Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Otterstad, Ann Merete"
Now showing items 1-20 of 24
-
Affektive tilstander; bevegelser i kropp og boks
Otterstad, Ann Merete; Rossholt, Nina (Pedagogisk forskning i Sverige;19(2-3), Journal article; Peer reviewed, 2014) -
"Å vekke monster til live": Nomadisk-eksperimenterande-spekulative lesingar av #UFORSVARLIG
Førde, Elin (Master thesis, 2019)Denne postkvalitative studien er basert på lesingar av det norske Barnehageopprøret og kampanjen #uforsvarlig sine tekstar som frå 2018 har blitt publisert i Dagsavisen, og i opprøret si side på Facebook. Dramatiske ... -
Barns fotografier : samtaler om subjektiveringsprosesser i barnehagen og `hjemme`
Zakrzewska, Hanna (Master thesis, 2010)Dette er en masteroppgave i barnehagepedagogikk fra Høgskolen i Oslo med hovedfokus på barns subjektiveringsprosesser i barnehagen og `hjemme`. Barns konstruksjoner av subjektivitet i et hverdagsliv var inspirasjonskilden ... -
Betraktninger om omsorg gjennom cafédialoger og tekster
Myhrvold, Hanne Bekkelund; Lilleengen, Anita (Master thesis, 2010)After many years of experience from the field of preschool education and of being concerned with several issues related to children and families, we've come across many questions related to the term care. And, in particular, ... -
Conferencing otherwise: A feminist new materialist writing experiment
Osgood, Jayne; Taylor, Carol A.; Andersen, Camilla Eline; Benozzo, Angelo; Carey, Neil; Elmenhorst, Constanse; Fairchild, Nikki; Koro-Ljungberg, Mirka; Moxnes, Anna Rigmor; Otterstad, Ann Merete; Rantala, Teija; Tobias-Green, Karen (Cultural Studies - Critical Methodologies;volume 20, issue 6, Peer reviewed; Journal article, 2020-09-20)This article attempts to reconfigure hegemonic framings of “the academic conference” and thereby offer a means to (re-)encounter the spatial, temporal, and affective forces that conferences generate, differently. We are a ... -
Critical Qualitative Methodologies Reconceptualizations and Emergent Construction
Denzin, Norman, K.; Lincoln, Yvonna S.; MacLure, Maggie; Otterstad, Ann Merete; Torrance, Harry; Cannella, Gaile, S.; Koro-Ljungberg, Mirka; McTier, Terrence (International review of Qualitative Research;Vol. 10, No. 4, Winter 2017, Journal article; Peer reviewed, 2018-02)Critical qualitative scholarship offers humble grounds and many unforeseen possibilities to seek and promote justice, critical global engagement, and diverse epistemologies. This dialogical and interactive paper is based ... -
Education for All in Norway: Unpacking Quality and Equity
Braathe, Hans Jørgen; Otterstad, Ann Merete (Procedia-Social and Behavioral Sciences;116, Journal article; Peer reviewed, 2014-02-21)The discourses of equity and quality in education have permeated the international debates about education whether they occur in the context of research, policy, curriculum or teaching and learning. Rather than being ... -
En undersøkelse hvor teorier om diffraksjon benyttes for å analysere intra-aktivitet mellom barn og kommersielt leketøy på ”ha-med-dag”
Heimen, Marius (Master thesis, 2011)Denne undersøkelsens fokus er på intra-aktiviteten som oppstår mellom barn og kommersielt leketøy. For å analysere dette har jeg undersøkt og brukt teorier om diffraksjon. Min interesse for den kommersielle barndommen mange ... -
Hvilke pedagogiske repertoar er nødvendig å kunnskape om for å utvide rommet for annerledeshet i utdanningssystemet?
Launes, Marit (Master thesis, 2021)Jeg har vært sammen med barn som er annerledes hele mitt yrkes aktive liv. Mine år med stadig innblikk i andre måter å være på i verden gjør at jeg ikke lenger finner det tilstrekkelig å fortsette reproduksjonen av forståelsen ... -
Lesbiske mødres fortellinger fra barnehagen-er.
