how repetitions of conditions affected correct responding in identity matching-to-sample. The ...
    • Improving reading fluency: a literature review and an empirical study 

      Halldorsdottir, Lilja Yr (MALKS;2011, Master thesis, 2011)
      In a modern society it is important to know how to read since reading is an essential part of almost every aspect of daily life. Despite increased literacy in Western Europe the last decades many children never become ...
    • Inndeling av atferdsanalysen i subsystemer eller arbeidsområder 

      Løkke, Jon Arne; Arntzen, Erik; Løkke, Gunn Elisabeth Haagensen (Norsk tidsskrift for atferdsanalyse;39(1), Journal article; Peer reviewed, 2012)
      Atferdsanalyse som fagdisiplin, eller vitenskapelig system, kan inndeles i arbeidsområder eller subsystemer, som bør være gjensidig relaterte og avhengige for å utvikle hele systemet. Subsystemene er konseptuell atferdsanalyse, ...
    • Klasseinndeling og stimulusekvivalens: Bruk av sortering for å demonstrere ekspansjon av stimulusklasser 

      Dechsling, Anders (MALKS;2018, Master thesis, 2018)
      Stimulusekvivalensklasser har tradisjonelt blitt dokumentert i matching-to-sample (MTS) format. Nylige studier har vist at sortering av stimuli kan dokumentere arbitrære stimulusklasser og at det er et høyt samsvar mellom ...
    • Kontekstuell kontroll og gevinstparametere som påvirker responsallokering i en virtuell spillsituasjon 

      Liljedahl, Nikolai Grindevoll; Lian, Torunn; Arntzen, Erik (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse (NTA);Nummer 2 (Vinter 2021), Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Studien undersøkte om sannsynlighet for gevinst påvirket valg av spillemaskin. En kombinert innen-subjekt og gruppedesign pre-, post- og reverseringstest ble arrangert og betinget diskriminasjonstrening ble gjennomført. ...
    • Kontekstuell kontroll og si-gjøre korrespondanse under spilling på spillautomat 

      Torve, Bjørn André; Lian, Torunn; Arntzen, Erik (Norsk tidsskrift for atferdsanalyse;Årg 47, nr 2, Journal article; Peer reviewed, 2020)
      Tidligere studier har vist at spilling på spillautomater kan komme under kontroll av stimuli i omgivelsene. Ytterligere kunnskap om hvilke miljøhendelser som kan komme til å kontrollere slik atferd, kan bidra til en bedre ...
    • Meaningful Events in Cognitive and Behavioral Psychology Research Approaches: A 6-Year Literature Review 

      Oliveira, Marileide; Arntzen, Erik (Brazilian Journal of Behavior Analysis;volum 17, issue 1, Peer reviewed; Journal article, 2021)
      The concept of meaning has been a traditional object of scientific study over recent decades within the behavioral and cognitive psychology fields. The former defines meaningful events in terms of their existing or acquired ...
    • Miljøet i atferdsanalyse 

      Løkke, Jon Arne; Løkke, Gunn; Arntzen, Erik (Norsk tidsskrift for atferdsanalyse;38(1), Journal article, 2011)
      I denne nye spalten “Om begreper” analyseres miljøbegrepet. Stimuli utgjør miljøets struktur. Stimuli inngår i klasser på samme måte som responser. Selve begrepet “stimulus” kan få oss til å tenke på avgrensede ting og ...
    • Mimicking Meaningfulness: stimulus equivalence and meaning 

      Nartey, Richard Korley (Master thesis, 2010)
      The current paper reflects on some of the basic issues in the concept of stimulus equivalence as proposed by Murray Sidman. The paired-associate paradigm was the predominant method being employed to demonstrate how organisms ...
    • Motivating Events at the Point of Online Purchase: An Online Business-to-Business Retail Experiment 

      Fagerstrøm, Asle; Arntzen, Erik; Volden, Marius (Procedia Computer Science;Volume 181, Peer reviewed; Journal article, 2021-02-22)
      The point of online purchase includes the location and conditions in which an online transaction takes place. The term usually comprises the presentation of the products available for purchase by consumers as well as the ...
    • Navngiving og emergens av stimulusekvivalensklasser hos barn 

      Augland, Hanne; Arntzen, Erik (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;Nummer 2 (VINTER 2020), Journal article; Peer reviewed, 2020)
      Rollen navngivning har ved emergens av ekvivalensklasser har lenge vært omdiskutert. Navngiving har blant annet blitt foreslått som unødvendig, men med en mulig fasiliterende rolle. I den presenterte studien deltok fem ...
    • Notasjon av de grunnleggende termene og operasjonene i atferdsanalyse: et pedagogisk virkemiddel 

      Løkke, Jon Arne; Arntzen, Erik; Løkke, Gunn (Norsk tidsskrift for atferdsanalyse;37(4), Journal article; Peer reviewed, 2010)
      De grunnleggende begrepene, termene, operasjonene eller måtene å arrangere miljøbetingelsene på, fremstilles i den atferdsanalytiske litteraturen med ulike forkortelser eller notasjoner. Notasjon med bokstaver og symboler ...