Jacobsen, Kristin (Master thesis, 2010)Denne masteroppgaven setter søkelys på betydninger av profesjonsutøveres arbeid når det gjelder å møte ulike familier i barnehager i Norge i dag. Fokuset er avgrenset til å handle om familier der foreldrene er av samme ... -
Lesninger av danning i barnehagen : en undersøkelse av barns subjektivitetsprosesser med diffraksjon og territorier som analysemetode
Olsen, Marianne Cathrin (Master thesis, 2012)In this study, different theoretical approaches are used to explore their potential analytical possibilities when bildung is the topic. The study is based on the new object clause which introduces the concept of bildung. ... -
Portal-time and wanderlines: What does virusing-with make possible in childhood research?
Osgood, Jayne; Andersen, Camilla Eline; Otterstad, Ann Merete (Peer reviewed; Journal article, 2022)This paper emerged from the forces of a pandemic that invited us to wrestle with what ‘virusing-with’ might potentiate in educational research-creation (Manning, 2016a). We sense the Coronavirus perform its agency on ... -
Posthumanisme/nymaterialisme og nomadisme - affektive brytninger av barnehagens observasjonspraksiser
Otterstad, Ann Merete; Nordbrønd, Brit (Nordisk Barnehageforskning;11(1), Journal article; Peer reviewed, 2015)This article challenges observation as a method in early childhood, justified as a mapping tool for creating knowledge about children. Observation as data material is about writing down already known categorisation about ... -
Progresjonsbegrepets potensial(er) - Kartograferinger av progresjon gjennom postkvalitative rhizomatiske analyser
Nordberg, Elin Synnøve (Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven undersøker progresjonsbegrepets potensialer gjennom postkvalitative rhizomatiske analyser. Begrepet progresjon har i løpet av de siste årene gjort seg gjeldene innen barnehagepolitikk og er viet et ... -
Prosessen mot et(det) hybrid(e) barnehagebygg(et) Kritiske lesninger av beslutningsmyndigheters regelverk i planleggingsprosessen av basebarnehagebygget
Petersen, Ingegjerd Moe (Master thesis, 2018)I masteroppgaven har jeg kritisk undersøkt planleggingsprosessen av basebarnehagebygg i Oslo Kommune. Jeg har valgt temaet fordi jeg opplever en økning i utbygging av basebarnehager. Dette skjer til tross for kritiske ... -
Re-arrangeringer av improvisasjon som fenomen i barnehagens prosjektarbeid - Å bygge en undersøkelse med Karen Barads diffraksjonsinspirerte analyser
Svensen, Nora Kolle (Master thesis, 2015)Med denne studien ønsker jeg å inspirere barnehagelærere til å tenke/gjøre improvisasjon i barnehagens prosjektarbeid på nye måter. Jeg argumenterer for at kunnskap om barnehagen ikke er statisk og uforanderlig, men kan ... -
Research based teacher education; discursive positining's of teacher educators in Norway.
Braathe, Hans Jørgen; Otterstad, Ann Merete (Proceedings of the International Mathematics Education and Society Conference;(1), Journal article; Peer reviewed, 2013-04)As researchers in teacher education institutions we are facing ideological and economic shifts involving restrictions on the possibilities of influencing themes and methodologies for research projects. -
Researching the assemblage of cultural diversity in Norway: Challenging simplistic research approaches
Andersen, Camilla Eline; Otterstad, Ann Merete (International Review of Qualitative Research;7(1), Journal article; Peer reviewed, 2014)This article’s point of departure is practicing an(other) methodology than those that are dominant within educational research in Norway. Dominant research can ‘rely on the authority and normativity of methods to produce ... -
'Ressursorientert tilnærming til språklig og kulturelt mangfold': Diskursive lesninger av inkludering i barnehagen
Otterstad, Ann Merete; Andersen, Camilla Eline (Journal article; Peer reviewed, 2012-09)This article critically questions how contemporary multicultural pedagogical work for inclusion in Norwegian children’s centers is described in government documents. We find in these documents that what is named as a ... -
Special issue: “Darkness matters”
Andersen, Camilla Eline; Guttorm, Hanna Ellen; Koro-Ljungberg, Mirka; Löytönen, Teija; Osgood, Jayne; Otterstad, Ann Merete; Rantala, Teija; Rautio, Pauliina; Välimäki, Anita (Reconceptualizing Educational Research Methodology;8 (2) Special Issue, Journal article; Peer reviewed, 2017-10-17)This special issue is based on an experimental weekend workshop: “Methodologies of Darkness” held around the darkest time of the year, the end of November, in 2015 in Nokia, Finland. For this event scholars from a variety ...